V Českých Budějovicích loni několik dní jezdit trolejbus zapůjčený z Rakouska, který měl klimatizaci v prostoru pro cestující a také dokázal jezdit bez napájení z trolejové sítě.

V Českých Budějovicích loni několik dní jezdit trolejbus zapůjčený z Rakouska, který měl klimatizaci v prostoru pro cestující a také dokázal jezdit bez napájení z trolejové sítě. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Cestující osvěží klimatizace, nové trolejbusy pojedou i bez napájení

  • 8
Českobudějovický dopravní podnik chystá nákup pěti nových vozidel, která nabídnou větší komfort. Změní se názvy některých zastávek a nová vznikne v Nemanické ulici.

Tři kloubové autobusy a dva trolejbusy začnou v příštím roce vozit cestující českobudějovickou hromadnou dopravou. Oproti těm současným budou mít několik vylepšení, především klimatizaci v celém prostoru vozidla.

Loni dopravní podnik města nakupoval nové stroje. Letos ne, ale už na začátku příštího roku se k modernizaci vozového parku vrátí. MF­DNES to potvrdil Slavoj Dolejš, který je pověřený řízením společnosti.

„Udělali jsme si analýzu toho, co potřebujeme, a nakonec jsme se rozhodli pro nákup tří dlouhých kloubových autobusů a rovněž dvou kloubových trolejbusů,“ upřesnil.

MHD v Budějovicích

Českobudějovickou MHD zajišťují autobusy a trolejbusy na 22 linkách. Na 8 trolejbusových linek v­pracovní dny při plném provozu vyjíždí 42 vozů. Trolejové vedení dosahuje délky 63 kilometrů. V ­trolejové síti je celkem 129 výhybek. Autobusy zajišťují dopravu na 14 linkách. V pracovní dny vyjíždí do ulic 54 vozů. Autobusové linky zajíždějí do 16 příměstských obcí a dvou měst (Rudolfov a Hluboká nad Vltavou), které jsou zařazené do vnějších tarifních pásem.

Výběrové řízení chce podnik vyhlásit hned na začátku příštího roku. Dolejš doufá, že by mohla být situace na trhu příznivější než nyní, především vzhledem k ceně vozidel.

„Nově musí vozidla splňovat takzvanou normu EURO 6. Vozidla jsou mnohem šetrnější ke znečišťování ovzduší a prostředí vůbec, ale také budou dražší,“ konstatoval.

Tři kloubové autobusy by tak mohly stát odhadem do 22 milionů korun, na dražší trolejbusy by měl mít dopravní podnik vyčleněno kolem 30 milionů korun. Ve všech pěti vozidlech bude nově klimatizace i v prostoru pro cestující. „Klimatizace čistí vzduch, takže se bude celkově lépe dýchat,“ doplnil Dolejš.

Průlomovou novinkou bude vybavení nových trolejbusů, které jsou schopné pokračovat v jízdě i bez připojení na troleje. „Taková věc velmi pomůže při různých výlukách, odklonech či nehodách,“ zdůraznil Radek Filip, mluvčí dopravního podniku.

Úpravy v jízdních řádech budou jen drobné

Trolejbus totiž bude mít v útrobách také baterie, na které by měl ujet až deset kilometrů. Na výluky by tak nemusel podnik nasazovat náhradní autobusy, zatímco trolejbusy jsou pak nevyužité.

„Na jednu stranu budou takto vybavené stroje dražší, ale z dlouhodobého hlediska to naopak znamená úsporu. Sběrače mají navíc automatické navádění na trolejové vedení,“ upozornil Dolejš.

Z plánovaných změn a novinek to není všechno. Chystají se také úpravy jízdních řádů, i když nebudou zásadní. Některé ranní či odpolední spoje pojedou od poloviny prosince o několik minut dříve tak, aby navazovaly na odjezdy vlaků z hlavního nádraží, ale i dalších linek MHD.

Vzniká také nová zastávka v Nemanické ulici nedaleko křižovatky Pražské třídy a Okružní, pravděpodobně by měla být hotová do konce letošního roku.

S novými jízdními řády se pak změní i názvy dvou zastávek, Strakonická - Möbelix se bude od 14. prosince jmenovat Strakonická - obchodní zóna a Senovážné náměstí - DK ponese název Metropol.

Budou hledat ředitele

Dopravní podnik by měl mít příští rok také nového ředitele společnosti, již stoprocentně vlastní město České Budějovice.

Před komunálními volbami se oslovené jedničky kandidátek stran shodly na tom, že budou chtít vypsat nové výběrové řízení.

To poslední skončilo fiaskem, když nakonec představenstvo společnosti po odchodu Jaroslava Ďuriše do funkce z finálové trojice uchazečů nikoho nevybralo.

.