Železniční zastávka Nové Údolí na Šumavě

Železniční zastávka Nové Údolí na Šumavě | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Tendr na šumavské lokálky za dvě miliardy se zadrhl. Hrozí zdržení o rok

  • 5
Kvůli boji dopravců o lukrativní zakázku na provoz vlaků na třech pošumavských tratích se oddaluje podpis smlouvy s vítězem soutěže. Jihočeský kraj zatím marně čeká na rozhodnutí antimonopolního úřadu, u kterého se brání České dráhy. Moderněji vybavené vozy tak vyrazí na koleje nejdříve v polovině roku 2017.

Klimatizace, připojení k internetu či moderní informační systém. Na tyto vymoženosti si zatím musí cestující na pošumavských železničních tratích nechat zajít chuť. Jihočeský kraj totiž stále nemůže uzavřít smlouvu na provoz takzvaných šumavských lokálek.

Vítěz soutěže má spoje provozovat dalších 15 let, celková hodnota zakázky je 2,25 miliardy korun.

Kraj chtěl smlouvu podepsat na začátku prosince, aby dopravce mohl zahájit provoz v prosinci roku 2016. To se ale nestíhá. České dráhy (ČD) před časem u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) už podruhé napadly výběr dopravce.

Vítězem tendru se stala společnost GW Train Regio. Jednou už antimonopolní úřad rozhodl, že Jihočeský kraj chyboval. Ten proto odstranil některé nedostatky a komise vybírala znovu. Vítěz ale zůstal stejný. Také proti tomu se ČD odvolaly. Upozorňují například na výrazně nízkou nabídkovou cenu.

Tratě, o které se bojuje

Trať č. 194: České Budějovice - Černý Kříž, délka 88 kilometrů
Trať č. 197: Číčenice - Volary - Nové Údolí, délka 70 kilometrů
Trať č. 198: Strakonice - Volary, délka 71 kilometrů
Soutěž vyhlásil Jihočeský kraj už v roce 2014. Přihlásili se tři uchazeči a přišla ještě jedna nabídka na nahrazení provozu vlaků autobusy.

„Na úřadě v Brně to leží už několik měsíců a nic se neděje. Jsou tam dokonce dvě věci. První je rozklad, který podaly k šéfovi úřadu České dráhy, druhá je pozastavení samotného výběrového řízení,“ konstatoval Ivan Študlar, poradce hejtmana pro dopravu. Ve společnosti Jikord (Jihočeského koordinátora dopravy) se specializuje právě na železnici.

Výsledek rozkladu je zatím nejistý. „Na návrh společnosti České dráhy vedeme prvostupňové správní řízení týkající se opakovaného výběru nejvhodnější nabídky,“ informoval předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj.

Podle Študlara je tak zřejmé, že nový dopravce nestihne zahájit provoz na tratích České Budějovice -Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice - Volary od prosince 2016. V případě kladného rozhodnutí ve prospěch kraje by to mohlo být nejdříve v létě roku 2017.

„Spíše už to však vidím na prosinec 2017. Na přípravu potřebuje dopravce 18 měsíců až dva roky,“ vysvětlil Študlar.

Kraj si od změny slibuje zvýšení komfortu pro cestující a také větší rychlost. Ta je na pošumavských tratích většinou omezená na 50 až 60 kilometrů za hodinu, takže je otázkou, jak velké bude zrychlení díky svižnějším rozjezdům ze zastávek.

Podle Českých drah mohou mít cestující problémy

Dráhy pak upozorňují například na skutečnost, že mohou cestujícím s otevřením trhu soukromým dopravcům vzniknout problémy s návazností spojů, omezením některých slev či možností cestovat na jednu jízdenku.

GW Train Regio měla chtít původně za kilometr 95 korun. Kraj ovšem soutěžil lokálky ve dvou kolech a v tom druhém měla jít s částkou až na 88 korun za kilometr. „Roční úspora oproti současné smlouvě by byla 30 milionů korun, které bychom mohli využít na posílení dopravní obslužnosti,“ dodal Študlar. Drahám nicméně neupřel, že se snaží provoz zlepšovat.

Vyplývá to i z nových jízdních řádů, které začaly platit 13. prosince. „Na trati České Budějovice - Černý Kříž bude v provozu nová zastávka Domoradice. Nachází se mezi Českým Krumlovem a Přísečnou na okraji obchodní zóny,“ upozornila Radka Pistoriusová, mluvčí ČD.

Na trase Volary - Strakonice pak v pracovní dny pojede nový spoj z Lenory do Volar, s odjezdem z Lenory v 8.26 hodin. Zpět pojede z Volar do Lenory s příjezdem v 15.34 hodin.