Ty na rozdíl od nynějších superbů splní například Škoda Rapid nebo Opel Astra. Šance Fabii plnit funkci oficiálního taxi na pražské letiště unikla o pouhý milimetr délky. Slevení z požadavků a vypuštění drakonických sankcí i za krátké čekání na přistavení taxi odráží obavy z toho, že hubená léta v letectví budou pokračovat i v dalším pětiletém období.
Když naposledy vybíralo pražské Letiště Václava Havla dva oficiální taxidopravce, rostla poptávka po letectví každým rokem. Tuzemské největší letiště se chystalo postupně rozšiřovat kapacity až někam k třiceti milionům odbavených cestujících ročně. Každý z uchazečů o lukrativní byznys přednostně odbavovat přilétající cestující přímo ze štaflů před oběma terminály tak musel disponovat flotilou 120 vozů a složit bezmála třicetimilionovou jistinu, ze které by letiště strhávalo pokuty za celou řadu prohřešků.
Nyní letiště hledá jen jednoho partnera a v dalším pětiletém období mu bude stačit jen padesátka vozů. Místo maximálně tříletých zánovních aut podmínky letiště splní i auta pětiletá.
Soumrak nad taxikáři. O přepravu bez taxametru je menší zájem, než se čekalo |
„Limit 50 vozidel je kvalifikační kritérium, a nikoliv provozní požadavek. Kritérium bylo stanoveno s cílem rozšířit okruh potenciálních uchazečů o zakázku a v kombinaci s ostatními kvalifikačními kritérii ho vnímáme jako přiměřené i vzhledem k aktuálnímu poklesu celého odvětví,“ uvedla mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková.
Letiště si totiž dělalo průzkum mezi pasažéry a z něj vyšlo, že většina lidí vozidla vyšší střední třídy jako nezbytné minimum letištního taxi nevyžaduje. Podle stávajících taxikářů ale budou mít menší vozidla problém pobrat jejich zavazadla. Letiště nicméně předpokládá, že budoucí nájemce parkovacích míst v první lajně před letištními terminály dokáže sám posoudit, kolik aut a jaké kategorie využije.
V podmínkách výběrového řízení ale z logiky věci budou mít menší náklady, a tedy i větší šanci uspět ty firmy, které zvolí lacinější řešení.
Nikdo se moc nehrne
Vyhlášení soutěže na novou taxislužbu letiště už několikrát odkládalo s obavou, aby se během propadu oboru do tendru vůbec někdo přihlásil. Odkládání termínu do letošního jara, tedy na poslední chvíli, ale k překlenutí krize v letectví nestačilo. Snížením kvalifikačních kritérií pak rozladilo velké hráče na trhu tuzemské taxislužby a upřednostněním mobilních aplikací před klasickým máváním na taxík si letiště nezískalo ani představitele alternativních taxislužeb.
Kladivo na taxikáře. Nový zákon platí měsíc, přinesl smršť odebraných licencí |
Nově totiž nepůjde jen tak nastoupit do prvního čekajícího taxi a rovnou vyjet. Řidič v takovémto případě bude muset cestujícího upozornit, že musí mít objednávku v mobilu, nebo si ji musí jít vyřídit do některého z objednávkových kiosků.
„Toto nepředstavuje prozákaznický krok,“ uvedl šéf dopravní společnosti Bolt pro střední Evropu Roman Sysel. Původně estonská firma, která v Česku po boku Uberu prorazila v oblasti alternativní taxislužby, tak stále váhá, zda se do soutěže přihlásí. Podobně nerozhodný je i další představitel tuzemské scény alternativní taxislužby, české Liftago.
Většina nynějších zákazníků letištního taxi totiž není zvyklá objednávat si vůz dopředu. Řidiči navíc nebudou smět pod tisícikorunovou pokutou zákazníkům svezení sami nabízet.
„Upřednostnili jsme poskytování jízd taxi za předem stanovenou pevnou cenu před rychlostí objednání jízdy na taxametr s cílem ochránit cestující proti možné manipulaci s cenou. Jsme si jisti, že užitek a výsledný dojem z poskytnuté služby převáží nad případným zdržením z důvodu uzavření elektronické objednávky,“ uvádí mluvčí letiště Divíšková.
Na letiště vrtulníkem. Americké aerolinky zkusí vzdušné taxi |
Další sankce hrozí za čekání na přistavení vozu, nevhodné oblečení šoférů (pantofle, tepláky, roztrhané džíny), nebo za neznalost angličtiny alespoň na základní úrovni. Znalost češtiny (oproti angličtině) letiště nevyžaduje a pokládá ji za automatickou.
Elektromobily se nevyplatí
Naopak úlevu mohou taxislužby očekávat v případě, že budou chtít na letiště jezdit s elektromobily. Z odvodu z tržeb jim ale bude náležet jen přibližně osmiprocentní sleva. To při běžných cestách do města bude ale vycházet na korunové položky.
Pokud by vítěz soutěže nabídl letišti 20 procent ze svých zakázek, tak při delší cestě za tisíc korun zaplatí letišti dvě stovky. „Při jízdě elektroautem by ale dostal slevu 8,2 procenta, tedy přibližně 16 korun,“ uvedl Jan Otta ze společnosti Fix Taxi, která je jednou ze dvou současných letištních taxislužeb.
VIDEO: Páskou i vizitkou. Na letišti si řidiči mění SPZ a parkují zdarma:
16. srpna 2018 |