Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zliv zaplatí 16,5 milionu za kilometr a půl cyklostezky mezi rybníky

  9:16aktualizováno  9:16
Na jedné straně více bezpečnosti pro chodce a cyklisty, na druhé obrovská částka za relativně krátký úsek cesty a ještě možné zhoršení provozu pro motoristy. Ve Zlivi na Budějovicku se brzy pustí do stavby stezky, kterou někteří místní označují za jednu z nejdražších v Česku.

Stezka povede vedle silnice spojující Zliv a Munice. Denně po ní projede osm tisíc aut. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Stezka povede kolem hlavní silnice ze Zlivi směrem na Munice a Hlubokou nad Vltavou, končit bude u odbočky na Vondrov. Douhá bude 1,5 kilometru a stát má bezmála 16,5 milionu korun.

Zliv ji plánuje už několik let a bylo kolem ní hodně dohadů. Podporu měla v minulém volebním období u tehdejšího starosty Jana Koudelky, dnes předsedy finančního výboru města.

„Jsem rád, že se po dvou letech obstrukcí docílilo toho, že by se snad mělo začít stavět,“ reagoval.

Právě on přišel s návrhem řešení pro chodce a cyklisty, kteří směřují k oblíbenému Králičímu ostrovu v rybníku Bezdrev a dál k Hluboké. Příprava stezky došla tak daleko, že už se utratilo přes 3,5 milionu korun.

Přesto ještě letos v listopadu nebylo jasné, jestli se kontroverzní projekt odpůrcům nepodaří zastavit.

Proti byli nakonec jen čtyři z patnácti zastupitelů

Proti byli ale nakonec jen čtyři z patnácti zastupitelů. Společnost Eurovia CS, která vyhrála výběrové řízení, se tak může pustit do stavby.

„Byl to asi poslední zoufalý pokus, jak akci zastavit,“ konstatoval radní a jeden z odpůrců Tomáš Kučera.

Upozornil, že místem projede zhruba osm tisíc aut denně a v sezoně desítky cyklistů. Pro motoristy se úsek, který svírají rybníky, stane vybudováním svodidel opticky ještě užší. V místě už mají přitom s průjezdem někteří problémy i dnes.

„Nechci si představovat, až budou svodidla z obou stran,“ pokračoval Kučera. Podle něj by stačilo postavit levnější stezku, která by vedla polem nad rybníkem.

Jednou má cyklostezka spojit Zliv s Hlubokou a vytvořit tak novou turisticky atraktivní trasu, jaká dnes vede třeba z Hluboké do Purkarce.

„Směrem na Králičák stačilo udělat levnější variantu formou chodníku. Nějaké opatření tam určitě svůj význam má,“ dodal Kučera.

Projekt prodraží stavba zdi, odvodnění a přeložení kabelů

Projekt se tolik prodraží proto, že je nutné postavit opěrnou zeď, odvodnit stoku, přeložit kabely a vodovod, postavit svodidla v celé délce trasy, nebo zajistit stabilitu podloží podél rybníka.

„Nakonec se podařilo vysoutěžit sumu, o které jsem mluvil celé čtyři roky. Teď jde o to, dodržet stavební část, aby se cena nenavýšila. Věřím, že to zlepší bezpečnost pro cyklisty a chodce. Je zázrak, že se tam ještě nikomu nic vážného nestalo,“ doplnil bývalý starosta Koudelka.

Domnívá se, že i z této stezky je možné stavebně dál pokračovat směrem k Hluboké a nebo v budoucnu postavit novou stezku.

On i Kučera se shodli, že rozpočet Zlivi zátěž tohoto projektu unese, protože je tříapůltisícové město v dobré finanční kondici a chystá se i na stavbu nové sportovní haly. Stezka by teoreticky mohla být hotová příští rok, bude záležet na konečné náročnosti všech prací.

A za kolik se staví cyklostezky jinde? Například v Českých Budějovicích vrcholí stavba v Průmyslové ulici nedaleko Mercury Centra. Necelých 400 metrů vyjde na téměř šest milionů korun. Ale součástí prací je i výstavba chodníků, ostrůvků, veřejného osvětlení, dopravního značení a dojde i na úpravu semaforů a křižovatky.

Třeba na Vltavotýnsku se před několika lety naopak povedlo postavit tři kilometry za osm milionů korun. Vždy hodně záleží na podmínkách a složitosti stavby, takže přesné srovnání je těžké.

Mezi těmito rybníky povede nová stezka za 16,5 milionu korun.

Mezi těmito rybníky povede nová stezka za 16,5 milionu korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.