Když v ranní a odpolední špičce pojedete přes Lišov, počítejte, že vás zdrží...

Když v ranní a odpolední špičce pojedete přes Lišov, počítejte, že vás zdrží kolony. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

V Lišově nestíhají. Oprava hlavního tahu bude pokračovat na jaře

  • 2
Oprava zničené silnice v Lišově na Českobudějovicku, po které denně projede na 13 tisíc vozidel, měla být hotová do konce roku. Teď to vypadá, že se práce přeruší v polovině a kvůli zimě budou pokračovat až na jaře.

Měl to být pro tisíce řidičů i obyvatele Lišova dárek k Vánocům. Hlavní silniční tah městem však i přes původní sliby s největší pravděpodobností do konce roku opravený nebude.

Práce na třídě 5. května zřejmě skončí po dvou etapách a na další tři se dostane až na jaře. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má totiž obavy z blížících se mrazů a sněhu. Pak by nebylo možné například pokládat nový asfaltový povrch, přičemž město by zbytečně zůstávalo částečně neprůjezdné.

Připravený je tak nový scénář. „Ještě o tom budeme jednat, ale jsem nakloněn variantě dokončit druhou etapu a třetí zahájit až na jaře. Lišov by tak byl po celou zimu normálně průjezdný v obou směrech. Až by se oteplilo, zahájili bychom práce zhruba od městského úřadu směrem ke Štěpánovicím,“ nastínil další postup Jan Kudrle pověřený řízením českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic.

Plavská ulice zůstane rozkopaná do dubna

Už skoro půl roku trvá uzavírka silnice v Plavské ulici na jižním okraji Českých Budějovic. Na konci roku mělo být hotovo. Jenže stavbu kanalizace a další práce provázejí problémy a vše skončí mnohem později. Odhad je, že to bude až v dubnu příštího roku, ale radní ještě prodloužení termínu neschválili.
Město se na akci za 26 milionů korun spojenou s uzavírkou frekventované silnice u Nového Roudného předem připravovalo, stejně to nepomohlo. Řidiči budou muset přes celou zimu dál jezdit ve směru na Vidov a Mladé. Důvodem jsou neočekávané komplikace spojené s vícepracemi.
„Jsou tam menší i větší věci. Prodloužení domovních přípojek, odvoz a likvidace nevhodné jílové vrstvy, na kterou projektant i přes sondáž nenarazil, a nákup nového vhodného podloží,“ vyjmenoval už dříve náměstek primátora Kamil Calta.
Podle něj na některé věci právě projektant zapomněl, ale to bude muset posoudit městem najatý odborník. Vícepráce mohou stát odhadem 2,5 milionu korun. Jinde se  však podle vyjádření radnice naopak ušetří.
Kvůli pokračující uzavírce už se město dohodlo, aby v zimě silničáři kladli větší důraz na údržbu objízdných tras. Také je připraven návrh, že by přes ulice A. Buděšínského, V. Nováka a zpátky na Lidickou jezdila náhradní linka MHD. O ní bude rozhodovat až nová rada. Kolem poloviny prosince bude zprovozněn vodovod, splašková a dešťová kanalizace.

Jak upozornil, celá akce je rozdělená na pět částí a původně mělo být skutečně hotovo do konce roku.

„Vše však už na začátku zkomplikovaly průtahy související s výběrovým řízením. Staveniště jsme pak předávali se zpožděním,“ vysvětlil Kudrle. Pokud se ŘSD dohodne na přerušení a pokračování na jaře, bude nutné ještě upravit smlouvu se zhotovitelem.

Podle Kudrleho je zbytečné riskovat zahájení další etapy v prosinci, když nikdo neví, jaké bude počasí. Pro obyvatele více než čtyřtisícového města i řidiče je to špatná i dobrá zpráva zároveň. „Kdyby začali opravovat už v létě, tak byl klid. Na druhou stranu asi bude rozumnější nechat zbytek až na jaro. Jen se netěším na další kolony, ale lepší, než aby to bylo v zimě rozkopané, jeden pruh zavřený a nic se tam nedělalo,“ reagoval řidič z povolání Vladislav Stránský, který přes Lišov vozí zboží do Třeboně a Jindřichova Hradce.

Úplně nejlepším řešením by byla stavba obchvatu Lišova a Štěpánovic, o kterém se mluví už 30 let. Jenže silnici dlouhou přibližně 9,5 kilometru nezačnou stavět pravděpodobně dříve než za šest let. Hodně optimistické odhady směřují zahájení stavby za zhruba 800 milionů korun k roku 2018. Mezitím bude mimo jiné nutné odkoupit na 375 pozemků. Po dokončení by mohl počet aut projíždějících Lišovem klesnout z dnešních 13 tisíc denně přibližně o 60 procent.