Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stavbám D3 a R4 hrozí zastavení, Česko zaspalo s evropskou směrnicí

  13:56
Důležité dopravní stavby v Jihočeském kraji mají pořádný problém. Jejich posudky vlivu na životní prostředí přestaly platit, Evropská komise je podle informací MF DNES neuznává. Stavby dalších úseků dálnice D3 či rychlostní silnice R4 tak prozatím nemohou začít.

Letos v dubnu politici zahájili stavbu úseku D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem. | foto: Václav Pancer, ČTK

Snad každý řidič by chtěl jet pod dálnici D3 z Budějovic až do Prahy. Sen tisíců z nich se však opět vzdaluje. Pokolikáté už?

Tentokrát jsou důvodem hrozícího zdržení takzvané EIA, tedy posudky vlivu staveb na životní prostředí. Přijetím nového zákona, který je v souladu s evropskými směrnicemi, totiž přestaly platit a Evropská komise je i přes snahy státu prozatím nechce uznat.

V praxi to například znamená, že nemůže začít třeba očekávaná stavba dálnice D3 v 11 kilometrů dlouhém úseku mezi Ševětínem a Borkem. Ještě do konce roku by přitom mělo být jasné, kdo má stavět. Výběrové řízení na akci vrcholí. S vítězem však kvůli EIA a souvisejícím stavebním povolením nebude možné podepsat smlouvu a není vůbec jisté, kdy stavba začne. Problému nahrává jen zima, kdy by stavbaři stejně nepracovali.

Bez souhlasu a potvrzení EIA ovšem nebude možné zahájit práce ani na dalších úsecích dálnice D3 či rychlostní silnice R4. V případě delší prodlevy jsou tak ohrožené i dotace z operačního programu Doprava II. V nejhorším případě se třeba začátku stavby obchvatu kolem Budějovic v roce 2017 obyvatelé města nedočkají.

Smutné na celé věci je, že se o problému dlouho vědělo a nic se nedělo. Evropská komise čekala deset let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí.

„Došlo k tomu, na co jsme upozorňovali. Sice jsme byli ujišťováni, že nedojde k zastavení či zpomalení přípravy staveb, opak je však pravdou,“ konstatoval Pavel Eybert, jihočeský senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4.

Zdržení dva až čtyři roky?

V jižních Čechách se problém kromě úseku D3 Ševětín - Borek týká třeba i silnice R4 a úseků Čimelice - Mirotice a rozšíření R4 u Mirotic.

„Dále pak staveb Úsilné - Hodějovice, Hodějovice - Třebonín, tedy obchvatu Budějovic, ale i pokračování až k hranicím s Rakouskem. Všechny přišly o platné posouzení vlivu na životní prostředí, a tím i o možnost pokračovat, dokud se situace nevyřeší,“ potvrdil Eybert.

Říká, že ministerstvo životního prostředí bude muset požadovat nová posouzení EIA, což by znamenalo dva až čtyři roky zdržení, než by byly pro tyto stavby posudky zhotoveny. Ministerstva životního prostředí i dopravy to však odmítla. Shodně reagovala, že nadále vyjednávají se zástupci Evropské komise.

„Ještě nebylo rozhodnuto. Jednání pokračují a Komise ověřuje naše stanoviska,“ sdělil Zdeněk Neusar, mluvčí resortu dopravy. Po listopadovém setkání si zástupci Komise vyžádali vypracování dalších podkladů.

Staví se tři úseky D3 na jihu Čech

Pro všechny dotčené projekty je nezbytné stanovisko EIA ověřit. Pokud se projekt neodchýlil od původních plánů, pak bude možné vydat nové, tentokrát už závazné stanovisko EIA. Některé jsou však staré deset i více let. Potom mohou nastat komplikace.

„Bývalé vlády novelizaci zákona EIA odsouvaly tak dlouho, až se Česká republika nyní musí potýkat s těmito komplikacemi v podobě zpětného prověřování všech projektů s neukončenými povolovacími řízeními,“ zmínil ministr životního prostředí Richard Brabec.

Současný stav je vyčkávací. Resort dopravy a jeho organizace Ředitelství silnic a dálnic zatím nové posudky vlivu na životní prostředí nezadává. Bylo by to neskutečně zdlouhavé. I proto věří, že se ještě podaří u Evropské komise uspět.

„Je nutné, aby se do věci vložili nejvyšší představitelé státu, a ne jen náměstci, ale osobně třeba ministr dopravy, který by měl jednat přímo v Bruselu. Ještě tento týden budeme dopisem o aktuální vážné situaci informovat i premiéra Bohuslava Sobotku,“ potvrdil Eybert.

Ve hře jsou především dopravní projekty za desítky miliard korun. Těm bylo stanovisko EIA vydáno před více než deseti lety a i po tolika letech se nacházejí stále v územním nebo stavebním řízení.

Pokud se nepodaří situaci vyřešit, může to mít negativní dopad i pro stavební firmy, které by za pár let neměly dostatek práce. V současné době je stav naopak pozitivní. Dálnice D3 roste hned ve třech úsecích mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí.

V případě nedostatku zakázek se pak společnosti o jejich získání předhánějí, odvolávají se proti výsledkům výběrových řízení, což v konečném důsledku znamená další zdržení. U D3 je tato praxe dobře známá, naposledy oddálila třeba zahájení úseku Borek - Úsilné zhruba o rok.

Autor:
  • Nejčtenější

Zaměstnanci letiště dávají výpovědi kvůli šikaně. Nezvládli tempo, řekl Kuba

25. dubna 2024  15:11

Už deset zaměstnanců společnosti Jihočeského letiště České Budějovice podalo v posledních týdnech...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Začala přestavba Žižkových kasáren, bude z nich justiční areál za 600 milionů

25. dubna 2024  17:07

Po dlouhých letech jednání a příprav začala v Českých Budějovicích proměna bývalých Žižkových...

Policie zasáhla proti agresivnímu mladíkovi. Zaklekli ho a bili, píše svědkyně

29. dubna 2024  10:39

Na sociálních sítích se šíří video ze zákroku policistů, kteří o víkendu v Českém Krumlově...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kloučkův návrat do Budějovic je potvrzený. Willa bylo těžké sesadit, tvrdí

26. dubna 2024  8:17

Dominika Hrachovinu v budějovickém brankovišti nahradí Milan Klouček. Spekulace z hokejového...

Při nehodě na Strakonicku zemřel člověk, další dva muži jsou zraněni

2. května 2024  18:55

Ve čtvrtek odpoledne si vyžádala dopravní nehoda na Strakonicku život. Nepřežil ji řidič v osobním...

Vítkův hrádek bude zavřený ještě několik měsíců, chystá se nová vyhlídka

2. května 2024  14:47

Na návštěvu oblíbeného Vítkova hrádku na Českokrumlovsku, nejvýše položeného hradu v republice, si...

Výkyvy počasí ohrožují včelstva, obávaná je i sršeň. Ceny medu však zůstávají

2. května 2024  13:07

Velká část včelařů se při vzpomínce na loňskou zimu jen oklepe hrůzou. Včelstva jim tehdy...

Do architektonické soutěže na školku ve Vimperku se přihlásilo 70 zájemců

2. května 2024  9:52

Na jihu Čech není zvykem, aby se před stavbou školky či školy uspořádala architektonická soutěž. Ve...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...