Jezdci na bicyklech na cyklotrase Greenway Jizera.

Jezdci na bicyklech na cyklotrase Greenway Jizera. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Stezka na Třeboňsku odvede cyklisty z hlavní silnice do bezpečí

  • 2
V letních měsících se prohánějí po silnici i lesních cestách denně stovky cyklistů. Kolaři na Třeboňsku využívají rozsáhlou síť značených tras, přesto se při cestě z Třeboně směrem na Starou Hlínu museli spokojit s jízdou po nebezpečném hlavním silničním tahu. A uhýbat autům a kamionům.

Teď však město dokončuje další úsek cyklistické stezky k odbočce do Nové Hlíny. Ke stavbě 900 metrů dlouhé části stezky za víc než tři miliony korun dochází až po šesti letech vyjednávání o výkupu pozemků s Lesy České republiky. Nakonec město pozemky směnilo a doplácelo ještě půl milionu.

Pokud cyklisté chtějí, mohou se vyhnout hlavnímu tahu a jet na Novou Hlínu po naučné stezce Okolo Třeboně. Přesto je pro ně rychlejší vydat se po silnici. Od příštího roku to bude alespoň bezpečnější.

„Plán byl takový, že v případě příznivého počasí bude úsek dokončen do konce letošního roku, ale napadl sníh a práce byly přerušeny. Na jaře už tudy místní i turisté pojedou po tři metry široké mlátové stezce,“ popsal místostarosta Třeboně Zdeněk Mráz.

Že jízda po frekventované silnici první třídy nebyla zrovna příjemná, potvrzuje 32letý Dalibor Koutník, který pochází z Třeboně a pravidelně jezdí do Novosedel nad Nežárkou po této trase na kole. „Mám za sebou už pár zážitků, kdy mě neviděl řidič kamionu a málem došlo k neštěstí. Proto vítám, že teď město postaví další kus stezky,“ pochvaluje si.

Až na Starou Hlínu se však cyklisté pohodlně nedostanou. Od rybníka Vítek do Staré Hlíny trasa není zatím vyřešená. Jde o přibližně pětisetmetrový úsek.

„Pokud se chcete dostat do Staré Hlíny, tak vám nezbývá, než jet po státní silnici, která je sice široká a teď ji opravovali, ale pro běžného cyklistu je to nebezpečné. Kolem jsou podmáčené louky a zarostlá cesta,“ zmínil ředitel Nadace Jihočeské cyklostezky Jan Vlášek.

Třeboňský místostarosta Mráz připustil, že by se další část cesty mohla zlepšit. O výkupech pozemků už vedení jedná na trase ze Staré Hlíny do Mláky. „Majetkově na tom pracujeme, termín realizace ale nedovedu odhadnout,“ uvedl Mráz.

Podle Vláška by slušela Třeboni cyklostezka z centra města na sídliště Gigant, aby se kolaři dostali pohodlně k hrázi Rožmberka. „Opět tudy vede státní silnice první třídy a cyklistům se nechce to objíždět přes Břilice,“ říká.

Případná stezka vedoucí po směru toku zlaté stoky po pravé straně okolo mokrých luk směrem k Rožmberku je zatím v nedohlednu. „Tento prostor je majetkově složitý. Pozemky tu vlastní fyzické i právnické osoby nebo rybáři. Zvažujeme, že by cesta vedla jinudy. Mohla by vzniknout výhledově během několika příštích let,“ naznačuje Mráz.

Na Třeboňsku vede celkem pět naučných cyklistických stezek a řada značených cyklotras. Jen na území obce Třeboň spravuje Nadace Jihočeské cyklostezky více než 208 kilometrů cyklotras a zhruba sedm kilometrů cyklostezek.

„Myslím si, že není potřeba masivně vytvářet v této oblasti ještě další stezky a trasy, protože na Třeboňsku se nachází řada účelových komunikací a lesních cest, kudy se kolaři mohou vydat. Vyjma cesty do Staré Hlíny a silnice na Rožmberk jsou cesty bezpečné,“ říká Vlášek.