Zastavení prací na Svitavské radiále, mostech v Žabovřeskách a na protihlukových stěnách v Popůvkách by pro lidi z Brna a jeho okolí znamenalo nejen komplikace v dopravě, ale i zhoršení kvality života. Stavby by se navíc prodražily a o výdělek by mohli přijít i dělníci, kteří na nich pracují.
"Oficiální seznam staveb zveřejní ministerstvo 13. srpna, pak o něm ještě bude muset hlasovat vláda," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka (čtěte více).
Podle něho seznam rozhodně není definitivní a ministr bude ještě jednat se stavebními firmami, hejtmany i odborníky, jak jinak by se dalo ušetřit.
A co by pro Brno bylo horší - zastavení projektu nádraží, nebo Svitavské radiály? "To je Sofiina volba. Průšvih by byl obojí," míní bývalá krajská radní Anna Procházková (ODS), která se dlouhodobě zabývá dopravou.
Železniční uzel se letos bez státních peněz obejde
Podle brněnského primátora Romana Onderky (ČSSD) však je zastavení přílivu státních peněz mnohem větší problém pro Svitavskou radiálu než pro přesun nádraží.
"Doprava v Brně by zkolabovala. Navíc si nedovedu představit, že bychom zastavili práce jen rok před jejich dokončením," podivil se plánům ministerstva Onderka, který je zároveň stínovým ministrem dopravy.
Každé zdržení při výstavbě Svitavské radiály je velký problém i podle dopravního experta Vysokého učení technického Michala Radimského.
"Stavba jako součást městského okruhu má nesmírný význam. Jejím úkolem má být mimo jiné převedení aut od Svitav tak, aby se zejména tranzitní doprava vyhnula centru města. Silnice I/43 je jednou z nejšílenějších u nás a objem její dopravy dnes putuje buď Hradeckou, nebo k Bobycentru," popsal už dříve Radimský.
Primátor Onderka se bude proto snažit apelovat na ministra Bártu, aby Svitavskou radiálu na seznam zastavených staveb nezařazoval. Bez přispění státu se totiž na rozdíl od přestavby železničního uzlu neobejde.
"Přestavba železničního uzlu se letos bez státních peněz obejde. Stejně nemá ještě ani pravomocné územní rozhodnutí," podotkl Onderka.
A i přesto podle primátora nemusí stavba přijít o peníze z Evropské unie, pokud se podaří do roku 2015 osm miliard z plánované dotace "utratit".
Zastavení přípravy přesunu železničního uzlu v Brně by podle náměstka brněnského primátora Martina Andera (SZ) mohlo být dokonce ku prospěchu věci.
"Současný projekt tak, jak je naplánován, by jen poškodil město. Není výhodný pro obyvatele ani pro lidi, kteří do města přijíždějí vlakem. Přerušení může být šance pro to, aby odborníci znovu zasedli za stůl a jednali. Zastavení přípravy, a tím pádem prodloužení doby rekonstrukce mě samozřejmě netěší, ale tato varianta je špatná," argumentuje Ander, který je proti odsunu nádraží z centra města.
Čerpat evropské peníze je podle něj v této fázi stejně nereálné. "Teď už se to nestihne, jsme dávno za limitem. Peníze se musí prostavět a vyčerpat, jenže začít stavět by se nemohlo dřív než v roce 2014. Projekt je už teď polomrtvý, a pokud ho ministr zastaví, je to šance, jak do něj zakomponovat všechny výhrady,"myslí si náměstek.
Úsporná opatření víc poškodí Velký městský okruh
Zatímco Ander vidí jako reálnou možnost zažádat o dotace s novým projektem přesunu nádraží v příštím rozpočtovém období Evropské unie, primátor Onderka si myslí, že město stihne vyčerpat peníze už v tomto období.
"Nový železniční uzel ve městě nebude stát v roce 2015, ale možná až za osm nebo deset let. To nám však nebraní, abychom jeho vznik financovali po etapách a začali právě s penězi z Evropské unie," míní Onderka.
Politici i odborníci se shodují, že peníze budou víc chybět na Velkém městském okruhu než na nádraží. "U nádraží zastavení chápu, protože mu stejně chybí pravomocné územní rozhodnutí, a nebude proto letos peníze potřebovat. Ale Svitavská radiála všechna potřebná povolení má, a navíc je pro Brno životně důležitá. Tam bych očekával, že se peníze najdou," podivil se Miroslav Patrik z organizace Děti země.