Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový trend. Turisté poznávají krásy jižních Čech z kol i aut na elektřinu

  13:29aktualizováno  13:29
Na Šumavě si elektrokola, skútry a auta lidé oblíbili. Letos v létě se půjčovny otevřou i na zastávkách jindřichohradecké úzkokolejky. A Písek se zapojil do projektu, který počítá s vytvořením dobíjecích stanic pro e-auta na trase do německého Deggendorfu.

Dvoumístné e-auto i'moving Smile má dojezd 70 kilometrů | foto: e-sumava.cz

Nasednou na kolo, a aniž by se museli dřít do kopců, projedou si oblíbené turistické cíle. Projekt e-Šumava, který funguje v národním parku od loňského června, nabízí lidem elektrokola, elektroskútry nebo elektromobil. Vybrat si mohou z 12 půjčoven rozmístěných mezi Kvildou a Železnou Rudou.

A turisté novinku uvítali hned v první sezoně. „Zájem byl nečekaně velký. Nejvíce se půjčují e-kola, protože se na nich lidé dostanou prakticky všude. Elektromobily vyhledávají většinou jejich fanoušci nebo ti, kteří uvažují o koupi a chtějí si je vyzkoušet,“ popsala za projekt e-Šumava Martina Kunclová.

Pro návštěvníky je na letošní sezonu připravena další novinka. „Zkušebně zařazujeme na vybrané půjčovny horská e-kola a plánujeme v případě nepříznivého počasí půjčovat e-auta za cenu e-kol,“ prozradila Kunclová.

Projekt e-Šumava

Projekt nabízí k zapůjčení 26 elektrokol, 10 elektroskútrů a čtyři elektromobily. Dojezd elektrokol je 40 až 70 kilometrů, podle složitosti terénu. Elektrokola je možné používat na všech cyklostezkách NP Šumava. Dojezd elektroskútrů je 40 až 60 kilometrů. Jezdí se s nimi jen po silnicích. Dvoumístný elektromobil i'moving Smile ujede na jedno nabití 70 kilometrů, pětimístný Nissan Leaf 120 kilometrů. Síť půjčoven a dobíjecích stanic funguje v různých částech Národního parku Šumava. Například v Dobré Vodě u Hartmanic, na Prášilech, Modravě, Špičáku nebo na Kvildě.

Elektrokolo vyjde na den po složení zálohy na zhruba 500 korun, skútr na 590 a cena elektrovozu se pohybuje od 790 korun do necelé tisícovky podle typu auta.

Na Šumavě je 30 nabíjecích stanic pro kola. Jsou rozmístěné tak, aby lidé mohli v mezičase vyrazit pěšky na výlety v okolí nebo si dát oběd.

Jihočeši spolupracují s bavorským parkem v projektu eWald. Lidé se tak mohou s elektrovozidly podívat i za hranice. Zatímco na německé straně funguje běžně doprava elektromobily i nabíjecí stanice, na české jsou zatím k dispozici pro e-vozy nabíjecí stanice jen dvě. Na chatě Rovina mezi Hartmanicemi a Železnou Rudou se díky modernímu úložišti elektřiny nabíjí v noci auta pouze ze sluneční a větrné energie.

„Se společností eWald jsme navázali spolupráci. Klienti vybaveni kartou eWaldu dostávají zdarma elektřinu z našich stojanů a stejně tak i opačně. Do budoucna plánujeme ještě několik stanic,“ řekl Juraj Donoval ze společnosti B-64, která je jedním z partnerů projektu e-Šumava.

Právě na vytvoření sítě dobíjecích stanic, a tím i prodloužení trasy pro elektromobily, které ujedou na jedno nabití 70 až 150 kilometrů, se teď chce podílet i Písek. Jedním ze zahajovacích projektů je e-Road Písek - Deggendorf.

„Jeho podstatou je rozšíření a bližší propojení dvou regionů eWald a e-Šumava. Trasa z Deggendorfu do Písku vede jejich středem a může pokračovat na Prahu,“ popsal místostarosta Písku Josef Knot.

Písek teď podal žádost do Programu přeshraniční spolupráce Česká republika - Svobodný stát Bavorsko o dotaci na komplexní analýzu. Ta přinese odpovědi na otázky finanční náročnosti vybudování trasy či umístění dobíjecích stanic. Současně by mohla sloužit jako návod pro další středně velká města, která uvažují o rozvoji elektromobility.

„Pak budou následovat další kroky. Jedná se o projekt přibližně na dva roky. Rozpočet je za všechny partnery plánovaný na 17 milionů korun. Česká strana z této částky zaplatí sedm milionů,“ dodal Knot.

Trend elektrovozidel se rozšiřuje i do dalších částí Jihočeského kraje. Zapůjčení elektrokol a elektroskútrů nabídne letos v létě i úzkokolejka v Jindřichově Hradci. Půjčovny vzniknou na třech zastávkách - v Jindřichově Hradci, Kamenici nad Lipou a Nové Bystřici.

„Na každé budou k zapůjčení dva skútry a pro první rok čtyři kola. Doporučené trasy nabídneme v propagačním materiálu. Jsou vytvořeny jako okruhy po místních zajímavostech s možností dobití baterií u penzionů. Plné dobití trvá pět hodin, nepředpokládám ale, že by lidé dorazili s úplně prázdnou baterií. Zhruba hodina, kdy si dají třeba kávu nebo oběd, tak postačí na oživení baterie o 20 procent. To by mělo stačit na dojetí do cílové stanice nebo k dalšímu dobíjecímu místu,“ informoval za jindřichohradeckou úzkokolejku Pavel Matlas.

Přesný termín, kdy se půjčovny otevřou, společnost ještě nemá. „Ale předpokládáme, že to bude v červnu, maximálně v červenci,“ naznačil Matlas.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
E-receptů odbavují lékárny málo. Od 1. ledna budou povinné

Do velké českobudějovické nemocniční lékárny přinesou pacienti za měsíc 16 tisíc receptů. Elektronických je mezi nimi zatím jako šafránu. Od 1. ledna je budou...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Volby
Jihočeši budou v říjnových volbách vybírat z rekordních 25 stran a hnutí

Voliči i politici mají před sebou horký podzim. O křesla v Poslanecké sněmovně se hodlá v kraji utkat 25 politických stran a hnutí. V předchozích sněmovních...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.