Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho předchůdce. Podle statistik policie přispěla ostravská svodidla za posledních patnáct let jen v Moravskoslezském kraji ke snížení počtu smrtelných nehod o 38 procent a nehod s vážnými následky o 49 procent.

Silniční svodidla pomáhají snižovat počet smrtelných a vážných dopravních nehod. Jsou totiž instalována na rizikové úseky či silnice, kde se v blízkosti nachází pevná překážka, například stromy. Než se inovovaný nebo nový typ svodidla z výroby dostane na silnice, musí projít praktickým testováním a úspěšnou bariérovou zkouškou – crashtestem.

Ten v reálné situaci prověří schopnosti tohoto pasivního bezpečnostního prvku a po úspěšné zkoušce může získat potřebnou certifikaci. Při kontrolách silničních staveb specialisté huti v minulosti odhalili řadu případů padělaných součástí záchytných systémů. Proto huť jako ochranu před paděláním průběžně mění značení dílů svodidel.

„Dlouhodobě spolupracujeme se správci komunikací a snažíme se svodidla kontrolovat,“ uvádí Richard Toman, odborník z ostravské huti, podle kterého jsou problémem právě necertifikované padělky a chybná montáž. „Vyvineme a otestujeme svodidlo, ale pokud se špatně nainstaluje, má jiné parametry a může být nebezpečné. Může například dojít k jeho protržení,“ popisuje pro iDNES.cz. Pro montáž svodidel jsou předepsané výšky, utahovací momenty nebo způsob seskládání. „Často se setkáváme s improvizací, například použitím více distančních dílů,“ uvádí.

Specialisté huti proto provádějí podle zadání ŘSD a správců komunikací kontrolu staveb a také namátkové kontroly instalovaných systémů a při zjištění nebezpečnosti podávají podnět správcům příslušných pozemních komunikací a ČOI.

Crashtest

Při nejnovější bariérové zkoušce, kterou na letišti v Kameni u Pacova exkluzivně sledoval štáb iDNES.cz, provedli technici na letišti dva nárazy dálkově řízenými motorovými vozidly. Crashtesty mají různé varianty, například lehkým a těžkým osobním automobilem, lehkým nebo těžkým nákladním vozem či autobusem, v závislosti na požadované úrovni zadržení, která určuje hmotnost vozidla a jeho rychlost při nárazu.

„Především vozidlo nesmí svodidlo prorazit. Měří se průhyb svodidla, dynamický i statický, a podle něho se vypočte pracovní šířka svodidla,“ vysvětluje specialista na testy svodidel Roman Ondruška.

„Testuje se podle evropských norem, které předepisují, jak se musí svodidlo otestovat a jaké musí mít parametry. Každé svodidlo se navrhuje podle toho, k čemu je určeno, zda má zadržet osobní auto, autobus nebo kamion,“ popisuje Richard Toman.

Většina certifikovaných nárazových zkoušek probíhá v rychlostech kolem 65 až 110 km/h a úhlech nárazu od 8 až po 20 stupňů. V tomto případě, kdy se testovala svodidla s úrovní zadržení H3, byly pro náraz použity lehký osobní automobil o hmotnosti 900 kilogramů a nákladní automobil o hmotnosti 16 tun.

„Novost tohoto svodidla je v tom, že se ho snažíme vyvíjet tak, aby bylo stále lepší, lehčí, levnější a zároveň bezpečnější. Jeho předchůdce je relativně těžký a má horší parametry. Připravili jsme tedy nový design,“ vysvětluje Toman.

Při nárazu musí svodidlo zadržet a přesměrovat vozidlo a zároveň zajistit přiměřenou bezpečnost. Během nárazu vytvoří záchytný systém takzvanou kapsu, která utlumí energii nárazu a vyvede vozidlo zpět do jízdního pruhu ve směru jízdy.

„Důležitá je pracovní šířka, tedy vzdálenost za svodidlem. Je třeba, aby byla co nejmenší, protože ta definuje volný prostor, který musí za svodidlem zůstat, a teprve za ním může být pevná překážka, jako například strom nebo mostní pilíře,“ vysvětluje Toman.

Prvky záchytného systému se nesmí v těchto případech přetrhnout a žádná část nesmí vniknout do kabiny vozidla. V průběhu nárazu ani po něm nesmí vozidlo svodidlo překonat. Sledují se však také další technické parametry, jako například dynamický průhyb svodidla, pracovní šířka svodidla nebo index prudkosti nárazu, tedy míra nebezpečného zrychlení pro osoby uvnitř vozidla během nárazu, která se ověřuje pomocí figuríny na pozici řidiče.

Úspěšnost svodidel, která vyvinula huť Liberty Ostrava, se při bariérových zkouškách pohybuje kolem devadesáti procent. U každého nového či inovovaného typu svodidel se nejprve provádějí počítačové simulace nárazu. Šetří se tak čas i peníze při vývoji.

Za posledních patnáct let provedla ostravská huť na svodidlech čtyřicet bariérových zkoušek, což obnášelo asi osmdesát nárazů. Každá taková zkouška vyjde podle typu svodidla na 4,5–6,5 milionu korun.

Tisíc kilometrů svodidel za rok z Ostravy

Liberty Ostrava patří k největším výrobcům trasových ocelových svodidel. Přes čtyři desetiletí byla huť jediným výrobcem ocelových svodidel v Česku vůbec. Většina svodidel na českých silnicích vyšších tříd a dálnicích pochází z Ostravy. Každý rok vyrobí huť přibližně tisíc kilometrů ocelových silničních svodidel. Od roku 1968 jich vyrobila více než čtyřicet pět tisíc kilometrů. Přes padesát procent produkce svodidel z Ostravy se použije v Česku, ale znají je také na Slovensku nebo třeba v Litvě.

Nejrozšířenějším typem silničních svodidel na českých silnicích je typ NH4, který se v huti vyrábí od 10. července 1968. Novější typy svodidel se proto vyrábějí tak, aby je bylo možno na svodidla NH4 napojit přímo, případně se napojují pomocí přechodových dílů.

„Nejčastější jsou trasová svodidla, je po nich největší poptávka. Mostní svodidla se liší uchycením a je vyžadována větší úroveň zadržení,“ uvádí Richard Toman.

Huť, která patří do globální ocelářské a těžební skupiny Liberty Steel, vyrábí pět typů svodidel, mezi něž patří jednostranná a oboustranná trasová svodidla, mostní a zábradelní svodidla a svodidla se zvýšenou ochranou pro motorkáře. Kromě tvarování se inovuje také materiál, z něhož se svodidla vyrábějí, používá se například mikrolegovaná ocel, která má vyšší pevnost, a proto umožňuje vyrobit svodidla tenčí a až o padesát procent lehčí. Díky vyšší pevnosti je lehčí svodidlo stejně bezpečné a mnohdy dosahuje i lepších parametrů, uvádí konstruktéři.

Novinkou posledních let je „motorkářské“ svodidlo, které je vybaveno spodní pásnicí. Ta brání podjetí motocyklisty, které bývá příčinou vážných zranění, a zároveň při nehodě zmírní účinky nárazu motorkáře do svodidla pohlcením části jeho kinetické energie.

Ve spolupráci s univerzitou v Zaragoze se ostravská huť podílela na vývoji svodidla se zabudovanými senzory, které jsou schopny vyhodnotit vážnost nehody, a následně i na přípravě svodidla, které při nehodě dokáže navíc zajistit aktivaci dronu pro snímání a vysílání aktuální situace záchranným složkám.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....