Stavba dálnice D3 v úseku Borek - Úsilné. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Temné vyhlídky pro dálnici D3. Stavbě hrozí zdržení o další roky

  • 57
Obchvat Českých Budějovic, úsek dálnice D3 od krajského města až na rakouské hranice a další dopravní stavby v kraji mají velký problém. Možná pro ně bude nutné udělat nové posudky vlivu na životní prostředí. Zdržení? Klidně dva roky.

Situace je hodně vážná. Důležitým dopravním stavbám v Jihočeském kraji neplatí posudky dopadů na životní prostředí (EIA). Řidiči se pomalu musí připravit na to, že slibované termíny dokončení se budou opět posouvat dál v čase.

Je to přitom už skoro rok, kdy začala platit novela zákona EIA, a bylo tak jasné, že posudky s ním nebudou v souladu. Přesto se dodnes nepodařilo situaci vyřešit. Příprava staveb víceméně stagnuje.

„Stále je otázkou, zda se na konkrétních úsecích bude muset opakovat EIA, nebo jestli dojde k určitému ověření a potvrzení správnosti stanovisek a příprava bude moci dál pokračovat,“ upozornil Pavel Eybert, jihočeský senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4. Spolek se včera sešel se zástupci ministerstva dopravy i Ředitelství silnic a dálnic.

Evropské komisi vadí, že jim Česko k financování předkládá projekty, které mají i 15 let starou EIA. „Naplnilo se to, na co jsme už vloni upozorňovali. Novela byla potřeba, ale hned se mělo začít jednat o nějaké dohodě ohledně posudků a jejich platnosti. Nyní jsme přijali spíše ty pesimistické scénáře a může se stát, že bude nutné zpracovávat nové dokumentace,“ konstatoval jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Zpracování a schválení takového materiálu zabere minimálně jeden rok, spíše dva. Navíc je možné konkrétní projekty napadat. S připomínkami a námitkami se pak musí příslušný úřad vypořádat a vše trvá dlouho.

„Zpoždění nemusí trvat jen rok, nebo dva, ono může být i delší. To nastane v momentě, kdy se v různých řízeních začnou subjekty odvolávat,“ vysvětlil předseda senátu Milan Štěch, který se také účastnil včerejšího jednání na krajském úřadu v Budějovicích.

Současný projekt dálničního obchvatu a dálnice stojí na zákonu EIA z roku 1992. Pokud však chce Česko čerpat na stavbu dotace z Evropské unie, musí mít aktualizovaný posudek dopadu stavby na životní prostředí.

V celém příběhu jsou vidět obrovské časové ztráty. Na přípravu novely zákona bylo zhruba deset let. „Nejedná se vůbec o nový problém. Evropská komise zahájila řízení s Českou republikou už v dubnu roku 2013. Nechápu, proč už tehdy úředníci nezadali dopředu nové studie EIA. Alespoň několik jich mohlo být hotových nebo rozpracovaných, především u klíčových staveb,“ reagoval člen dopravní komise budějovického magistrátu Václav Kaska.

Jen v Jihočeském kraji se tento problém týká dopravních staveb s celkovým rozpočtem 50 miliard korun. Kromě dálnice to může mít dopad i na modernizaci železničního koridoru na trase Budějovice - Praha.

„Stále jsme na té úrovni, že se vedou jednání o dvaceti stavbách, ale nevíme, na čem jsme,“ pokračoval Štěch. Celá věc je o to nepříjemnější, že stát má i za pomoci Evropské unie připraveno dostatek peněz. Zhruba za pět let se však „kohoutky“ zavřou. Pokud v tu dobu nebudou dálnice D3 a další stavby stát, bude jejich financování složitější a možná se některé projekty dokonce znovu odloží.

Hrozbou je rok 2018

„Problém nastává nejdříve v roce 2018, to je milník z pohledu čerpání evropských peněz. Pokud se nepodaří začít tyto akce nebo najít náhradní projekty, tak se vystavujeme riziku ztráty evropských peněz,“ varoval Tomáš Blecha ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Více jasno má být zhruba do měsíce. „Jednáme opravdu intenzivně, ale ke shodě jsme ještě nedospěli. Výklad evropské směrnice o posuzování vlivu na životní prostředí je diametrálně rozdílný od toho, co bylo použito naším zákonem z roku 1992,“ sdělil Luděk Sosna, ředitel odboru strategie ministerstva dopravy.

Jednání mají podle něj trvat nejdéle do dubna, dál už je nelze protahovat. „Investoři čekají na klíčová rozhodnutí, my ty stavby potřebujeme a chceme dál připravovat,“ doplnil Sosna.