Důležitou stavbou na trase dálnice D3 mezi Táborem a Veselím byl most přes

Důležitou stavbou na trase dálnice D3 mezi Táborem a Veselím byl most přes rybník Koberný. Snímek je z května 2010. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Stavba dálnice D3 před Budějovicemi má skluz. Vázne výkup pozemků

  • 9
Stavba dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a pak pokračovat do Rakouska, nabírá zpoždění. Teď vázne vykupování pozemků pro další úseky na jihu Čech.

Tento týden se na webových stránkách Českých Budějovic objevil nenápadný, ale o to zajímavější dokument. Ředitelství silnic a dálnic v něm žádá o prodloužení doby platnosti územního rozhodnutí o umístění stavby.

Konkrétně pro úseky Bošilec - Ševětín a Ševětín - Borek. Je to přinejmenším zarážející z toho pohledu, že v oficiální zprávě ŘSD se píše, že už letos v dubnu, tedy za měsíc, by mohla začít samotná stavba. Tento dokument je přitom starý pouze rok. Tak rychle nabírají přípravy dálnice D3 skluz.

Z Prahy do Rakouska

V provozu
Mezno - Tábor (15,4 km)
Otevře se letos v červnu
Tábor - Soběslav (16,3)
Soběslav - Veselí (8,7 km)
Říjen 2015
Borek - Úsilné (3,2 km)
Listopad 2015
Veselí - Bošilec (5,1 km)
Bošilec - Ševětín (8,1 km)
Ševětín - Borek (10,7 km)
Říjen 2016
Hodějovice - D. Třebonín (12,5 km)
D. Třebonín - Kaplice nádr. (8,5 km)
Nažidla - státní hranice (3,5 km)
Listopad 2017
Úsilné - Hodějovice (7,2)
Říjen 2018
Kaplice nádr. - Nažidla (12)
Pozn.: úseky na jihu Čech

Ředitelství je však relativně v klidu a žádost o prodloužení platnosti územního rozhodnutí prý akci dál nezdrží. "Nemá to vliv na stav příprav," reagovala Nina Ledvinová, mluvčí ŘSD.

Jenže v současné době už měly být například na zmíněných úsecích minimálně vykoupené pozemky. ŘSD si v otázkách na tohle téma částečně protiřečí. "Neregistrujeme, že by se nedařilo vykupovat pozemky. Jednání s jejich majiteli probíhají," sdělila mluvčí Ledvinová. Zároveň ale v další odpovědi dodala, že někteří majitelé pozemků se dlouho rozmýšlejí. Dobrou zprávou tak zůstává skutečnost, že jsou na výkup alespoň peníze.

Senátor Pavel Eybert, který je předsedou Sdružení pro výstavbu dálnice D3 a rychlostní silnice R4, se pokusil vysvětlit, proč jsou kolem příprav takové nejasnosti a posouvání termínů.

"ŘSD se vypořádává s novou legislativou a v podstatě čeká na to, až dostane do rukou metodické pokyny. Pak pro ně bude jasné, jak postupovat při výkupech, a situace by se měla zlepšit," věří Eybert a upozornil, že zmíněná metodika má být k dispozici snad už příští týden.

Podle budějovického primátora jde o fatální selhávání státu

Budějovický primátor Juraj Thoma, který je také ve Sdružení pro výstavbu D3 a R4, už tak smířlivý není. "Nelze to nazvat jinak než dlouhodobé fatální selhávání státu. A to i státní příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic, která je za výkupy pozemků odpovědná a u zmíněných úseků slíbila dokončení majetkoprávní přípravy do konce roku 2012," kritizoval Thoma, který už se neodvažuje vyslovovat žádné termíny, kterými se stát pravidelně ohání.

Někde však přípravy stavby přece jen pokročily. "Naposledy v polovině února odbor dopravy a silničního hospodářství magistrátu vydal povolení na vybudování dalších dvou objektů souvisejících s dálnicí D3 v úseku Borek - Úsilné. Jedná se o 243 metry dlouhou, částečně dvoupruhovou silnici, která dálnici překlene necelých 800 metrů před mimoúrovňovou křižovatkou Úsilné a nahradí stávající polní cestu," doplnil Thoma.

Samotná stavba by mohla začít na jaře, pokud se ovšem úspěšně podaří dokončit výběrové řízení. To se podle Pavla Eyberta týká i úseku z Veselí do Bošilce. Senátor upozornil, že se už setkal také s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou.

"Potvrdil, že všechny dohody jsou platné. Je dostatek peněz na výkupy, a dokonce se dostane i na přípravu rychlostní silnice R3 z Budějovic k Dolnímu Dvořišti," uvedl Eybert.

I nadále platí termín zprovoznění úseků z Tábora do Soběslavi a dále do Veselí nad Lužnicí v červnu letošního roku.