ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: BMW

V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum

  • 54
Ekologické hledisko většina Čechů při nákupu auta nebo volby dopravního prostředku příliš neřeší. Stěžejní jsou pro ně náklady na pořízení a údržbu. Jako problém vnímají u elektromobilů také nedostatečný počet nabíjecích stanic a dlouhou dobu nabíjení.

Zatímco v zemích EU je ale ekologický aspekt u dopravních návyků zohledňován v průměru ve 24 procent případů, v Česku ekologie není žhavé téma.

„Ekologická hlediska přivedla ke změně dopravních návyků pouze devět procent Čechů, což je dvaapůlkrát méně než v dalších zemích EU a třikrát méně než ve Francii nebo ve Španělsku,“ říká Lukáš Soural, obchodní a marketingový ředitel Europ Assistance., která provedla průzkum Mobility barometr 2024.

Osobní automobil vlastní v Česku tři čtvrtiny domácností. Drtivá většina jsou vozy se spalovacím motorem. „Jedním z faktorů je nedostatečná informovanost o výhodách ekologické dopravy a o tom, jaký má dopad tradiční doprava na životní prostřední,“ míní Soural.

To se odráží i v nižším zájmu o pořízení elektromobilu. Podle průzkumu o něm uvažuje pouze sedmnáct procent českých domácností. „V jiných zemích je tento podíl často až dvojnásobný,“ poukazuje Soural.

Například ve Španělsku uvažuje o nákupu elektromobilu 37 procent domácností a v Portugalsku pak 35 procent. V těchto zemích mají ale potenciální zájemci o elektromobil výrazně vyšší vládní podporu. Zároveň mají obě země teplejší klima a delší dobu slunečního svitu.

„To vytváří velmi příznivé podmínky pro využití fotovoltaiky a levnější nabíjení přes wallboxy. Vyspělejší a rozšířenější síť dobíjecích stanic je dalším pozitivním faktorem, který k nákupu elektromobilu motivuje,“ komentuje Soural.

Česko tak svým nezájmem výrazně zaostává i za evropským průměrem, který činí 29 procent. Nejde však jen o ekologické smýšlení. Elektromobily jsou zpravidla dražší z pohledu pořízení a investované částky než vozidla s klasickými spalovacími motory. Panují ale i obavy z delších cest a z počtu dobíjecích stanic.

„Infrastruktura dobíjecích stanic, bez nichž elektrovozidla nemohou fungovat, je u nás co do kapacity proti západním zemím omezená. Panuje tedy obecně obava o místo na dobíjení, když už k nabíjecí stanici přijedu, a rovněž obava z nedostatečné rychlosti nabíjení,“ vysvětluje Lukáš Soural. Tyto postoje a důvody se ale v čase proměňují. Například význam, který Češi přisuzují nákladům, meziročně vzrůstá, ale obavy z počtu dobíjecích stanic postupně slábnou.

Mezi těmi, kteří o nákupu elektromobilu uvažují, pak jako důvody pro pořízení převažují jak úspora nákladů (43 procent), tak právě zmíněná ekologie (39 procent). Zájem panuje převážně mezi mladými muži, kteří žijí ve městech a v bezdětných vztazích a s vyšším rozpočtem na dopravu.

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

Stále proto převažují a pravděpodobně ještě dlouho převažovat i budou auta se spalovacími motory. Jejich podíl je v Česku téměř 95 procent. Tato auta si Češi navíc nejčastěji pořizují jako ojetiny. „Vůz, který právě používají, si jako ojetinu pořídilo 62 procent českých respondentů, o čtvrtinu více než je průměr v dalších zemích EU,“ uvádí Tomáš Chaloupka, vedoucí společnosti Europ Assistance pro B2C.

V Česku jsou nejpoužívanější auta s benzinovým spalovacím motorem. Vozidla na naftu dominují například v Portugalsku. Elektromobily pak zažívají největší rozmach v Itálii a Belgii.


Elektromobil