Více než 400 milionů korun bude stát kompletní zpracování projektu na modernizaci železnice z Nemanic do Ševětína na Českobudějovicku.
Správa železnic aktuálně vyhlásila výběrové řízení na zpracování dokumentace pro vydání stavebního povolení. Zájemci se mohou hlásit do 7. května.
Je to poslední kus na trase z krajského města do Prahy, který ještě neprošel obnovou, nebo se na něm alespoň nepracuje. Vše má být hotové v roce 2029. Příprava stavby v tomto úseku je komplikovaná. Důvodem jsou mimo jiné dva dlouhé tunely, jež jsou součástí bezmála 17 kilometrů dlouhého úseku.
V minulosti Správa železnic (SŽ) zvažovala a přepočítávala, zda bude možné oba vybudovat, protože je to velmi drahé. Nakonec oba ponechala.
Na části nedaleko Hosína se zase potýká s odporem části obyvatel Dobřejovic, kteří nesouhlasí s vedením trasy kolem obce. Ta však povede několik stovek metrů od obydlí. Vyhlášení soutěže na zpracování projektové dokumentace je důležitým krokem v přípravě.
„Předpokládaná hodnota zakázky je 437,7 milionu korun. Cílem stavby je zdvoukolejnění celého úseku a zvýšení rychlosti na 160 kilometrů za hodinu,“ upřesnila Nela Friebová, mluvčí SŽ.
Zatímco na jiných místech vedou koleje po stejné trase, jen k nim přibyly druhé. Mezi Nemanicemi a Ševětínem povedou jinudy. „Vlaky tak přestanou obsluhovat stanice Hluboká nad Vltavou-Zámostí a Chotýčany, stejně jako zastávky Hrdějovice a Hosín,“ upozornila Friebová.
Na nové trase postaví vybraná firma nebo sdružení také tunely – Hosínský dlouhý 3120 metrů a Chotýčanský, který se díky rekordní délce 4810 metrů stane po svém dobudování nejdelším na české železniční síti.
Celkovou přestavbou projde rovněž stanice Ševětín. Za ní se koleje napojí na stávající trasu. Cestující budou moci v Ševětíně využít dvě nová nástupiště s bezbariérovým přístupem a podchodem. Stávající přejezd tam zruší a nahradí ho mimoúrovňovým křížením.
Zahájení prací tohoto úseku je naplánované na začátek roku 2023 a potrvají šest let. „Předpokládané celkové náklady jsou ve výši 11 miliard korun,“ dodala mluvčí.
Aktuálně pokračuje modernizace části Sudoměřice u Tábora - Votice, jehož součástí jsou rovněž dva tunely Mezno a Deboreč a pracuje se také mezi Soběslaví a Doubím u Tábora.