Před týdnem jezdila v rámci zkušebního provozu na budějovické hlavní náměstí MHD.

Před týdnem jezdila v rámci zkušebního provozu na budějovické hlavní náměstí MHD. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Čtyři změny pro budějovické náměstí: omezí průjezd aut, vysadí zeleň

  • 23
Náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích se může dočkat radikálních změn. Omezení průjezdu aut historickým centrem je otázkou týdnů. Pak je na řadě zavedení městské hromadné dopravy, přidání zeleně a možná i omezení parkování.

Denně si stovky řidičů krátí cestu samotným jádrem Českých Budějovic. Za několik týdnů by jim mohly omezující značky cestu znepříjemnit. Bude to velký zásah. Ale může to být jen začátek. MF DNES vybrala čtyři témata možných změn a novinek na náměstí.

1. Omezení průjezdu

V pondělí se budou na radnici zabývat omezením průjezdu centrem. Mnoho řidičů si přes náměstí krátí cestu ze Sadů na Mánesovu ulici a zpět přes ulici Karla IV. Město je chce vytlačit ven.

„Řešením jsou značky, které průjezd zkomplikují,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu František Konečný. Ještě v květnu chce záměr projednat a nejlépe schválit v radě. V červnu pak podle něj mohou změny začít platit. Jejich přesnou podobu město teprve hodlá zveřejnit.

Náměstí by pak dostalo první impulz k tomu, aby časem strhlo nálepku „největšího kruháče“. Bude však nutné, aby řidiči pravidla dodržovali.

Třeba v Krajinské ulici se to mnohdy neděje, což před časem potvrdil Martin Pražák, který v místě podniká. „Ráno od osmi do deseti funguje jako průjezd, přitom tam může jen zásobování. Jenže to nikdo nekontroluje,“ všiml si Pražák.

Šance na změnu podle MF DNES: 90 %

2. Zavedení MHD

Hned dvě autobusové linky MHD mají začít jezdit přes náměstí. O zájem cestujících se zřejmě bát nemusí. Ukázaly to i testy midibusu minulý týden, jenž měl zastávku přímo před radnicí. Denně tam vystoupilo a nastoupilo kolem 400 cestujících, přičemž linka jezdila v hodinovém intervalu.

„Také jsme si ověřili, že se menší typ autobusu hodí do stísněného provozu v centru města. Určitě to nebyl náš poslední test,“ uvedl Radek Filip, mluvčí dopravního podniku.

Pravidelné linky mají začít jezdit po zavedení změn v parkování po celém městě příští rok. Budou také svážet do centra řidiče ze záchytných parkovišť a obslouží třeba Jírovcovu ulici, kde dříve MHD také jezdila.

Šance na změnu podle MF DNES: 90 %

3. Omezení parkování

Asi nejmenší šanci na změnu má omezení parkování přímo na náměstí, i když mnozí politici se netají, že by se jim to líbilo. Konkrétním krokem však dosud bylo pouze výrazné zdražení parkovného bezmála před dvěma lety.

„Náměstí bez aut by se mi líbilo, ale nemůže to být hurá akce. Je třeba vše projednat s místními podnikateli i ostatními lidmi,“ reagoval náměstek primátora Ivo Moravec, který věří, že by náměstí bez aut mohlo dobře fungovat a žít. Priorita radnice to však nyní zjevně není.

Šance na změnu podle MF DNES: 20 % 

4. Více zeleně

Je to přesně rok, kdy se tehdejší vedení radnice zeptalo: Patří na náměstí Přemysla Otakara II. stromy? Otevřelo tím jednu z nejbouřlivějších diskusí poslední doby. Dorazily stovky odpovědí. V anketě na serveru iDNES.cz se velká většina hlasujících přiklonila pro více zeleně. Po roce se však ukázalo, že město promarnilo šanci a se záměrem dál nepracovalo. Nové vedení myšlenku vesměs podporuje a náměstek Moravec hodlá otázku stromů na náměstí znovu oživit.

Šance na změnu podle MF DNES: 50 %