Křižovatka u výstaviště je nejvytíženější v celých Českých Budějovicích. Bývá...

Křižovatka u výstaviště je nejvytíženější v celých Českých Budějovicích. Bývá ucpaná a dochází zde i k nehodám. Většinou jsou to jen pomačkané plechy, ale v srpnu 2012 zde řidič fiatu vrazil do houkající sanitky. Zranili se v ní lékař, sestra, řidič i pacientka. | foto: HZS Jihočeského kraje

Křižovatku u výstaviště rozšíří o by-passy a chodce pošlou přes lávku

  • 10
Křižovatkou Na Dlouhé louce u budějovického výstaviště projede denně 56 tisíc aut a bývá pravidelně ucpaná. Město ji proto nechá rozšířit, ale jen o kus dál hodlá povolit stavbu další světelné křižovatky, která řidiče naopak přibrzdí.

Pořádný balík změn v dopravě chystá vedení města kolem českobudějovického výstaviště a na křižovatce s Dlouhou loukou. Na první by se mohlo dostat ještě letos na podzim, na ostatní v prvním čtvrtletí příštího roku.

Nejzásadnější budou úpravy křižovatky Dlouhé louky a Husovy třídy u výstaviště. Denně jí projede 56 tisíc vozidel a pravidelně je ucpaná ve všech směrech. Pomoci mají dva přímé odbočovací pruhy, takzvané by-passy.

Plánované změny u výstaviště

- dva by-passy pro pravé odbočení
- lávka přes Dlouhou louku
- světelná křižovatka u A. Sovy
- záchytné parkoviště na výstavišti
- nový přechod pro chodce mezi zastávkami MHD

"První by byl pro pravé odbočení z Husovy na Dlouhou louku ve směru od sídlišť. Druhý z Dlouhé louky ve směru od Kauflandu na Dlouhý most," upřesnila náměstkyně primátora Ivana Popelová. Na podobné úpravy už si řidiči v Budějovicích zvykli u křižovatky Lidické a Mánesovy.

Součástí změn má být také stavba lávky pro cyklisty a pěší, která překlene silnici na Dlouhé louce na rušnější jižní části křižovatky. "Měla by být poměrně dlouhá, aby byl sklon nájezdů co nejmenší, a pro lidi tak byla co nejpřívětivější," pokračovala Popelová s tím, že by vznikala společně s by-passy. Pro motoristy by lávka znamenala o jeden přechod pro chodce méně.

Na jednání dopravní komise magistrátu Michal Šram z útvaru hlavního architekta informoval, že by podle propočtů díky lávce projelo úsekem o 20 procent více aut. Zatím není jisté, kolik by vše stálo. U lávky padla na zmíněné schůzi částka mezi 20 až 30 miliony korun. Na podobnou sumu by mohly vyjít i úpravy křižovatky.

Někteří se ale na změny už předem tváří skepticky. "Možná u výstaviště projedeme rychleji, ale k čemu to bude, když zůstaneme stát o pár metrů dál na dalších semaforech. A je úplně jedno, kterým směrem se vydáte. Jsou totiž úplně všude. Dlouhá louka potřebuje alternativu, která chybí. Nemáme obchvat ani západní polookruh," upozornil řidič z povolání Stanislav Havel. Ani jedna ze silnic a v nejbližších letech v Českých Budějovicích nebude, a tak město hledá jiné cesty.

Jenže zatímco na magistrátu plánují zvětšení kapacity křižovatky u výstaviště, hned o pár desítek metrů dál brzy umožní instalaci dalších semaforů, a tedy i vznik nové světelné křižovatky na Husově třídě u ulice A. Sovy. Bude tam nejen kvůli plánované výstavbě bytového domu U Kapličky, ale také zpřístupnění parkoviště v areálu výstaviště veřejnosti.

"Mělo by fungovat jako záchytné se závorou a běžným tarifem, například jako na Mariánském náměstí," doplnil zastupitel a člen dopravní komise Stanislav Rataj.

Pokud by šlo vše podle plánů, na podzim po Zemi živitelce tam začnou parkovat první řidiči, při zdržení až na jaře příštího roku po Mobil salonu. Nabídnout by podle Popelové mělo kolem tří stovek parkovacích míst.

Pod budoucí světelnou křižovatkou Husovy a A. Sovy ve směru do centra pak upraví také zastávky městské hromadné dopravy, mezi kterými vznikne přechod pro chodce včetně bezpečnostního ostrůvku.