Šumavské elektrické dráhy by měly vozit turisty aktraktivními místy podél Lipna. (Ilustrační snímek)

Šumavské elektrické dráhy by měly vozit turisty aktraktivními místy podél Lipna. (Ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Podhorský, ČTK

Velký plán Šumavské elektrické dráhy vyvolává v Černé v Pošumaví odpor

  • 23
Zatímco například ve Frymburku a v Lipně nad Vltavou radnice s plány na vybudování Šumavské elektrické dráhy souhlasí, v Černé v Pošumaví o ní nechtějí mnozí ani slyšet. Trať za přibližně deset miliard korun by měla propojit turisticky atraktivní místa podél Lipna.

Jenže u Černé v Pošumaví vede jednak přes chaty a další objekty a jednak je kolem ní dvousetmetrové ochranné pásmo, a to komplikuje rozvoj v oblasti. Na sobotním setkání hejtmana Jiřího Zimoly a zástupců kraje s obyvateli Černé v Pošumaví převládal názor, že projekt za miliardy korun z evropských a státních dotací je k ničemu. Když už by se přesto musel uskutečnit, nejlepší ze špatných variant by bylo vést koleje podél hlavní silnice, a ne turisticky atraktivními částmi.

"Varianta také je, že by koleje šly tunelem skrz kopec. Nejjednodušší by bylo táhnout je podél hlavní silnice," podotkla starostka Irena Pekárková. To rozzlobilo Jiřího Zimolu. V roce 2007 totiž zastupitelé Černé odmítli variantu průtahu obcí a doporučili kraji zabývat se alternativními trasami. "My jsme ji našli a teď Černá říká, že chce průtah obcí," kroutil hlavou.

Plánované zastávky

Šumavské elektrické dráhy
Lipno nad Vltavou-obec
Skiareál Lipno
Kobylnice
U Skalky
Frymburk
Frymburk-wellness
Lojzovy Paseky
Hrdoňov
Hruštice
Kovářov
Dolní Vltavice
Radslav
Jestřábí
Černá v Pošumaví

"Trasa, kterou máte tady předloženou, vznikla v roce 2007. Za pět let se k ní nikdo od vás nesouhlasně nevyjádřil," dodal hejtman. Podle něj nic nebrání tomu, aby se vrátil do hry původní návrh a dvě stě metrový ochranný koridor podél jezera byl smazán.

V ochranném pásu pro vytyčení železnice lidé nyní nemohou stavět, opravovat domy, podnikatelé nemohou rozvíjet své aktivity. Kraj proto říká: Ať obec upřesní trasu pro koleje a 200 metrů široký koridor se změní na sedmimetrový.

Problém je, že plánovaná trať vede podél břehu přes chaty a další objekty. Ať se koleje v této variantě postaví jakkoli, několika místním to ublíží. "Mám zbourat chatu paní Novákové, která ji tu má 50 let, nebo panu Čermákovi, který si opravil dům a pod okny by mu jezdil vlak? Nebo mám strčit koleje před penzion a zbourat tenisový kurt?" ptala se starostka Černé v Pošumaví Irena Pekárková zástupců kraje. A dodala: "Nevěřím tomu, že když se zúží koridor, bude tu ještě cesta k tomu najít jinou trasu."

"Podle plánu by mi koleje vedly ložnicí"

Ke kritikům chystané dráhy patří i senior Miroslav Šmikmátor. "Jezdím sem 40 let na chatu. Podle toho plánu mi vedou kolej v ložnici. Když tam bude sedm metrů koridor, tak mi chatu zbouráte a pozemek přepůlíte vlakem," nadával Šmikmátor. Na důchod si za několik set tisíc chatu opravil, aby zde mohl trávit klidné stáří.

Kraj nicméně na projektu Šumavské elektrické dráhy trvá. "Musíme navázat na trasu, která vychází z Frymburka, na trasu pokračující do Horní Plané. To vedení záleží jenom na vás v Černé v Pošumaví. Nám je jedno, kudy to povede. Jen řekněte, jak to chcete propojit," promlouval k lidem Zimola.

Jízdní řád plánované dráhy mezi Lipnem nad Vltavou a Černou v Pošumaví počítá s tím, že by vlaky jezdily po hodině, v sezonních špičkách po 30 minutách. Průměrný denní počet cestujících odborníci odhadují na 5 148 lidí v sezoně a 2 400 mimo sezonu.