Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Volkswagen zahajuje ofenzivu aut na zemní plyn, hybatelem je Eco Up!

Automobilka Volkswagen vyrábí vozy s pohonem na CNG už dvacet let, většího rozšíření se však mají dočkat až nyní. Pomoci tomu má i malý model Eco Up!, u kterého zákazníci získají provozně levné auto ideální do městského provozu.
Volkswagen Eco Up!

Volkswagen Eco Up! | foto: Volkswagen

Obliba vozů s pohonem na stlačený zemní plyn v posledních letech v Evropě roste. Důvodem jsou rostoucí ceny paliv, ale je možné, že konstrukčně dražší auta by byla ještě úspěšnější, kdyby Evropu nesužovala ekonomická krize, která omezuje kupní sílu místních obyvatel. Příplatky za CNG verze aut jsou totiž dosti vysoké a zákazníci tak raději volí tradiční varianty.

Volkswagen CNG vozy vyrábí už dvě dekády, ale doposud se zaměřoval na užitkovější nebo dražší modely. V nabídce automobilky tak doposud figurovaly CNG modely Passat, Touran a Caddy. K nim se nyní přidává i malý Eco Up, který přináší nový druh pohonu do praktického městského balení.

CNG

Stlačený zemní plyn

CNG je alternativní palivo, převážně metan, ve zkapalněné podobě. Je možné jím v automobilech nahradit jak benzin, tak naftu. Používá se tedy v běžných osobních automobilech, ale také stále častěji v nákladních vozech a autobusech. Pro použití CNG k pohonu vozu je však nutná úprava pohonného ústrojí, zejména kvůli mazivosti paliva. Kilogram CNG obsahuje 11,69 kWh energie, zatímco kilogram nafty poskytne 9,86 kWh energie a kilogram benzinu 8,77 kWh.

Zásoby zemního plynu jsou ve světě bohaté a v poslední době roste těžba takzvaného břidlicového plynu. Například USA tak už zemní plyn vůbec nedovážejí. To znamená, že této suroviny je dostatek a ceny jsou dlouhodobě vcelku stabilní a výrazně nižší než u ropy. CNG lze navíc ve vozech na toto palivo nahradit i plynem vyráběným z biomasy - biometanem.

I tady zůstává nevýhoda podstatně vyšší ceny, avšak vynaložená investice by se mohla vrátit až nezvykle rychle. Pětidveřový Eco Up! sice stojí 269 900 korun, tedy o 60 000 více než odpovídající verze malého VW se základním motorem 1,0 se 44 kW, jenže rozdíl ve spotřebě a ceně paliva hraje velkou roli.

Podle údajů výrobce spotřebuje up se základním motorem 4,5 litru benzinu na 100 kilometrů. V případě CNG ujede auto 100 kilometrů se spotřebou 2,9 kilogramu. Jestliže se v současnosti cena benzinu pohybuje na optimistických zhruba 35 korunách za litr, kilogram CNG vyjde asi na 23,50. Sto kilometrů v Eco Upu! tak na palivu stojí 68,15 koruny, v běžné verzi 157,5 koruny. Při nájezdu 10 000 kilometrů to znamená rozdíl v ceně paliva téměř devět tisíc korun. Pokud by benzin stál 40 korun a cena CNG se příliš nehýbala, mohl by rozdíl výrazně narůst třeba na 11 000 korun na 10 000 kilometrů.

Pro řidiče, kteří up používají jako občasnou nákupní tašku, se tedy Eco Up! nevyplatí, těm, kdo i po městě najezdí ročně desítky tisíc kilometrů (třeba kurýrním a rozvážkovým firmám), se však může vyšší kupní cena vrátit třeba po třech letech provozu. Bohužel proti pořízení takového vozu stojí v Česku chabá infrastruktura čerpacích stanic nabízejících CNG. Třeba v Praze jich je jen osm.

Na jedno natankování CNG ujede Eco Up! 380 kilometrů. Rezervní nádrž na benzin pak má objem pouhých 10 litrů, i to však podle údajů výrobce stačí na 220 kilometrů jízdy. Vzhledem k nízkému akčnímu rádiu na CNG však bude hodně vytěžovaný Eco Up! velmi častým návštěvníkem oněch sporadicky se vyskytujících stanic.

Zajímavostí Eco Up! je i ukazatel stavu paliva. Zatímco ostatní modely VW s pohonem na zemní plyn ukazují stav a dojezd na obě paliva zvlášť, up má ukazatel jeden a stav benzinu tu slouží pouze jako rezerva. To však znamená, že je dobré vždy v nádrži nějaký benzin mít a z provozních důvodů jej občas spotřebovat a načerpat čerstvý. To trochu oddálí návratnost investice do ekologického a úsporného auta. Na druhou stranu případné výrazné zdražení benzinu (nedávno byly ceny na úrovni téměř 40 korun za litr) zase návratnost urychlí.

Vestavěná nádrž na CNG je ve voze zakomponována tak, že neovlivňuje prostor pro posádku ani zavazadla. Na druhou stranu jsou tlakové nádrže, které pojmou celkem 11 kg stlačeného plynu, hodně těžké (nádrže jsou dvě, jedna na 35 litrů plynu, vedle benzinové nádrže, druhá na 37 litrů na místě rezervy). Ve spojení s tím, že auta na CNG jsou tradičně línější než ta benzinová, je tak potřeba počítat s tím, že dynamika auta není kdovíjak oslnivá.

A to i přesto, že výkon motoru oproti základní verzi vzrostl na rovných 50 kW (68 koní) oproti základním 44 kW (60 koní). Na stovku zrychlí Eco Up! za 16,3 sekundy, maximální rychlost je 164 km/h. To ale v městském provozu nemusí být vůbec důležité, mimo město je však toto provedení zřejmě jen nouzovou volbou. Ochota auta zrychlovat a držet tempo v dlouhých stoupáních nebude příliš vysoká.

Podle všeho je Volkswagen Eco Up! jenom jakýmsi začátkem ofenzivy CNG modelů Volkswagenu. K těm současným by měl brzy přibýt také Golf Eco Fuel. Model na zemní plyn chystá i Audi a sluší se poukázat i na fakt, že Eco Up! má i své dvojče v podobě Škody Citigo Green tec, která stojí 254 900 korun v třídveřovém provedení a základní výbavě Active, v pětidveřovém pak o 10 000 korun více. Volkswagen je nabízen v pětidveřové verzi s prostřední výbavou, a tak se s příplatkem 5 000 korun jeví jako zajímavější volba.

Na českém trhu má tato dvojice jediného přímého konkurenta. Je jím Fiat Panda Classic 1.4 CNG s výkonem 70 koní a cenou 289 900 korun. Pandu minulé generace však oba zástupci koncernu VW technicky i výbavou výrazně překonávají, a tak jsou minimálně do příchodu CNG verze současné generace pandy určitě lepší volbou.

Úpravy pro pohon na CNG

Vozidla s pohonem na CNG mají oproti standardním verzím upravené motory a Eco Up! není výjimkou. Litrový tříválec například dostal zvýšený kompresní poměr z 10,5 : 1 na 11,5 : 1. Nová jsou sedla ventilů a upravené jsou kvůli nižší mazací schopnosti paliva i pístní kroužky. Mírnými změnami prošly písty, nová je lambda-sonda a katalyzátor. Zapalování pracuje s vyšším napětím a upraven byl předstih zážehu. Výsledkem jsou pozměněné výkonové parametry motoru, maximální výkon vzrostl o 6 kW na 50 kW, točivý moment však poklesl o 5 Nm na 90 Nm.

  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....