U řeky v Krumlově upravují křižovatku. Cestou k Lipnu čekejte kolony

  • 5
Dopravu v Českém Krumlově výrazně přiškrtily práce na rušném průtahu k Lipnu, které skončí 15. července. Starosta města Dalibor Carda radí, jak problematické místo objet. Kraj a Ředitelství silnic a dálnic hledají variantu pro obchvat města.

Při průjezdu Českým Krumlovem musí řidiči počítat s časovou rezervou. Ke stavařům na Porákově mostě přibyli další. Zabrali jeden jízdní pruh na sousední Chvalšinské silnici, která je součástí rušného tahu na Lipno.

Od jara avizovaná úprava mostu přes Vltavu a přestavba kruhové křižovatky na semafory tak zhustila v Krumlově dopravu a motoristé tam jezdí s deseti- až patnáctiminutovým zdržením.

A řidiči linkových autobusů musí čelit dotazům nespokojených cestujících, proč jedou pozdě. „Krumlov je zabitej, kvůli novým světlům se tam hrabou v silnici,“ vysvětloval řidič autobusu na lince z Krumlova do Budějovic lidem přistupujícím v Kamenném Újezdě.

S kolonami v historickém městě musí motoristé počítat až do 15. července. Například v pondělí se šňůra aut vinula z Krumlova přes Přísečnou až téměř ke křižovatce na Rájov.

„V této republice každý rozumí fotbalu, hokeji a opravě silnic“

Největší stavební ruch na Chvalšinské se odehraje tento a příští týden.

„Pracujeme na semaforech, do čtrnácti dnů budeme mít hotovou stranu ve směru od Lipna včetně dvou nových ostrůvků, které tam budeme přidělávat. Poté nás čekají práce ve středovém pruhu, na které máme týden. A nakonec se pustíme do levé strany silnice, kde doděláme obrubníky a sloupy na nových semaforech,“ popsal stavbyvedoucí Miroslav Řepa z dodavatelské firmy Swietelsky.

Na stavbě má dvě party po sedmi osmi lidech, překopy dělají v noci. A řidiči i pěší láteří, proč nepracují nonstop jako v Německu.

„V této republice každý rozumí fotbalu, hokeji a opravě silnic. Kdyby se ta křižovatka dala zavřít, nasadíme sem čtyři party lidí a za 14 dní jsme hotoví. Jenže na jeden pruh nenaženu třicet lidí, kteří by se tam nevešli, a stejně bychom nic neuspíšili,“ vysvětluje Řepa.

Nejlépe si s opravami na frekventovaném místě poradí Krumlovští, kteří se jim umí vyhnout svými zkratkami. I přespolní řidiči osobních automobilů však mohou podle českokrumlovského starosty Dalibora Cardy pomoci napjatou dopravní situaci zvládnout.

„Osobní auta ve směru od Budějovic do Kájova mohou na kruhovém objezdu U Trojice odbočit nahoru na svah a přejet stavbu kolem Vyšehradu zpátky na Chvalšinskou silnici na křižovatce na Špičáku. A stejnou cestu mohou využít řidiči v opačném směru,“ popsal Carda.

Tuto trasu nemohou využívat nákladní auta a vozy, které jedou z Kájova do Větřní a vozidla mířící z Českých Budějovic do Větřní. „A celá situace se dá ještě zmírnit, když auta ve směru z Větřní do Budějovic pojedou z Krumlova přes Mirkovice a Velešín,“ doporučuje starosta.

Podle šéfa jihočeské dopravní policie Lubomíra Veselého je pro Český Krumlov nemožné udělat značenou objížďku pro motoristy. „Všechno by se muselo vést přes Kaplici, je to komplikované a dlouhé. Pro osobní dopravu se objížďka najde, pro nákladní už ne,“ řekl Veselý.

Ani návrat semaforů k Vltavě a nový odbočovací pruh na mostě dopravu v Krumlově nespasí. „Je to první krok, uvidíme, co přinese. Spolu s Ředitelstvím silnici a dálnic se snažíme najít variantu obchvatu Krumlova a Přísečné,“ podotkl krajský radní pro dopravu Antonín Krák.