Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Prokleté sesuvy. Dostavbu dálnice D3 provází problémy podobné těm u D8

  1:00
Stavba jihočeské dálnice D3 se opět komplikuje. Část svahu pod kopcem označovaným jako Rožnovský les, který se nachází nad plánovanou trasou z Českých Budějovic, může v budoucnu hrozit sesuvem. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přitom ještě dlouho bude znepokojovat vzpomínka na obří sesuv, který před sedmi lety uzavřel dálnici D8.
Problematický svah v místě plánované trasy D3 na jih od Českých Budějovic u...

Problematický svah v místě plánované trasy D3 na jih od Českých Budějovic u Roudné (9. ledna 2020) | foto: Petr Lundák, MF DNES

Na rozdíl od nestabilního Českého středohoří, kterým prochází dálnice D8, se sesuvná území na jihu Čech vyskytují mnohem řidčeji. Problémy neodhalil ani geologický průzkum, a proto státní investor navrhl stavbu tak, jako by procházela bezproblémovou lokalitou.

Riziko sesuvu ovšem potvrdil průzkum České geologické služby (ČGS). Ta se na žádost projektanta problému věnovala už během loňského léta a zaměřila se na tři vytipovaná území na jihovýchodním okraji vrchu, který se nachází mezi obcemi Roudné a Kamenný Újezd.

Hned tři problematické body

„Na základě výsledků terénní rekognoskace lze konstatovat, že oblast 1 vykazuje zřetelné formy sesuvných deformací. Obdobně lze na základě hodnocení morfologie považovat za nestabilní i oblast 3. V oblasti 2 nelze na základě morfologického hodnocení s jistotou určit, zda se jedná o staré sesuvné deformace či nikoli, jejich existenci však nelze pouze na základě morfologie zcela jednoznačně vyloučit,“ uvedli tehdy do zápisu experti z geologické služby. Ředitelství silnic a dálnic proto navrhli, aby před pokračováním ve výstavbě na uvedeném území nechala provést detailnější geologický průzkum.

Plánovaný úsek dálnice z Hodějovic do Třebonína o délce 12,5 kilometru měl původně procházet po úbočí Včelné v jednoduchém nezajištěném zářezu. Podobným způsobem silničáři řešili i úsek D8 u Dobkoviček, který v roce 2013 po vydatných deštích zavalila vlna bahna a ­kamení. Nyní tak musí ŘSD rozhodnout, zda bude pokračovat ve výstavbě podle původních plánů, nebo najde jiné technické řešení, jak novostavbu zabezpečit. Změna technologie by ale přinesla náklady navíc a zřejmě i zdržení. Po dálnici se má přitom jezdit od léta roku 2022.

„V současné době se v předmětné lokalitě provádí doplňkový geotechnický průzkum. Na základě jeho závěrů, které by měly být k dispozici v březnu, bude zpracována projektová dokumentace, podle které bude následně probíhat realizace v ­sesuvném území. Dopady do harmonogramu výstavby nelze v současné době bez výše uvedené projektové dokumentace stanovit,“ řekl MF DNES mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Kontrolovaly je i drony

Obecně připadá v úvahu řada řešení včetně možnosti nestabilní území překlenout dálniční estakádou. Půlkilometrové přemostění by vyšlo na několik set milionů korun, odpadla by však nutnost permanentně kontrolovat, zda se svah nad hotovou dálnicí pohybuje, a dálniční stavbu v pravidelných intervalech zabezpečovat například formou betonových injektáží do základů. Právě tímto způsobem ŘSD udržuje v klidu svah nad zavalenou D8.

Harmonogram výstavby dálničního úseku, který je jižní součástí obchvatu Budějovic, je napjatý už od loňského července. Ředitelství silnic tehdy uvádělo, že skluz na ostře sledované stavbě je maximálně třítýdenní. V září pak ze stavby odstoupil vedoucí sdružení, italská společnost Salini Impregilo, a stavbu převzal její slovenský partner Dopravstav.

Nebylo to přitom poprvé, kdy tato firma odešla ze stavby ještě před jejím dokončením. Loni v ­březnu ji na sousedním Slovensku vyloučili kvůli pomalému postupu na stavbě dálnice A1 protínající Malou Fatru mezi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou. To české ministerstvo dopravy bralo jako varování, takže postup prací firmy Salini Impregilo v tuzemsku pravidelně kontrolovaly například drony.

Kromě příkladu ze Slovenska stála za opatrností úřadu i nízká požadovaná cena. Nejméně za stavbu chtělo italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Içtaş Inşaat Sanayi ve Ticaret, které za stavbu požadovalo zhruba 3,9 miliardy korun. Tuto nabídku ale ŘSD ze soutěže kvůli podezřele nízké ceně vyloučilo. Salini s Dopravstavem požadovaly za 12,5 kilometru dálnice téměř o dvě miliardy více. Přesto se i toto konsorcium vešlo pod cenový odhad projektanta, neboť jeho cena byla o 150 milionů korun nižší.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Na nákup s kufry peněz. Argentina tiskne bankovku v hodnotě deset tisíc pesos

9. května 2024

Roční míra inflace v Argentině dosáhla v březnu míry 287 procent, to je jedna z nejvyšších hodnot...

Za jízdu načerno hlouběji do kapsy. Horní limit pokuty se zdvojnásobí

9. května 2024  14:17

Pokuty za jízdu načerno a další přestupky ve veřejné dopravě se už řadu let nezvyšovaly. Nyní...

Malina požádala o přeměnu reorganizace v konkurz, soud padlému holdingu vyhověl

9. května 2024  12:06

Městský soud v Praze rozhodl o přeměně reorganizace Energetického Holdingu Malina na konkurz....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...