Od zanádražní komunikace (na snímku) mezi Hodějovicemi a Mladým má vést přivaděč k dálnici, který dál povede a bude sloužit jako obchvat Srubce.

Od zanádražní komunikace (na snímku) mezi Hodějovicemi a Mladým má vést přivaděč k dálnici, který dál povede a bude sloužit jako obchvat Srubce. | foto: Marek Podhora

U Budějovic se přou o přivaděč k D3. Na Srubci ho chtějí v jiné trase

  • 7
Po obchvatu Českých Budějovic volá skoro každý řidič, který v krajském městě žije nebo tudy projíždí. S dálničními přivaděči, jež k němu mají vést, jsou však problémy. Část lidí teď protestuje proti sjezdu u Staré Pohůrky a Srubce.

Rychle rostoucí Srubec, ležící jihovýchodně od Českých Budějovic, se má se stavbou dálnice D3 dočkat obchvatu. Většina z několika tisíc aut denně by pak přestala jezdit přes obec. Část obyvatel se však nehodlá smířit s jeho trasou a navrhuje jinou variantu.

Problematické stavby v Budějovicích a okolí

Spojka Strakonické a
M. Horákové
Městem roky prosazovanou stavbu brzdí odpor části obyvatel. Silnice by spojila sídliště Vltava a Máj.

Jižní spojka
Po protestech pozastavila radnice v roce 2012 přípravu stavby na jihu Českých Budějovic. Nejvíce vadilo její vedení u Malého jezu řeky Malše.

Hlinský přivaděč
Především obyvatelé Nového Vráta a Hlinska se odmítají smířit se stavbou dálničního sjezdu, který by vedl právě k blízkosti jejich domovů. Pokud se podaří prosadit menší počet přivaděčů, vyškrtnutí by se měl dočkat právě hlinský.

Mnoho let je silnice naplánovaná severně kolem Srubce blíže k Dobré Vodě. S tím, jak se více než dvoutisícová obec dál rozrůstá, se však některé domy začínají k obchvatu blížit a proti obchvatu stojí více lidí.

Jenže už v době stavby svých domů museli noví obyvatelé o plánech na silnici vědět. Počítá se s ní minimálně 15 let. Přesto navrhují postavit obchvat v jiné trase jižně od Srubce blíže ke Starým Hodějovicím.

Po tlaku a odmítavých stanoviscích se přípravou stavby bude muset dokonce zabývat nezávislý odborník. Odpor byl tak silný, že je nutné pokračovat v procesu EIA, který vyhodnocuje dopady stavby na životní prostředí. „Přišlo skutečně velké množství připomínek. Proto budeme chtít vypracovat posudek od autorizované osoby,“ potvrdila Hana Vendlová, vedoucí krajského oddělení ochrany přírody a krajiny a EIA.

Stavba je důležitá i pro dálnici D3

Brzy mohou nastat komplikace. Obchvat bude totiž zároveň dálničním přivaděčem k D3 kolem Budějovic a dál má pokračovat do krajského města jako sjezd k zanádražní komunikaci. Případné blokování a průtahy u Srubce tak mohou mít vliv i na nejzásadnější stavbu v Jihočeském kraji.

„Mnohokrát jsem vysvětlovala, že jižní variantu nelze prosadit. Vedla by přes katastr Starých Hodějovic, které tuto možnost už dávno jednoznačně odmítly. Osm let na úřadě řeším a pracuji na severní variantě, která je plánovaná už od roku 1985,“ zdůraznila starostka Srubce Zuzana Vyhnálková. Uvědomuje si, že se v severní části obec dál rozrůstá, lidé tam ale podle ní museli o připravované silnici vědět.

V dokumentaci, kterou má MF DNES k dispozici, odpůrci tvrdí, že by jižní varianta byla levnější a vyhnula by se zástavbě. Existuje i petice sdružení Srubec, místo k životu s více než 400 podpisy, kde požadují řádné posouzení zmíněné možnosti.

Na druhé straně v jižní trase by vedla silnice lesem, což by pravděpodobně zvedlo vlnu odporu zase u jiné části obyvatel. Vozovka by také více zasáhla do katastru Budějovic. Ty ale o změně neuvažují.

„Současný projekt je v hodně pokročilém stadiu rozpracovanosti. Osobně už do něj nemám možnost zasahovat a je to věcí kraje,“ reagoval náměstek primátora pro oblast dopravy František Konečný.

V samotném Srubci obchvat občany rozděluje. Podle některých bude jednoznačným přínosem, obci se vyhnou auta jedoucí od Borovan a Ledenic. Jiní naopak tvrdí, že do obce a jejího okolí přiláká další auta, pokud bude připojený na dálnici jako přivaděč.

Právě ty v Budějovicích celkově provázejí problémy. Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic uvažují, že by jejich počet snížilo z pěti na tři, ten u Srubce má však v plánech zůstat i nadále.