Rozhodnutí vyššího správního soudu pro Berlín a Braniborsko přichází poté, co státní úřad pro životní prostředí v oblasti povolil vykácení více než 90 hektarů lesa, uvedla agentura Reuters. Stavební povolení však plánovaná továrna Tesly zatím nezískala. Úpravy terénu, které začaly minulý týden ve čtvrtek, tak automobilka Elona Muska prováděla na vlastní riziko.
Tesla dostala zelenou, aby mohla začít vyrábět svá auta v Číně |
Do vykácení celé oblasti zbývaly pouhé dny, soud proto nařídil okamžité zastavení prací, aby stihl vyřídit žádost lokálního ekologického spolku Grüne Liga Brandenburg (Zelená braniborská liga) ještě předtím, než z pozemku zmizí poslední strom.
„Nemělo by se totiž automaticky předpokládat, že návrh na právní ochranu podaný Zelenou ligou postrádá jakoukoli šanci na úspěch,” uvedl soud v prohlášení. Ekologové podle agentury AP argumentovali mj. tím, že plánovaný závod může v oblasti znečistit pitnou vodu.
První evropská gigafactory
Tesla oznámila rozhodnutí postavit továrnu u Berlína loni v listopadu, což přivítali zástupci německé vlády. U německé metropole má vzniknout velkokapacitní závod, který výrobce elektromobilů označuje jako Gigafactory. Dvě podobné továrny má automobilka v USA, třetí nedávno otevřela v Šanghaji. Německá odnož má vyrábět jak baterie, tak samotné vozy Tesla, přičemž začít má chystaným Modelem Y SUV. Továrnu u Berlína chtěla mít Tesla hotovou v polovině příštího roku, nyní se však výstavba může protáhnout i o několik měsíců, píše agentura Bloomberg.
Tesla a braniborská vláda mají v tuto chvíli čas do úterý, aby na rozhodnutí vyššího správního soudu reagovaly. Braniborský ministr hospodářství Jörg Steinbach na twitteru uvedl, že pak bude „spoléhat na okamžité rozhodnutí“ zmíněného soudu.
K několikaměsíčnímu zpoždění stavby může dle zástupců Braniborska dojít, pokud se stromy na stavebním pozemku nevykácí do poloviny března, tedy ještě před dobou páření divokých zvířat.
To by Tesle výrazně zkomplikovalo plány na rozšíření své produkce. Investoři automobilky, která dlouhodobě bojuje se ztrátami, přitom sázejí hlavně na rychlou expanzi. I díky ní a předčasnému spuštění výroby v Šanghaji vzrostla cena akcií Tesly od loňského léta o více než 300 procent.
Továrna Tesly u Berlína má produkovat půl milionu vozů ročně a zaměstnat 12 tisíc lidí. Představuje tak významnou konkurenci pro německé automobilky jako Volkswagen, Daimler či BMW.