Louky, na nichž roste nová trať, jsou podmáčené. Násep se musel důkladně...

Louky, na nichž roste nová trať, jsou podmáčené. Násep se musel důkladně válcovat. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Ukradený bagr je zpět na stavbě, policisté ho objevili po 36 hodinách

  • 3
Ukradený bagr, který pracoval na modernizaci IV. železničního koridoru ve Veselí nad Lužnicí, je zpět na stavbě. Policisté ho našli v Mladošovicích na Českobudějovicku. Po zlodějích dál pátrají.

Pásový bagr v hodnotě tři milionů korun byl "nezvěstný" 36 hodin. Zmizel v pátek v noci a objevil se v neděli ve 30 kilometrů vzdálených Mladošovicích v areálu místní firmy.

Neměl poškozený zámek ani okna, takže je možné, že se na krádeži mohl podílet někdo ze stavební firmy.

Policisté našli nepoškozený bagr v neděli v Mladošovicích na Budějovicku.

Stroj, který je podle majitele jediným svého druhu v Česku, váží kolem 15 tun. Zloději museli pravděpodobně použít vlek, aby ho ze stavby přeložky železnice mezi nádražím a zastávkou ve Veselí odvezli.

"Policisté z Trhových Svinů jej vypátrali díky velmi dobré místní a osobní znalosti," uvedl jihočeský policejní mluvčí Milan Bajcura.

Hrozilo přitom, že se zloději pokusí bagr odvézt do ciziny a tam ho budou chtít prodat. Zemědělské stroje z Česka často končí v Polsku nebo na Ukrajině.

"Většinou se jedná o krádeže na zakázku a stroje hned mizí do zahraničí," potvrdil Bajcura.

Trať narovnají, aby po ní mohly jezdit vlaky 160 km/h

Ve Veselí nad Lužnicí se nyní staví přeložka železniční tratě mezi nádražím a zastávkou, která je součástí modernizace IV. železničního koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou.

O víkendu si stavbu, kudy se za pár let budou prohánět vlaky 160kilometrovou rychlostí, prohlédli i obyvatelé města. Staví se na zelené louce, koleje povedou po nové trase.

Důvodem je původní příliš ostrý oblouk u Veselí, v němž by vlaky nemohly jezdit maximální rychlostí, na kterou je koridor projektován. Z původní tratě zmizí koleje, násep čeká nové využití.

"Dohodli jsme se s městem, že ponecháme původní násep, protože bránil povodním v roce 2002. Na něm pak vznikne cyklostezka až k nádraží. Lidé ze sídliště nebudou muset jít na vlak přes celé město mezi auty," vysvětlil Bohumil Uhlíř, vedoucí oblasti Tábor Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Přítomné lidi zajímal hlavně vliv stavby na případnou velkou vodu. "Přišel jsem se podívat, máme to kousek za barákem. Staví se tu ostošest," komentoval Josef Matějka práci na železničním koridoru.

"Stavba probíhá v několika etapách. Pro zapojení přeložky je nutné připravit samotnou stanici ve Veselí. Nyní jsme tam vytrhli tři koleje, abychom vytvořili třetí nástupiště. Po staré trati se přestane jezdit až poté, kdy se postaví první kolej na přeložce," řekl technický dozor investora Vojtěch Říha ze SŽDC.

Veselští si prošli kompletní trasu přeložky a seznámili se s novou podobou trati. Hotová má být v roce 2016. Přes řeku Lužnici například vyroste nový most, takže vedle sebe budou stát tři - silniční, železniční a pro cyklisty, po kterém se nyní ještě prohánějí vlaky.

Nová trať přetne také dvě silnice, jejich křížení však bude mimoúrovňové. První, která vede k pískovně, bude ve výšce až 13 metrů nad současným terénem, povede tak nad tratí. "Bude to nejvyšší kopec ve Veselí," vtipkoval v sobotu ředitel stavby Radomír Barták ze společnosti Eurovia CS. 

,