Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tábor a Planá jsou na nože. Města rozhádalo bahno z Jordánu

  7:53aktualizováno  7:53
Kvůli bahnu z Jordánu se vyostřily vztahy mezi Táborem a Planou nad Lužnicí. Pískovna Hůrka u Plané totiž patří Táboru, který do ní chce vyvážet bahno ze dna nádrže. Jenže Plánským se to ani trochu nelíbí, Ví se totiž, že bahno bude nejspíš plné arzenu, rtuti a dalších nebezpečných látek. Táborská radnice navíc zvažuje, že pískovnu ještě rozšíří.

Vodní nádrž Jordán v Táboře se v těchto dnech vypouští a bude se poprvé po 180 letech čistit. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Obyvatelé Plané se léta těšili, že až skončí bagrování v pískovně Hůrka, bude z ní ideální místo k rekreaci. Jenže Hůrka se mění spíš na skládku, už teď sem nákladní auta vozí zeminu ze stavby nedaleké dálnice D3 a v dalších letech zde má končit i bahno z Jordánu.

Pískovna patří táborské radnici, která ji pronajímá soukromé firmě na těžbu od roku 1994. Právě tato společnost nyní přišla s nápadem, že by pískovnu, která má téměř padesát hektarů, rozšířila o dalších 14,1 hektaru směrem k hlavní silnici. Táborská radnice, která nyní nápad zvažuje, o něm Plánským zatím neřekla.

"Struna mezi námi kvůli bahnu z Jordánu je tak napnutá, že už to víc nejde. A toto stav jen zhoršuje. Pískovna už nikdy nebude mít rekreační hodnotu, když se sem naveze bahno. Původně nám bylo slibováno, že vše bude zavezené zeminou, která se tady odtěží, a vznikne místo pro koupání a okolí bude zalesněné. Pak se to ale změnilo a už roky se zde budují malé kopce a díry se zaváží zeminou z dálnice," říká místostarosta Plané Jiří Rangl, který je i členem sdružení Za zdravou Planou bojující proti ukládání bahna do Hůrky.

Jak Plánští slyší o pískovně, hned vidí problémy

Vedení Plané také argumentuje tím, že už nyní kvůli navážení zeminy i těžbě písku cítí město problémy s dopravou. "Další nákladní auta s pískem nebo 140 nákladních aut s bahnem z Tábora denně rozhodně situaci jen zhorší," varuje Rangl.

Tábor ale zatím plány na možné rozšíření pískovny ze stolu shodit nehodlá. Chce například vědět, kolik by soukromá firma za další část pozemků určených k těžbě na nájemném zaplatila. "Původně se předpokládalo, že by těžba skončila v příštím roce. Toto by ji prodloužilo zhruba o čtyři roky," vypočítává místostarosta Tábora Emil Nývlt.

Jakmile lidé v Plané nad Lužnicí slyší slova o pískovně a Táboru, rovnou vidí problémy. "Jejich posudek na to, jestli lze do Hůrky ukládat bahno, říkal, že ano, a náš, který jsme si nechali udělat, že ne. Tak čemu má člověk věřit?" dodala obyvatelka Plané Jana Stündlová.

O tom, zda jordánské bahno u Plané skončí, či nikoliv, rozhodne v lednu krajský úřad. Ten si nechává zpracovat vlastní posudek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volby
Jihočeši budou v říjnových volbách vybírat z rekordních 25 stran a hnutí

Voliči i politici mají před sebou horký podzim. O křesla v Poslanecké sněmovně se hodlá v kraji utkat 25 politických stran a hnutí. V předchozích sněmovních...  celý článek

„Věda není žádná věda“, Techmania Science Center
Budějovice představily velkolepý plán. Postaví vědecké centrum

Na výstavišti v Českých Budějovicích by mohlo vyrůst vědecké centrum za stovky milionů korun. Do města může přilákat desetitisíce návštěvníků. Do akce se...  celý článek

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.