V nádržích se voda čistí od nebezpečných látek. Poté je údajně zdravotně...

V nádržích se voda čistí od nebezpečných látek. Poté je údajně zdravotně nezávadná. | foto: Marek PodhoraMAFRA

Z měsíční krajiny u Mydlovar mají být do deseti let louky

  • 10
Měsíční krajina plná černého bahna, vzduch čpí po síře. Vzdáleně to tu může připomínat některé lokality na Islandu. Za takovou atrakcí ale nemusíte jezdit daleko za moře, stačí vyjet ke kalojemům nedaleko Mydlovar na Budějovicku. Jediný problém je, že je sem vstup zakázán kvůli zdrojům radioaktivity. Území o velikosti desítek hektarů se zdá být mrtvé.

Nechce se ani věřit, že by tu měla být za deset let zelená louka a později možná i pastvina. To je plán státního podniku Diamo, který zajišťuje rekultivace kalových lagun. „Původní předpoklad byl, že sanace 280 hektarů odkališť potrvá do roku 2036. Už teď víme, že skončí o 12 let dříve,“ avizoval ředitel Diama Tomáš Rychtařík.

Chemická úprava uranové rudy probíhala u Mydlovar bezmála 30 let do roku 1991. Za tu dobu se zde zpracovalo téměř 17 milionů tun uranových rud. Ekologická zátěž, která tu po zůstala, je enormní.

Peněz bude méně, říkal Mládek

Jednu lagunu se již podařilo zcela sanovat. Vypadá jako běžná louka. Tráva je tu zelená, člověk by neřekl, že několik metrů pod zemí se skrývá nebezpečný pozůstatek minulé doby. Nad ním jsou vrstvy pneumatik, popela z tepláren a zeminy.

Na to, jak práce postupují, se přijel v pátek podívat i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. „Jsem rád, že se to tu výrazným způsobem posunulo, Na druhou stranu toho zbývá ještě dost udělat. Bohužel se nepovedlo se vyčerpat evropské peníze z minulého období. Lze čerpat v tom dalším, ale těch peněz bude méně a znamená to odložení prací,“ popsal problém ministr.

Dotace nevyšla ani v případě největší laguny o rozloze 40 hektarů, označená písmenem E. Likvidace této části vyjde na více než 700 milionů korun. Jenže lhůta na vyčerpání peněz byla příliš krátká.

„Dostali jsme se do fáze, kdy bylo technicky nemožné sanaci provést. Abychom to stihli, museli bychom navážet 20 tun každých šest minut s průjezdem přes zdejší obce a ještě by nám muselo přát počasí. Ale asi ani to by nestačilo, abychom to stihli do roku 2015,“ konstatoval ředitel Rychtařík.

Nejtíživějším současným problémem při sanaci zamořeného území je podle starostů a kraje dopravní zátěž okolních obcí. „Jihočeský kraj vytvořil fondy, do nichž firmy, které sem přiváží materiál, přispívají na opravu silnic. Stále však část řidičů ignoruje předem dané trasy a jezdí přes Dívčice či Olešník, což samozřejmě přináší místním obyvatelům problémy,“ vysvětlil jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Ministr Mládek proto přislíbil zpracování analýzy, jak by bylo možné část dopravy přesunout na koleje. „Je tu vlečka, ale nevyužívá se. Pro firmy, které sem naváží materiál, je jednodušší a zřejmě i levnější využívat silniční dopravu,“ řekl.

Dalším opatřením by mohlo být i zvýšení pokuty z 500 korun na tři tisíce. „To už jsou peníze, které mohou řidiče od jízdy mimo vymezenou trasu odradit,“ uvedl Zimola.

Sanovat zbývají ještě čtyři laguny. Navézt do nich je třeba 10,5 milionu tun materiálu. Poslední laguna se začne revitalizovat po roce 2020. Celkově jsou práce podle ředitele příbramského závodu Diamo Václava Plojhara v polovině. „Na dofinancování zbývá zhruba 1,3 miliardy korun. Dosud práce stály 1,4 miliardy korun,“ vypočetl Plojhar.