Herečka Petra Nesvačilová hovoří s italským režisérem, scénáristou a producentem Giovannim Robbianem na workshopu mladých filmařů u Poněšic na Českobudějovicku. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Jak je možný, že v tom nehraju? ptala se Nesvačilová kamaráda Mádla

  • 0
Jakmile Petra Nesvačilová točí film nebo režíruje představení, musí v něm hrát Jiří Mádl. A naopak. Když ale populární herec v polovině července točil v rodných Českých Budějovicích režijní debut Pojedeme k moři, úmluvu s kamarádkou ze studií na gymnáziu porušil.

Dokumentaristka, režisérka a herečka známá třeba z filmu Pusinky si to však vynahradila jinou prací v jižních Čechách. Bez Mádla, zato se čtyřicítkou mladých filmařů předehrávala scény z jejich nedokončených scénářů na workshopu FAMU u Poněšic poblíž Hluboké nad Vltavou.

"Už jsem se Jirky ptala, co si to dovolil a jak je možný, že v tom nehraju. Řekl, že kdyby pro mě měl roli, tak tam jsem okamžitě. Hrají mu tam hlavně malé děti, já bych mohla ztvárnit akorát maminku či babičku. Podle Jirky mám ale na tyhle role ještě chvíli čas," směje se 28letá rodačka z Tábora, která studuje na FAMU na katedře dokumentu.

S Mádlem se na vzájemném hostování domluvili, když ještě oba tvořili ve studentském divadle SUD v Českých Budějovicích.

"Když nám bylo 18, tak jsem v SUDu zdramatizovala jednu povídku a Jirka v tom hrál. Při tom jsme se domluvili, že do konce života bude každý figurovat v projektu toho druhého. Na Biskupském gymnáziu to bylo nezapomenutelný, máme silný pouto," říká Nesvačilová.

Herečka, která točí i hudební klipy nebo fotí, se po jihu Čech pohybovala celé dětství. "Moje rodina bydlí v Táboře, předtím jsme se ale stěhovali podle fotbalu. Táta hrál totiž za budějovické Dynamo, po revoluci i v Rakousku. Pak jsme s bráchou odešli do Prahy," vypráví.

Teď připravuje několik dokumentů, třeba o českých vědkyních nebo Václavu Klausovi. "V dokumentu se snažím zreflektovat 90. léta i Klausovo premiérství. Premiéra bude na festivalu v Jihlavě, v televizi to půjde v zimě. Jo, mám teď fakt hodně práce, potřebuju se taky vyspat," doplňuje s úsměvem.

Mezinárodní setkání v Poněšicích

V Poněšicích si Nesvačilová moc neodpočinula. Přijela na týdenní workshop mladých režisérů, scenáristů a producentů z celé Evropy, kteří tam ladili scénáře ke svým absolventským nebo debutovým filmům.

Pomáhal jim italský scenárista Giovanni Robbiano nebo slovinský producent Danijel Hočevar. Týden uzavíral tříměsíční vzdělávací program nazvaný MIDPOINT.

"Jsme tu jen dvě herečky. Já jsem tu předehrávala scény z připravovaného filmu Sněží, který točí moje kamarádka Kristýna Nedvědová a já bych v něm měla mít hlavní roli. Udělali jsme asi dva obrazy a zjišťovali, jak scénář funguje, a ostatní připomínkovali. Tenhle autobiografický příběh mě a Kristýny by se měl točit za dva roky. Tedy doufám, nechci to hrát v pětapadesáti," sděluje Nesvačilová.

italský režisér, scénárista a producent Giovanni Robbiano.

Mladí filmaři z Evropy a studenti FAMU se sjeli do Poněšic na Českobudějovicku na workshop.

Ve výcvikovém středisku Akademie múzických umění, které je schované v lese u Vltavy nedaleko Poněšic, pracovali filmaři hlavně na dramaturgii nebo se učili, jak správně prezentovat svůj projekt.

"V Česku, Polsku, Maďarsku nebo v Rumunsku panuje podobný přístup k filmovému průmyslu, ale lidé napříč zeměmi se vůbec neznají. Proto jsme uspořádali tento workshop, kde se potkávají studenti ze zmíněných zemí a společně si pomáhají s rozpracovanými projekty," přibližuje děkan FAMU Pavel Jech s tím, že účastníci z evropských filmových škol se v Poněšicích sešli počtvrté.

Autobiografický příběh flákače zaujal Českou televizi

Na workshopu se pilovaly scénáře filmu o manželce Gustáva Husáka nebo krimithrilleru o vraždě malého chlapce. Student prvního ročníku produkce na FAMU Michal Kráčmer přijel pracovat na filmu Meek Swans, který napsal mladý makedonský režisér.

"Je to autobiografický příběh flákače, který se snaží přijmout sám sebe. Ten příběh mě moc zaujal, teď tady rozvíjíme děj," říká student.

Poněšický worskhop uzavřel takzvaný pitching, tedy prezentace projektů v Praze. Kráčmer z něj hlásil, že mu Česká televize nabídla koprodukci a že by se mohlo začít točit v létě 2015.