Tudy povede úsek dálnice D3.

Tudy povede úsek dálnice D3. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Úsek D3 mezi Ševětínem a Borkem vyjde na miliardu. Stavba začne brzy

  • 4
Příští týden začne stavba posledního úseku dálnice mezi Meznem a Českými Budějovicemi. Za tři roky tak řidiči pojedou po D3 v jednom kuse 70 kilometrů. Ředitelství silnic a dálnic připravuje také nové řešení chybějící části na obchvatu Tábora.

Dalších 11 kilometrů dálnice D3 začne růst v úseku Ševětín - Borek na Budějovicku. V jednu chvíli tak budou stroje a dělníci pracovat hned na čtyřech úsecích dálnice v Jihočeském kraji. Všechny dokončí do podzimu 2019.

V tu chvíli bude k dispozici úsek dlouhý 70 kilometrů, po kterém bude možné jet 130 kilometrů v hodině. Zrychlí se tak cesta z Budějovic do Tábora a dál do Prahy.

„Smlouva je podepsaná, čekáme jen na předání staveniště. Pak se hned pustíme do stavby,“ potvrdila Iveta Štočková, mluvčí společnosti Eurovia.

Přes deset kilometrů dálnice včetně pěti mostů, dvou mimoúrovňových křižovatek či 1 800 metrů protihlukových stěn bude stát 933 milionů korun.

Úsek Ševětín - Borek povede v trase současné silnice I. třídy

Ředitelství silnic a dálnic staveniště předá koncem září, tedy už příští týden, a slavnostní zahájení plánuje na začátek října.

„Termín pro zprovoznění je 36 měsíců, což znamená v září roku 2019,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký s tím, že celkové dokončení úseku bude o rok později.

Úsek Ševětín - Borek povede v trase současné silnice I. třídy, která se po skončení prací stane polovinou dálnice D3. U Ševětína například zbourají starý most a postaví nový železobetonový.

Práce pokračují mezi Veselím a Bošilcem, kde už má nový úsek konkrétní obrysy, staví se i mezi Bošilcem a Ševětínem. Část Borek - Úsilné má být v provozu příští rok v listopadu.

„Už letos v listopadu by mohl být zprovozněn čtyřpruh z Budějovic do Lišova, kde řidiče omezuje stavba mimoúrovňové křižovatky, která bude nájezdem na dálnici,“ upozornil jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Po nedávném jednání Sdružení pro výstavbu D3 a D4 oznámil, že pokud se příští rok podaří zahájit práce na obchvatu Budějovic, tak bude od Mezna na jih krajského města hotovo v roce 2021. „Dostali jsme informaci, že ŘSD chce na první část obchvatu vypsat ještě letos výběrové řízení,“ konstatoval hejtman.

V Rakousku očekávají ještě něco jiného. Při zářijovém setkání ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka se zemským hornorakouským hejtmanem Josefem Pühringerem padl také termín 2021, ale s tím, že bude dálnice hotová až do Dolního Dvořiště. To je ale nemožné vzhledem ke stavu příprav zbývajících úseků na jih od Budějovic. I Zimola vidí jako reálný spíše rok 2025.

U Tábora v říjnu rychleji

Řidiči se také dlouhodobě trápí na dálnici u Tábora, kde je už pár let snížená rychlost a doprava svedená do dvou pruhů. Chybí tam dokončit práce přibližně od Čekanického mostu po místní část Měšice v délce tři kilometry. Brzy se tam situace výrazně zlepší.

„Kromě úseku kolem Motocentra se bude jezdit od konce října ve čtyřech pruzích,“ ujistil Studecký.

Zbude vyřešit úsek o délce zhruba 400 metrů, který souvisí s kauzou Motocentra rodiny Bratránkových. Naposledy letos v lednu Okresní soud v Táboře zamítl žalobu majitelů areálu poblíž dálnice D3. Ti požadovali, aby od nich Ředitelství silnic a dálnic areál odkoupilo a díky tomu pak mohlo dostavět chybějící část dálnice.

Chvíli to vypadalo, že areál s pozemky ŘSD skutečně vykoupí, ale nakonec z toho sešlo. Spor se táhne přibližně 12 let a ředitelství hledá další cesty, jak nepříjemnou situaci vyřešit.

„Připravovali jsme možnosti alternativního připojení. Ty se však ukazují vzhledem k nesouhlasným stanoviskům vlastníků pozemků a města Tábor jako nerealizovatelné. Z tohoto důvodu se zpracovává nový posudek na odškodnění v souladu s rozsudkem městského soudu,“ vyjasnil aktuální stav mluvčí Studecký. Až bude posudek hotový, vstoupí podle jeho slov ŘSD s majiteli do dalších jednání.

Celá dálnice D3 by měla po dokončení od hranic do Prahy měřit 171 kilometrů. Středočeská část je však zatím v nedohlednu.