Patříte mezi 30 vybraných lidí z vašeho města, a tím získáváte pětidenní dovolenou v rakousko-německých Alpách. Dopisy s tímto zněním dostaly desítky lidí v Českých Budějovicích. K získání senzační výhry stačilo málo - přijít na slavnostní předání.
Jenže z toho se vyklubala předváděcí akce domácích spotřebičů. A ukázalo se, že zdarma neznamená zdarma. MF DNES se v úterý potají dostala na akci takzvaných "šmejdů" v budějovickém Malém pivovaru.
Setkání začalo výčtem, co na pětidenním zájezdu lidé všechno uvidí. Organizátoři se představili křestními jmény, byli milí, dělali neustále vtipy.
"Salcburk je rodiště zakladatele společnosti Red Bull, znáte ten nápoj? To si dejte ráno s vodkou a budete skvěle fungovat," radil starší paní jeden z organizátorů, který se představil jako Tomáš.
Následovala prezentace výrobků sponzora, kterým je společnost Paul Foster. Tato firma podle pořadatelů bude v Budějovicích otevírat obrovskou prodejnu. Ze zástupce cestovní agentury se rázem stal dealer domácích spotřebičů, který dokonale zvládá vysvětlovat jejich přednosti.
Čistič se "suchou párou" za 80 tisíc
Účastníci si tak mohli prohlédnout gril, horkovzdušnou troubu a konvektomat v jednom za 18 tisíc, multifunkční hrnec za 22 tisíc či sadu nádobí ze slitiny titanu za 50 tisíc. Vrcholem nabídky byl čistič se "suchou párou" za 80 tisíc.
Každou "skvělou nabídku" si nechali pořadatelé ocenit potleskem. Taktika obchodu je jednoduchá. Organizátoři seniorům odprezentují nějaký výrobek a poté uvedou jeho cenu, která je přemrštěná. Sada nožů, která údajně stojí deset tisíc, se dá na internetu koupit za pár stovek.
Součástí akce byla i hra o sto tisíc. Ta spočívala v tom, že organizátoři rozdali každému stírací los Sazky za 10 korun. Pokud někdo vyhrál, byť deset korun, pro výhru byl poslán na poštu.
Zlatá karta je "vzácná". Soused nesmí vědět, že ji máte
Dále každý dostal obálku, kde "pár šťastných" mohlo získat slevové kartičky. Jednotlivé účastníky si pořadatelé brali stranou, kde s nimi obálky otevírali. Kdo získal zlatou kartu, mohl si koupit parní čistič jen za 35 tisíc.
"K tomu dostanete i tlakový hrnec, nebo sadu nádobí," vysvětloval potichu moderátor Tomáš. Šeptal, protože mít zlatou kartu je prý výsada. Kdo ji získá, nesmí to říct nikomu v sále, protože by mohl závidět. Zlatá karta je totiž "vzácná". Ve výsledku tak vedle sebe seděli šťastní senioři a každý měl pocit, že něco vyhrál, zatímco ostatní ne.
"Nabízeli mi i splátky. Řekl jsem jim, že na to nemám, tak se snažili kombinovat to zboží tak, abych na to měl. Ale já nic nechci," řekl jeden z účastníků akce.
Pak přišla další masáž. Moderátoři si zavolali všechny dopředu k sobě, rozdali igelitky a začali nabízet dárky - sadu nožů, titanový pekáč, úspornou konvici. "Naše firma se úplně zbláznila a rozhodla se, že vám k tomu dá ještě deku z ovčí vlny," nadšeně hlásil moderátor rozradostněným důchodcům.
Ti se pak ovšem dozvěděli, že zadarmo být všechno nemůže, a aby si dárky mohli odnést, musí zaplatit pět tisíc za titanový pekáč.
Zájezd "zdarma" nakonec vyjde na několik tisíc korun
Podobné "ale" měl i pětidenní zájezd zdarma. Za něj by skutečně klienti nemuseli nic platit, pokud by k sobě ovšem sehnali druhého člověka. Toho bude zájezd stát devět tisíc. K ceně je třeba připočítat ještě poplatek 15 eur na osobu.
Pokud by klient jel sám, vyjde ho pětidenní cesta na necelých šest tisíc. V tomto případě se připlácí jednolůžkový pokoj a "příplatek za jednu samostatně cestující osobu". Ačkoli organizátoři spočítali hodnotu zájezdu na více než 12 tisíc, na trhu se podobné pohybují mezi pěti a šesti tisíci.
Podezřelá je i samotná cestovní agentura s názvem Neumann Travel. Podle organizátorů předváděčky se jedná o mezinárodní agenturu, která v Česku otevírá své zastoupení.
"Neumann Travel funguje 16 let v Rakousku a Německu. Na našem českém trhu jsou měsíc a půl. To neznamená, že nemá zkušenosti," upozornil na začátku moderátor Tomáš.
Když se na závěr redaktor MF DNES představil a začal se na strukturu firmy ptát, výřečnost pořadatelů byla ta tam. "My máme jenom franšízu," koktal jeden z moderátorů a rychle zmizel.
Vyjádření německé společnosti Neumann Travel je však jednoznačné. "Jsme cestovní agentura z Německa a nemáme v ČR žádnou pobočku. Nerozdáváme žádné zájezdy nebo něco podobného. Pravděpodobně se jedná o podvodníka. Již jsme se obrátili na našeho právníka a podali stížnost na policii," uvedl v mailu Alexander Gehrt z německé cestovky Neumann Travel.
Pozvánky na úterní akci rozesílala společnost Zeus PR Agency. S českou Neumann Travel ji spojuje osoba jednatele a jediného majitele. Je jím 28letý Jiří Himl ze středočeského Liběchova. I adresu mají všechny firmy stejnou. Společnou mají i výši základního vkladu - pouhých tisíc korun. Vznikly teprve v únoru a březnu. Za tu dobu stihly uspořádat celou řadu akcí po celé republice.