Na místě, kde se za války montovaly messerschmitty, nyní chovají bažanty

  11:02
Byl to stroj, který předběhl svou dobu. Messerschmitt 262 Schwalbe byla první nasazená proudová stíhačka na světě. Na konci války několik desítek těchto letadel montovali poblíž Budějovic.

Na snímku z června 1945 stojí u Me 262 Schwalbe sovětští a českoslovenští vojáci. | foto: archiv VLHS via JaPo Publishing

Dnes je tu chovná stanice bažantů a kachen Lesů a rybníků města České Budějovice. Před 70 lety zdejší halu opouštěli poněkud jiní ptáci - vlaštovky. Ovšem ne opeřené.

V budově ve Dvoře Koroseky u Homolí na Budějovicku se totiž vyráběly slavné Messerschmitty Me 262 Schwalbe (česky vlaštovka).

Se sílícími nálety na německý válečný průmysl se měnila strategie Říše v oblasti produkce zbraní. Velké továrny byly snadným cílem bombardovacích svazů, a tak se výroba dělila na často maličké dílny, které produkovaly díly. Ty se pak svážely do montoven, kde se stroje kompletovaly, a odsud mířily na frontu.

Me 262 Schwalbe

První proudovou stíhačku nasadili Němci v roce 1943 a pro spojence to byl obrovský šok. Maximální rychlost německé zázračné zbraně byla 870 km/h, tedy výrazně vyšší, než mohly vyvinout ostatní letouny. Například americkou stíhačku P-51 Mustang překonával o více než 150 km/h. Hlavním cílem Schwalbe byly ovšem spojenecké bombardéry, které ve velkých svazech útočily na německá města. Messerschmitt měl k jejich ničení drtivou výzbroj - čtyři 30mm kanony MK 108. Nejprve s těmito moderními stroji létala pouze největší německá esa - včetně Adolfa Gallanda. Postupně na Me-262 létali i méně zkušení piloti, pro které bylo pilotování tohoto stroje velmi složité. Na konci války se nicméně jednalo o jednoznačně nejobávanější stroj na nebi. Pro Američany bylo velmi těžké jej sestřelit, většinou se jim to povedlo při přistávání nebo při vzletu. Celkem se Me 262 vyrobilo 1 430 kusů. Jeho konstrukce výrazně ovlivnila poválečné stíhačky - vycházely z něj třeba americký F-86 Sabre či sovětský MiG-15.

„Diverzifikaci výroby vymyslel architekt Albert Speer. Uvědomil si, že 50 malých továren nebudou spojenci schopni vybombardovat tak jednoduše jako jednu velkou. I když se jim podařilo zničit třeba 20 továren, dodávky zbraní to nezastavilo,“ vysvětlil amatérský historik Jiří Šilha z Vojensko-letecké historické společnosti České Budějovice.

Systém rozdělení výroby fungoval skvěle, zadrhávat se začal až na samotném konci války, kdy spojenecké nálety ničily infrastrukturu a hlavně nádraží.

Jedna z montoven byla ve Dvoře Koroseky nedaleko Homolí u Budějovic. Místo to bylo velmi strategické - na půl cesty mezi železniční zastávkou Černý Dub a letištěm v Plané.

Po železnici sem mířily komponenty ultramoderní stíhačky Me 262 Schwalbe - Hitlerovy zázračné zbraně, která měla zastavit spojenecké bombardování. Z různých koutů Říše sem putovaly trupy, motory a další součástky, které se tu dávaly dohromady.

Hala vyrostla v létě roku 1944. Němci byli velmi pečliví, dodnes se dochovaly dokumenty o přesném objemu materiálu, který byl na výstavbu montovny třeba. Objekt zabíral plochu dvou tisíc metrů čtverečních, pracovalo tu až 120 českých dělníků, mistři byli Němci. Kapacita produkce byla podle dokumentů naplánována až na 150 letadel měsíčně. Toho se ale nikdy ani zdaleka nepodařilo dosáhnout. Hlavně kvůli složitému zásobování.

„Hala spadala pod firmu Leichtbau Budweis, která tu měla tři pobočky, celkem zaměstnávala 1 500 lidí - ještě na Hluboké v Zámostí a u Lišova. Pracovníky přesouvali podle toho, jak bylo třeba,“ uvedl Šilha.

Systém produkce v Korosekách byl poměrně prostý - u nádraží Černý Dub měli Němci provizorní sklady. Sem se vykládaly součástky z vlaků a v noci se pak převážely do asi kilometr vzdálené montovny. Zde se daly skompletovat až tři stroje denně. Hotová letadla se v noci převážela po silnici na letiště k dalším zkouškám a dokončení vybavení.

„Byl jsem se na ně podívat, byl to zajímavý typ s motory zavěšenými pod křídly, robustní. No, pěkné letadlo. První, které dělalo kravál nad městem, až když přeletělo. Říkalo se jim turbíňáci,“ vzpomínal Jiří Sedláček, který tehdy letadla montoval, v knize Messerschmitt Me 262 production & Arado Ar 234’s final operations.

Kdy přesně opustily první stroje místní montovnu, není jisté. Podle dokumentů nejpozději v lednu 1945 se však začaly prohánět po budějovické obloze. Čehož si místní pochopitelně rychle všimli. Produkce pak pokračovala i v únoru a březnu, celkem mělo opustit místní závod až 40 strojů.

Po náletu na Budějovice na konci března 1945 produkce klesla skoro na nulu - dokončovalo se jen to, co bylo rozdělané. V dubnu byla situace již kritická. Ze soupisu materiálu, který je dohledatelný v archivech, je patrné, že se fabrice nedostávaly základní věci jako matice či šrouby - 6. dubna zde bylo 43 kompletních motorů, 53 trupů, špicí ale jen sedm a křídel 14. Akutní nedostatek byl materiálu - duralu a elektronu.

Poslední „vlaštovka“ podle pamětníků vzlétla z letiště v Plané v polovině dubna. 26. dubna zachytil na místním letišti Me 262 spojenecký průzkum.

Jaký byl osud továrny v posledních dnech války a bezprostředně po ní, není úplně jisté. Němci odtud zřejmě odešli 7. května.

Co zbylo, rozebrali místní

Mezi lidmi se povídá, že výbavu montovny zabavili bezprostředně po válce Rusové, dokonce se mluví o tom, že stroje odvezla NKVD. Pravda byla ovšem poněkud méně dramatická. Místní si součástky a nářadí prostě rozebrali.

„Za několik týdnů tak z montáže a výroby německých letadel nezůstalo nic,“ uvedl jeden z pamětníků v knize Messerschmitt Me 262 production & Arado Ar 234’s final operations. Není se co divit, byly tu cenné duralové plechy, ale i třeba vrtačky, nýtovačky a další zajímavé vybavení.

V říjnu 1945 popsal zaměstnanec společnosti Avia, že montážní hala firmy Leichtbau je nehlídaná. „V hale jsou ještě neúplné čtyři stroje Me 262 v různém stupni montáže,“ uvedl pracovník, který sepsal, co zůstalo.

O tom, že vybavení ani letouny nezabavili Rusové či Američané, vypovídá i fakt, že se dochovaly i dvě fotky Me-262 na letišti v Plané z června 1945. Stroje, které zůstaly na českém území, pak používala československá armáda až do roku 1951. Ovšem pod označením Avia S-92 a CS-92. Dvě jsou dodnes k vidění v pražském muzeu ve Kbelích. Na celém světě se přitom dochovalo pouze 11 Me 262 Schwalbe.

Autor:
  • Nejčtenější

Za smrt narkomanky žádá rodina přes milion. Je to nemorální, řekl obhájce

18. dubna 2024

Nemorální, ostudné. Takovými slovy označil obhájce ve své závěrečné řeči finanční nároky příbuzných...

U Budějovic boural autobus s lidmi. Řidička byla pod vlivem omamných látek

17. dubna 2024  18:33

U Lišova na Českobudějovicku dnes odpoledne havaroval autobus, když jeho řidička sjela ze zatím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sníh zasypal Šumavu. Na Lipensku uvázla nákladní auta, silnice byla nesjízdná

18. dubna 2024  9:37,  aktualizováno  10:54

Šumavu v noci na čtvrtek zasypal sníh, který komplikoval dopravu. V jihočeské i západočeské části...

Bojuje proti developerům u Lipna a říká, že ho nelze rovnat s jezery v Rakousku

14. dubna 2024  12:05

Pavla Setničková založila spolek Lipno pro život, jehož úlohou je hájit Lipensko před projekty...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jednasedmdesátiletý řidič předjížděl, zabil ho náraz do protijedoucího vozidla

17. dubna 2024  19:38,  aktualizováno  20:14

Při tragické dopravní nehodě na silnici 2/37 ve směru z Tábora na Slapy ve středu po čtvrté hodině...

Za smrt narkomanky dostal muž 7,5 roku. Soud uvěřil, že jí chtěl opiáty pomoci

19. dubna 2024  13:39

Trest 7,5 roku vězení uložil dnes českobudějovický krajský soud muži obžalovanému ze zavinění smrti...

Krabička jako lék na smutek za ztracené dítě. Usnadňuje truchlení, říká lékařka

19. dubna 2024

Premium Vzpomínkové krabičky jako lék na smutek. I tak lékařka Šárka Pfauserová z českobudějovické...

Opilá řidička nabourala v noci do domu, část zdi museli hasiči strhnout

19. dubna 2024  9:39

Opilá řidička narazila ve čtvrtek v noci do domu v Chlumanech na Prachaticku. Byla opilá a nemá...

Hokejová reprezentace se bude vracet na jih Čech další čtyři roky

19. dubna 2024  8:02

Nejen světový šampionát žen, ale minimálně čtyřletá spolupráce Jihočeského kraje s Českým svazem...

Advantage Consulting, s.r.o.
PROJEKTANT V ELEKTROTECHNICE (50-70.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 50 000 - 70 000 Kč

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...