Nový primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda z hnutí ANO (21. listopadu 2014)

Nový primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda z hnutí ANO (21. listopadu 2014) | foto: Marek Podhora, MAFRA

Sto dní českobudějovické koalice: Začala rozpačitě, teď řeší dopravu

  • 14
Odmítli stěhovat úředníky do kasáren, omezí průjezd aut přes hlavní náměstí, řešili problémy se zápisy do prvních tříd a na druhém zastupitelstvu ztratili většinu. Nová koalice v Českých Budějovicích má za sebou sto dní.

Prostě to vyřešíme. To bylo hlavní předvolební heslo hnutí ANO 2011, které na podzim ovládlo radnici v Českých Budějovicích. MF DNES zmapovala prvních sto dnů vlády. Je jasné, že to „prostě“ tak jednoduché nebude.

1. fungování koalice

Hlavně začátek nové koalice ANO, Občanů pro Budějovice, TOP 09 a KDU-ČSL byl rozpačitý. Po sporech uvnitř hnutí vystoupila ze zastupitelského klubu ANO Eliška Richtrová.

„Jak se vyvíjely rozhovory ve čtyřkoalici, zdálo se mi, že se vzdalujeme od principů ANO a změn, které jsme chtěli provést. Koaliční smlouva zdaleka nenaplňuje to, co jsme slíbili voličům,“ řekla na podzim Richtrová.

Poté se příliš nevydařilo ani druhé jednání nového zastupitelstva. Někteří členové koalice ze schůze předčasně odešli, takže pak neměla dostatek hlasů ke schválení několika bodů.

„Byla to daň nováčkovství,“ hodnotí zpětně primátor Jiří Svoboda (ANO). Ten bude muset i nadále čelit útokům opozice například ohledně rekordně vysokého počtu náměstků, kterých je na radnici hned sedm. Zastupitel Miroslav Joch (ČSSD) se opakovaně pokoušel zařadit na jednání bod o snížení jejich počtu. Prozatím marně.

Po období rozkoukávání začala radnice řešit některé problémy Českých Budějovic a jeho obyvatel.

2. doprava

Kolem obchvatu Budějovic je stále více otázek než odpovědí. Zástupci města spolupracují s Jihočeským krajem, jednali i s ministrem dopravy a šéfem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„Nabídli jsme pomoc při výkupech pozemků, které váznou,“ oznámil Svoboda. To samé opakovaně udělalo i minulé vedení.

Stále není stoprocentně zřejmé, kolik má vést k obchvatu přivaděčů, kdy se začne stavět nebo jak to bude s tunelem Pohůrka a sjezdy u něj.

„Tunel je zafixován ve stavu, jak je povolen v platném územním rozhodnutí. Na této variantě trvá město i kraj. Ministerstvo i ŘSD náš požadavek akceptují,“ sdělil náměstek primátora pro dopravu František Konečný (ANO).

Zároveň ale dodal, že nejsou dodržené správné vzdálenosti mezi sjezdem a výjezdem z tunelu. „Ministerstvo vnitra je ochotné jednat o souhlasu s výjimkou za předpokladu, že všechno ostatní dodržíme,“ zmínil Konečný.

Radnice řeší dopravu i ve městě. V dohledné době hodlá omezit průjezd historickým centrem a náměstím Přemysla Otakara II. „Značkami chceme zamezit, aby si řidiči krátili cestu ze Sadů na Mánesovu ulici,“ vysvětlil Konečný.

Radnice má nově k dispozici také cyklogenerel - dokument, který řeší cyklistiku ve městě. Například na části Novohradské vzniknou pro lidi na kolech vyhrazené pruhy. Postupných změn mají být desítky, mezi nimi jsou i nové stojany před magistrátem.

Koalice slibovala také výběrové řízení na místo ředitele dopravního podniku, na což se zatím nedostalo. Soutěž hodlá město vyhlásit na jaře. Už rok a půl je pověřený řízením firmy Slavoj Dolejš (TOP 09), místopředseda představenstva. Ten v poslední době čelí tlaku části zaměstnanců a odborářů, kteří požadují jeho odvolání.

3. školství a vzdělanost

V oblasti školství musela koalice řešit především zápisy do prvních tříd. O některé školy byl takový zájem, že nedokázaly uspokojit všechny žadatele, a část rodičů dokonce nocovala na ZŠ Dukelská. Budějovičtí ředitelé se pak museli sejít a vše narychlo řešit až po zápisech.

„Budeme zřejmě muset změnit některé školské obvody,“ reagoval náměstek pro školství Martin Maršík (OPB). Počítá také se znovuotevřením ZŠ Emy Destinnové. V koaliční smlouvě je napsáno, že vedení města bude reagovat pružně na vývoj počtu dětí, což se ovšem letos zjevně úplně nezdařilo.

4. majetek a hospodaření

Minulé vedení začalo připravovat stěhování úředníků do Žižkových kasáren k Mercury Centru. Nová koalice však plány zastavila a prozatím tam hodlá zřídit parkoviště. O osudu budov teprve rozhodne.

Také hodlá přehodnotit, co dál s projektem Centra halových sportů. Jisté je, že současná Sportovní hala bude brzy potřebovat investici do oprav. Ticho je také kolem rekonstrukce KD Slavie. Je to dáno především tím, že chybí v rozpočtu peníze na větší investice.

Letos se tak lidé dočkají pravděpodobně hlavně nového parkoviště v Jírovcově ulici, jehož vybudování už ale navrhlo rovněž minulé vedení města. Primátor a jeho kolegové pak prověřují hospodaření například Lesů a rybníků města České Budějovice.

„Myslím, že efektivita a výnosy této společnosti by mohly být mnohem větší,“ domnívá se primátor Svoboda. Zadal také audity některých odborů na magistrátu.

5. veřejný prostor

Jedna z nejvýraznějších změn v prvních sto dnech nastala u městské policie, která přímo spadá pod primátora. Hlídky přes den přestávají být dvoučlenné a chodí samostatně. Mají tak obsloužit větší část Budějovic.

Zvyšuje se také počet asistentů prevence kriminality, kteří budou více pracovat na Lannově třídě, Palackém náměstí a v jejich okolí. Ohledně využití veřejného prostoru zatím nejsou žádné novinky, na ně budou muset obyvatelé ještě počkat.

Budějovičtí se mají dočkat využití břehů Malše a Vltavy a proměny Stromovky v moderní příměstský park. O těchto a dalších věcech doposud zmínka nepadla, ale koalice má na řešení ještě přes tři a půl roku.