Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Ultralehká „stíhačka“ z ČVUT unikne radarům. Pekli ji jako bábovku

  18:12aktualizováno  18:12
Na českobudějovickém letišti otestovali unikátní stroj. Strojaři z Ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického tam představili ultralehký letoun UL - 39 Albi. Je to nový koncept sportovního stroje, který umožní zažít pocit z letu v proudovém letadle.

„Je to první letoun vyrobený v České republice ze speciálních uhlíkových kompozitů,“ vyzdvihl Robert Theiner, vedoucí ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického (ČVUT).

Parametry letounu

  • rozpětí 7,22 metru
  • délka 7,49 metru
  • výška 2,99 metru
  • maximální rychlost 340 km/h
  • maximální vzletová hmotnost 472,5 kilogramu

Vytvořili ho podobným způsobem jako u velkých dopravních letounů. „Má maximální pevnost při minimální hmotnosti,“ pokračoval Theiner.

Unikátnost stroje spočívá v tom, že na první pohled vypadá jako cvičný proudový letoun, přitom je to ultralight. Pohonnou jednotkou je dmychadlo poháněné pístovým motorem. Srdcem stroje je ventilátor a vrtule s 13 listy.

„Jedna lopatka měří dvě stě milimetrů a váží jen nějakých sto gramů, přičemž dokáže odolat odstředivé síle až tři tuny,“ zdůraznil Theiner.

UL-39 Albi váží přibližně 320 kilogramů a letět s ním mohou dvě osoby.

„Řízení je stejné, ale pocit je jiný a příjemný. Seděl jsem úplně vepředu a měl jsem výborný výhled, nepřekáží vám křídlo ani vrtule. Ve vzduchu vydrží asi dvě hodiny. Nejvíce jsem letěl asi 200 kilometrů v hodině, většinou pak kolem 180. V první fázi jsem se snažil motor šetřit,“ sdělil své pocity pilot Radim Štěrba z Jihlavan airplanes. Maximální rychlost má být až 340 kilometrů v hodině.

Fotogalerie

Zajímavé jsou i tepelné vlastnosti materiálu letadla, kterému nevadí ani silné sluneční záření a vysoké teploty. Vývoj trval několik let a také stál několik desítek milionů korun. Cena stroje by se měla pohybovat kolem pěti milionů korun.

Na výrobě se podíleli nejen strojaři z ČVUT, ale i firmy La Composite a Jihlavan airplanes. Tvůrci doufají, že by s v budoucnu mohl dostat do výroby. Nyní ho ale čeká celá řada dalších testů.

Autoři věří, že může nalézt i armádní využití, například by mohl zlevnit výcvik bojových pilotů.

„Jeho stopu nezachytí radar,“ upozornila Marta Špačková z Fakulty strojní ČVUT. „Ztížená identifikace UL-39 Albi spočívá v tom, že vrtule je schována uvnitř letounu, a tak nemůže radar zachytit její odraz ani tepelnou stopu,“ navázal Theiner.

Jedná se o první letoun v kategorii ultralight s vlastnostmi proudového letadla, takže ho může řídit běžný sportovní pilot. Podle Špačkové je UL-39 Albi první české letadlo vyrobené z prepregů autoklávovou technologií.

„Prepregy jsou fólie s lepidlem, které tlakem po zahřátí prostoupí tkaninou. Pak se materiál vkládá do autoklávu, kde se vytlačí všechny bublinky a vše se rovnoměrně prolne. Velmi zjednodušeně řečeno je letadlo vypečené v peci jako 25 metrů dlouhá bábovka,“ uvedla.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Voda v Budějovicích zůstane Čevaku. Má zakázku na dalších deset let

Další desetiletí se bude starat o dodávku pitné vody v Českých Budějovicích společnost Čevak. Vyhrála koncesní řízení, vše ještě musí schválit zastupitelé....  celý článek

ilustrační snímek
Muže čeká soud. Ucpal vstupy do úlů, v nichž se upekla čtyři včelstva

Policisté prošetřují případ poškození včelích úlů na Netolicku. Dvaatřicetiletý muž je podezřelý, že ucpal česna, tedy vchody do úlů, a včely uvnitř tak kvůli...  celý článek

Podolský most byl v roce 1942 postaven vedle staršího řetězového mostu, který...
Orlík zatopil více než pět stovek budov. Z kostelíku je hit potápěčů

Byla to malebná vesnice na břehu Vltavy. Právě tady fungoval přívoz na důležité cestě mezi Pískem a Táborem. Dnes obec Podolsko, která stávala pod Podolským...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.