Ti nejlepší nevylili z kelímku ani kapku vody a přitom dokázali jet na centimetr přesně slalomem, přes překážky, bahnitým a kopcovitým terénem a také bezchybně zacouvat.
S tratí na louce nad hřbitovem se popasoval i nejmladší závodník - 11letý Marek Ondráček z Horní Plané se svým malým traktůrkem.
Jiné stroje naopak burácely do dálky a budily respekt. Jeden takový představil 19letý Michal Zeman, který v Českých Budějovicích studuje střední školu a svůj traktor si sám postavil.
„Mám ho asi čtyři roky a vlastně je stále ve výstavbě. Asi bych nespočítal, kolik hodin jsem na něm už strávil, věnuji se mu prakticky každý víkend,“ řekl Zeman a vysvětlil, proč je jeho stroj tak hlasitý.
„Mám tam motor z peugeotu a holá výfuková trubka to jistí,“ dodal s úsměvem. Ke svému velkému koníčku se dostal přes kamarády a při výrobě mu pomáhají i zkušenosti ze školy, kde se učí elektrikářem a čeká ho maturita.
Kromě vášně a pořádné dávky šikovnosti jsou potřeba k sestavení traktoru také peníze, i když nijak závratné sumy. „Spodek jsem koupil za pět tisíc, motor i s autem za dva tisíce. Plus minus to je dohromady tak 20 tisíc,“ spočítal mladý závodník.
Jeho traktor dokáže jet až 60 kilometrů v hodině a používá ho především pro závody. „Už jsem byl v Bujanově či Šalmanovicích,“ doplnil.
Závod v Horní Plané se jemu i dalším hodně líbil. Zeman si pochvaloval rychlý spád bez velkých prodlev. „K překonání tu pro mě nebylo obtížné asi nic. Snad jen slalom, protože mám traktor hodně dlouhý,“ vysvětlil a přiznal, že trochu bojuje s chlazením, které musel ještě večer před závodem upravovat a bude ho nutné dál doladit.
V jeho kategorii traktorů domácí výroby se z vítězství radoval Pavel Turnhofer z Bujanova na Krumlovsku. „Odtud k nám přivezli kamionem hned pět strojů. Celkem jsme v soutěži měli 46 traktorů, z toho necelá dvacítka domácí výroby, takže jsme moc spokojení a určitě jsme zadělali na tradici, kterou budeme každoročně opakovat,“ potvrdil jeden z hlavních pořadatelů Luděk Štěpánek, ředitel Kulturního a informačního centra v Horní Plané.
Prvenství v kategorii továrních traktorů získal Jaroslav Urban z Milné z Krumlovska, mezi offroady zvítězil Václav Šeliga a velkého aplausu se dočkal Martin Dvořák, který se rozhodl projet náročnou trať s legendární a nezničitelnou „vejtřaskou“, tedy Pragou V3S.
Stejně jako byly některé stroje staré hodně přes 50 let, měl i celý závod nejstaršího řidiče, kterému bylo 75 let. A může se pochlubit i zahraničním účastníkem. „Je to tu pěkné, akorát pro můj starý traktor bylo v jedné pasáži až příliš mnoho vody,“ zmínil Andreas Neumann, který přijel se svým téměř 60 let starým strojem z Maňavy u Horní Plané, ale jinak pochází z Německa.