Lidé přecházejí čtyřpruhovou silnici v Nádražní ulici v Českých Budějovicích. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Slalom mezi auty skončí. U nádraží v Budějovicích udělají dva přechody

  • 15
Kolem autobusového a vlakového nádraží v Českých Budějovicích čekají na řidiče aut i uživatele MHD výrazné změny. Úpravy začnou ve středu. Přibudou tam dva nové přechody a semafory. Auta budou moci projíždět Průmyslovou ulicí.

Chodci, kteří tam denně přebíhají přes silnici, se mohou těšit. Mnozí řidiči naopak budou nadávat, že doprava v Budějovicích se zase zbrzdí.

Kolem autobusového a vlakového nádraží začne ve středu stavba dvou přechodů pro chodce. První povede přes Žižkovu třídu u hotelu Grand, druhý bude poblíž přes Nádražní ulici u Mercury Centra. Vyrostou v místě, kde je podchod, který však využívá minimum lidí.

S touto úpravou souvisí i změny, které se dotknou provozu MHD i všech řidičů. „Křižovatku Žižkovy a Nádražní necháme osadit novými semafory. Zmizí také část zábradlí a díky dalším změnám bude nově možné odbočení vlevo z Žižkovy do Nádražní. To začnou využívat autobusy a trolejbusy, pro které se rozšíří trolejové vedení,“ vysvětlil náměstek primátora Petr Holický.

Staveniště město předá ve středu a práce, které budou stát devět milionů korun, mají trvat maximálně 70 dnů. Ještě před koncem letních prázdnin musí být hotovo. Pak se má podle plánů pro řidiče otevřít Průmyslová ulice, kde je dnes pro ně průjezd zakázán. Tudy budou jezdit do Mercury nebo dál do centra města. Naopak výjezd z Žižkovy do Nádražní už bude vyhrazený pouze pro hromadnou dopravu.

Úpravy mají zajistit bezpečí pro chodce. Stovky lidí tu denně přebíhají ulice a ohrožují sebe i řidiče - buď jsou špatně vidět za zatáčkou u Grandu, nebo překonávají rušnou čtyřpruhovou silnici v Nádražní.

Přesto ne všichni s úpravami souhlasí. „Od čeho je tam podchod? Takhle akorát řidičům přibudou další semafory. Nechce se mi tomu věřit,“ zlobí se jeden z řidičů Radek Houšek z Budějovic. Nedaleko jsou navíc další přechody pro chodce.

Jenže zmíněný podchod využívá jen velmi málo lidí. Pod silnicí už ani nefungují obchody jako dříve a prostor je pustý, takže se tam hodně lidí dokonce bojí chodit, aby je tam třeba někdo nepřepadl.

Z radnice zaznělo, že nové semafory nemají dopravní situaci zhoršit. Budou seřízené tak, aby byly v souladu s dalšími v okolí. Jenže ani dnes to tak v místě nefunguje. Řidič stojí na červenou u Průmyslové a pak znovu u Lannovy třídy. Naopak ve špičce, kdy bývá Nádražní ucpaná od viaduktu v Rudolfovské až k Mánesově ulici, už další semafory situaci nezhorší.

Samotné práce nemají mít na plynulost dopravy velký vliv. „Po dobu výstavby bude provoz minimálně omezen. Jen dva víkendy bude uzavírka kvůli trolejím a pokládce nového asfaltu v křižovatce. Jinak půjde pouze o lokální omezení hlavně ve stávajících parkovacích pruzích,“ slíbil Holický. Součástí změn bude i osazení nového veřejného osvětlení a opravy chodníků.

Celá akce je součástí projektu s názvem Koridor MHD

Pro cestující MHD přímo před vlakovým nádražím vzniknou nové zastávky, čímž se má zkrátit přestupní doba. Zrušit tak bude možné ty u železniční polikliniky, kde řidiči získají parkovací místa, která jim ubudou před vlakovým nádražím.

Celá akce je součástí rozsáhlého projektu s názvem Koridor MHD, který připravilo a také s ním začalo minulé vedení města. Cílem projektu je co nejvíce zrychlit provoz mezi sídlištěm Máj a nádražím. Proto vznikly například vyhrazené BUS pruhy v Husově třídě.

Letos chce město vyhrazený pruh prodloužit z Mariánského náměstí až do zastávky Na Sadech. Pomoci měl i vyhrazený pruh v prostoru u výstaviště ve směru k Dlouhému mostu. Ten je ovšem v nedohlednu, nejdříve se nejspíš bude čekat na rekonstrukci tamní křižovatky, která je nejvytíženější v celém kraji.