Nyní trvá cesta vlakem z Českých Budějovic do Prahy zhruba dvě a tři čtvrtě hodiny. Po zmodernizované železnici bude kratší o několik desítek minut.
Vlaky mezi Budějovicemi a Nemanicemi dosud jezdily sedmdesátikilometrovou rychlostí. Po nových kolejích pojedou až dvakrát rychleji.
Náročná modernizace trati začala nedávno přímo v krajském městě. Na úseku dlouhém zhruba 2,6 kilometru tu budou dělníci pracovat až do ledna roku 2014.
Náklady Správa železniční dopravní cesty vyčíslila na 740 milionů korun, většinu zaplatí evropská dotace. "Rekonstrukce se dá zvládnout prakticky bez výluk. Lidé tak nebudou muset jezdit náhradní autobusovou dopravou. Vlaky až na výjimečné situace projedou," řekl za společnost EUROVIA ředitel stavby Radomír Barták.
Novinky čekají i českobudějovické nádraží
Daleko více než cestujících ve vlacích tak paradoxně úpravy kolejí omezí řidiče aut. Před týdnem například začala uzavírka viaduktů ve Skuherského a Pekárenské ulici. Potrvá až do konce srpna.
Největší dopravní manévry však krajské město zažije až příští rok, kdy se autům uzavře frekventovaný viadukt na Rudolfovské třídě. V té době by ale měla být hotová objízdná trasa v podobě právě budované zanádražní komunikace a také nového a širšího podjezdu v Pekárenské ulici.
Celkem stavbaři na necelých třech kilometrech upraví 12 mostů, dva přejezdy a tři podchody pro pěší. Některé z nich budou zcela nové. Na lepší prostředí se mohou cestující těšit i na nádraží.
"Upraví se výška nástupišť tak, aby odpovídala evropským parametrům a umožnila snadné nastupování do vagonů. Postavíme i nové přístřešky, informační cedule a rozhlas. Vylepšení se dočká také Severní zastávka," vyjmenoval náměstek Správy železniční dopravní cesty Jiří Martínek.