Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky z Budějovic do Prahy zrychlují. Konečně začnou dohánět autobusy

  9:07aktualizováno  9:07
Dalších 10 minut ušetří vlaky na trase z Českých Budějovic do Prahy. V pondělí skončila úprava dalšího úseku železnice u Soběslavi a České dráhy díky tomu chystají s novými jízdními řády zrychlení.

„Úspora může být osm až dvanáct minut,“ potvrdila Radka Pistoriusová, mluvčí drah. Zatímco nyní jede vlak z Budějovic do Prahy dvě hodiny a 33 minut, od poloviny prosince to má být o 10 minut méně, v opačném směru o šest.

Na první pohled se to může zdát málo, jenže s tím, jak nyní rychle postupuje modernizace IV. železničního koridoru, budou vlaky dál zrychlovat. A konečně už se přibližují i autobusům jedoucím na trase České Budějovice - Praha, které jízdu zvládnou za dvě hodiny 15 minut.

Od úterý je na koridoru kompletně k dispozici dalších 6,4 kilometru zmodernizované trati ze Soběslavi do Veselí nad Lužnicí.

„Vlaky zde mohou jet až 160 kilometrů za hodinu. Na celém úseku jsou dvě koleje a na soběslavském nádraží je nové nástupiště či výtahy,“ vyjmenoval Ondřej Göpfert ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která byla investorem stavby. Stála 1,25 miliardy korun a hotovo bylo za rok a půl.

Posílili také bezpečnost

Součástí akce bylo také posílení bezpečnosti. Proto jsou železniční přejezdy zrušené nebo nahrazené mimoúrovňovým křížením. Výjimkou je přejezd u zastávky Řípec-Dráchov. Práce na železnici pokračují v Jihočeském kraji ještě na dalších třech místech.

„Část Horusice - Veselí nad Lužnicí je téměř před dokončením. Uvažujeme tam o spuštění dvoukolejného provozu ještě do konce roku,“ upozornil Göpfert. Z Horusic do Ševětína je dokončená první část a úplně hotovo tam podle jeho slov bude v dubnu 2016. Rovněž do konce roku pak má být připraven k plnému provozu také úsek Tábor - Sudoměřice.

Vlaky tak budou dále zrychlovat. Cílem je zvládat trasu Praha - Budějovice za 90 minut. To je však ještě hodně daleko. Zatím je reálné, že by se mohly vlaky vejít do dvou hodin, a konkurovat tak i automobilům. Proto je nutné dál pokračovat se stavbou druhé koleje v celé délce koridoru.

„V přípravě je část Soběslav - Doubí u Tábora, kde vykupujeme pozemky. Když budeme optimisté, do dvou let zahájíme stavbu,“ doufá Göpfert. Pak chybí ještě úseky Sudoměřice - Votice a Praha hlavní nádraží - Praha-Hostivař, SŽDC chce v obou případech začít s pracemi příští rok.

Nejkomplikovanější zůstává stavba Chotýčanského tunelu na Českobudějovicku. Jeho cena byla původně odhadována na 12 miliard korun, s pěti kilometry se má stát nejdelším železničním tunelem v České republice. SŽDC si uvědomuje, že bude složité získat na stavbu dostatek peněz.

Odhad je takový, že by se se stavbou mohlo začít zhruba za pět let. V té době už má být zbytek koridoru z Budějovic do Prahy kompletně zmodernizovaný.

Zatímco stav železnice se zlepšuje, některé nádražní budovy na trase zůstávají dál ve špatném stavu. Jednoznačně to bylo vidět i v úterý v Soběslavi. Problémem je, že jsou ve většině případů vlastníky České dráhy, které nemají tolik finančních prostředků a také nedosáhnou na evropské dotace. Proto se dlouhodobě připravuje převod budov pod Správu železniční dopravní cesty, která by naopak mohla dotace získat.

„Při modernizaci musela ustoupit restaurace, s tím se obyvatelé nakonec určitě vyrovnají. Horší je to s nádražní budovou, kde si nemůžete ani dojít na záchod a čekárna je ve špatném stavu. Doufám, že ve chvíli, kdy se začne na železnici pracovat v úseku Soběslav - Doubí, dostane se snad i na tento objekt,“ zdůraznil starosta Soběslavi Jindřich Bláha. Dráhy v nejbližší době alespoň vymalují čekárnu. Převod a následná oprava by se mohla týkat třeba i nádraží v Budějovicích.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

1. místo - vítěz navíc zabodoval i v jednoduchosti konstrukce objektu. Navíc...
Písek žádá dotaci 20 milionů na akvapark. Stavba vyjde až na 250 milionů

Nový bazén by pro Písek mohl být levnější díky dotaci dvaceti milionů korun z ministerstva školství, o kterou bude město žádat. Akvapark bude stát vedle...  celý článek

Oprava a sanace opěrné zdi a silnice bude podle Správy a údržby silnic...
Opravu silnice v Křemži plánují tři roky. Teď se její část sesunula

Část silnice a opěrné zdi se zřítily v Křemži na Českokrumlovsku. Pro dopravu byla cesta zavřená od půlky května. Složitá oprava zničeného úseku za desítky...  celý článek

Zraněný čáp ležel na dálnici D3 poblíž sjezdu na Soběslav.
Zraněného čápa ležícího na D3 zachránili dálniční policisté

K neobvyklému zásahu na dálnici D3 vyjížděli dopravní policisté na Táborsku. Zachraňovali tam zraněného čápa, kterému hrozilo, že skončí pod koly aut. Díky...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.