Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ministr Bárta chce prostavět 280 miliard. I ze soukromého

  3:28
Plán ministra dopravy Víta Bárty počítá se stavbou většiny klíčových silnic a obchvatů. Část z nich mají zaplatit i soukromníci. Přesun zhruba devíti miliard korun určených původně na stavby železnic musí schválit Evropská komise.

Změnu poměru peněz na železnice a silnice, kterou Bárta plánuje, musí schválit Evropská komise. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Celý plán počítá, že do roku 2014 se dostaví nebo začnou stavět silnice a železnice za zhruba 280 miliard korun. "Je to první verze materiálu, o kterém se povedou ještě jistě velké diskuse. I přes škrty ve výdajích a navýšení příjmů ale chybí stále třicet až čtyřicet miliard korun," řekl MF DNES Bárta.

Materiál už prošel poradou ekonomických ministrů a půjde v příštích dnech do vlády. Dá se čekat, že se ještě bude měnit. Jde navíc o plán s často hodně hrubými odhady nákladů na stavby. Realita se pak může značně lišit, ať už směrem nahoru, nebo dolů.

Stát bude ročně na dopravu platit 33 miliard korun, zbytek přijde z evropských fondů a úvěru od Evropské investiční banky.

Méně peněz na železnice

Kvůli novým plánům bude muset Bárta jet i do Bruselu. Chce totiž vzít zhruba devět miliard z rozpočtu na železniční stavby, na které přispěje Brusel, a nalít je do silnic. Poměr peněz na železnice a silnice by se tak dostal zhruba půl na půl.

Kam půjdou peníze

Silnice
D3 Tábor – Veselí n. L.
D8 Lovosice – Řehlovice
D11 Osičky – Hradec Králové
D47 Bohumín – Polsko
R6 Cheb – Karlovy Vary
R7 Vysočany – Nové Spořice
R48 Rychaltice – Frýdek-Místek
R48 Frýdek-Místek obchvat
R49 Hulín – Fryšták
R52 Pohořelice – obchvat Mikulova R52 obchvat Mikulova
I/20, I/27 průjezd Plzní
I/11 Ostrava – Opava
I/42 okruh Brna
I/49 Malenovice – Otrokovice

Obchvaty Líbeznice, Chrudim, Javorník, Příbor, Znojmo

Železnice
Koridor Praha – Plzeň – Cheb (vyjma úsek Praha – Beroun)
Koridor Praha – České Budějovice
Uzly Praha a Ústí n. Orlicí

Poznámka: Jde o návrh, pramen: ministerstvo dopravy

Takovou změnu však musí schválit Evropská komise. Podle Bárty by to mohlo projít, protože například v sousedním Polsku mají železnice ještě mnohem menší podíl peněz z evropských fondů. "Železnice obstarává zhruba pětinu všech přepravních výkonů, takže i tak jsou investice do silnic podfinancované," míní dopravní expert Petr Moos z ČVUT.

Seznam staveb je sice proškrtaný, přesto v něm zůstanou základní silniční i železniční stavby. Některé úseky však musí ustoupit. Například stát nebude opravovat trať z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic nebo šumavskou lokálku z Českých Budějovic do Volar.

U silnic nejsou škrty až tak velké, ale řada staveb se začne stavět v úsporných verzích. Například plánované úseky rychlostní silnice R6 z Prahy do Karlových Varů nebo R55 mezi Otrokovicemi a Hodonínem se budou stavět pouze okolo obcí a měst jako obchvaty. "Je potřeba je stavět, zavázali jsme se ke snížení zatížení obyvatel měst a obcí mikročásticemi z automobilové dopravy," dodal Moos.

Počítá se například i se silnicí kolem Chrudimi, několikrát zastavenou. Naopak se nebude pokračovat s rychlostní silnicí R4 mezi Skalkou a Miroticemi.

Velké škrty čekají i Ředitelství vodních cest. Bárta chce postavit jen jez u Děčína, naopak nepočítá s dalším zvedáním mostů na Labi až do Pardubic. Smůlu mají i majitelé loděk, kteří doufali, že by se dostali po Vltavě z Prahy až do Českých Budějovic pomocí speciálních výtahů na přehradách vltavské kaskády – ministerstvo s nimi nepočítá.

Státu mají se silnicemi pomoci také soukromníci v rámci projektů PPP. Bárta chce dát do jednoho balíku stavbu čtyř dálnic a rychlostních silnic za zhruba desítky miliard korun, které by postavily a hlavně zaplatily soukromé firmy (viz mapka). Ty by pak provozovaly dálnice a vybíraly samy peníze od řidičů. Otázkou zůstává, zda se o takový projekt najde zájemce, protože je příliš riskantní. Podobně to zkoušeli politici už v Maďarsku, ale nakonec od toho ustoupili.

mapka - plánované a pozastavené dopravní stavby 9/2010

Zdražení mýta na obzoru

Podle Ondřeje Zaorala z ČSOB, který se PPP projekty zabývá, jsou perspektivní pro soukromé investory určitě opravy dálnice D1 a Pražský okruh. "Ze současného výnosu mýta a dálničních známek lze financovat PPP projekt v délce 25 let a objemu zhruba 95 miliard," tvrdí Zaoral.

Menšímu omezování staveb mají pomoci i větší příjmy dopravního rozpočtu. Stát chystá například velké zdražení mýta, ale konkrétní výši zatím Bárta nechce uvést. "Máme v záloze ještě řadu zajímavých příjmových bonbonků," říká neurčitě ministr dopravy.

I tak peníze nestačí: Bárta musí zejména ministra financí Miroslava Kalouska přesvědčit, aby našel v rozpočtu na další roky dohromady třicet až čtyřicet miliard korun na dopravní stavby.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...