Nejnovější úsek dálnice D3 spojil Tábor a Veselí nad Lužnicí. Řidiči se po něm poprvé projeli 28. června 2013.

Nejnovější úsek dálnice D3 spojil Tábor a Veselí nad Lužnicí. Řidiči se po něm poprvé projeli 28. června 2013. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Z Budějovic do Lince: Rakušané se silnicí chvátají, v Česku je ticho

  • 159
To srovnání praští do očí. Je jako den a noc. Zatímco v Rakousku se pilně pracuje na rychlostní silnici S10 vedoucí od Lince k české hranici, na naší straně je až k Českým Budějovicím ticho po pěšině. A patrně dlouho bude. Kvůli tomu zastaví další výstavbu i Rakušané.

Na úseku mezi Unterweitersdorfem a Freistadtem jen pár kilometrů za česko-rakouským přechodem u Dolního Dvořiště práce odsýpá. Už na konci letošního roku by měl být hotov obchvat Freistadtu, o rok později pak bude dokončen 22kilometrový úsek, který navazuje na dálnici do Lince.

Kdo jezdí přes Rakousko jen na dovolenou, v létě se velmi podiví, jak zde práce na nové silnici pokročily. Zatímco u nás budou řidiči míjet smrtky označující nebezpečné úseky, za Freistadtem budou dělníci již finišovat. Další léto už pojedou po nové čtyřproudovce.

Spojení do Lince

* Podle původních plánů měla vést z Českých Budějovic až na rakouské hranice dálnice D3. V 90. letech však byla zvolena úspornější varianta rychlostní silnice.

* R3 má tři úseky o délce 24 km, původně se mělo stavět již v roce 2007.

* Za hranicí bude navazovat rakouská rychlostní silnice S10 o celkové délce 38 kilometrů do Unterweitersdorfu a následně dálnice A7 do Lince.

* Větší část (22 km) S10 by měla být zprovozněna v příštím roce.

Na rakouské trase jsou přitom dva velmi nákladné prvky - druhý tubus tunelu Neumarkt a 4,5kilometrový tunel Götschka. Celkem zde stát proinvestuje 718 milionů eur (zhruba 19,5 miliardy korun).

A navíc další etapa bude hned navazovat. Společnost Asfinag, která v Rakousku zajišťuje správu a výstavbu dálniční sítě, již vypsala zakázku na část mezi Freistadtem a Rainbachem.

Pro hornorakouskou vládu je silnice S10 klíčová. Podle toho také její výstavba vypadá.

"Hornorakouská vláda na to tlačí. Jejich podniky v jižních Čechách mají filiálky a závody, jejich průmysl a zaměstnanost je na nás napojena. O napojení komunikací R3 a S10 velmi stojí," podotýká senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4 Pavel Eybert (ODS).

Na české straně se o rychlostní komunikaci R3 mluví podobně. Pro řadu ministrů je prioritní. Jenže u slov zatím zůstává.

"Rok a čtvrt už Ředitelství silnic a dálnic nevykupuje pozemky. Jsou nastavené ceny, za které nikdo nechce prodávat, a navíc znalci nechtějí dělat posudky, protože teď proti sobě jdou dva zákony. Buď mohou pozemek nacenit podle jednoho a cena je nízká, nebo podle druhého a jsou moc drahé. Vynadáno dostanou tak jako tak," upozorňuje Eybert. Příprava se tak zastavila. Aktivita okolo R3 je takřka rovna nule.

Rakušané počkají, až začnou stavět i Češi

Na rakouské straně bude po dokončení úseku k Rainbachu zbývat k hranicím zhruba 10 kilometrů. Tak to zůstane, dokud Češi s prací nepohnou. A to i přesto, že rakouská strana má na stavbu peníze.

"Cílem je, aby stavba na obou stranách pokračovala koordinovaně a ve vzájemném souladu," řekl už na konci roku 2012 hornorakouský náměstek Hiesl.

Rakouská strana tak bude čekat. Stavba dalšího úseku nepřinese jejich občanům žádné výhody, takže nemají kam spěchat. "Z jejich pohledu nemá cenu stavět dálnici, dokud z naší strany nepojede alespoň 18 tisíc aut denně, a to bez rychlostní silnice nebude. Do té doby to bude spát," uvádí Eybert.

Současný ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) se před pár týdny sešel se svou rakouskou kolegyní Doris Buresovou. A právě silnice R3 a S10 se hodně řešily. "Dohodli jsme se, že expertní týmy připraví mezivládní dohodu o místě propojení R3 a S10," řekl Prachař.

Dolní Dvořiště už v územním plánu přesnou trasu pro R3 má. "Měli jsme ji již ve starém územním plánu. V novém, který jsme přijali v únoru, se trasa už jen zpřesňovala," podotýká starostka Hana Panská.

Termín, kdy by přeshraniční rychlostní komunikace měla být hotová, ale součástí dohody nebyl. Předchozí ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) hovořil o roku 2021. Jak je tento termín reálný, je v tuto chvíli těžko předvídatelné.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic aktuální termíny konkretizovat nechce. "Je vysoce pravděpodobné, že úseky budou zprovozněny nejdříve po roce 2020," naznačila mluvčí Ledvinová.

Stihne se dodělat D3 do roku 2020?

Zástupci Jihočeského kraje jsou z aktuálního stavu rozmrzelí. "Rakušanům můžeme jen tiše závidět, pracuje se tam 24 hodin denně. Kraj s tím nic neudělá, můžeme pouze politicky urgovat a pomáhat při jednání o výkupech se starosty, kteří znají dobře místní poměry," vysvětluje náměstek hejtmana pro dopravu Antonín Krák (ČSSD).

K termínům otevření R3 je poměrně skeptický. "Upřímně řečeno, už nevěřím ani tomu, že se do roku 2020 stihne dálnice D3, která je pro České Budějovice ještě důležitější než R3 na státní hranici," říká Krák.

Ředitelství silnic a dálnic odhaduje náklady na celou R3 s délkou 24 kilometrů na skoro 11,5 miliardy korun.