Mike Oemichen pracuje jako steward v letadlech sedm let a podle svých slov nikdy nezažil, že by chování pasažérů bylo tak špatné jako v současné době. Agentuře AP se svěřil například s nedávným incidentem, kdy na palubě jeho letadla vypukla rvačka mezi cestujícími hned po bezpečnostní instruktáži.
„Trvalo nám několik desítek sekund, než jsme je uklidnili, a pak jsme je museli z letadla vyvést,” popsal Oemichen, který si během konfliktu udeřil hlavu o zavazadlový prostor nad sedadly a utrpěl otřes mozku. Americké aerolinky už od začátku letošního roku nahlásily na 3000 případů neukázněných pasažérů, přičemž zhruba 2300 incidentů způsobili cestující, kteří si odmítli nasadit roušku.
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) vyšetřoval od roku 1995 v průměru 182 případů neukázněných pasažérů ročně za účelem případného udělení pokuty. V letošním roce už regulátor k 20. červnu zahájil vyšetřování 487 případů, stojí na stránkách FAA. U 60 incidentů úřad navrhl pokuty, jejichž souhrnná výše přesáhla půl milionu dolarů (10,6 milionu korun).
FAA už začátkem letošního roku oznámil „nulovou toleranci” k nedodržování protiepidemických opatření a pohrozil cestujícím individuálními pokutami až do výše 35 tisíc dolarů. Situace v amerických letadlech je přesto čím dál horší. „Vymklo se to kontrole, budeme se muset bránit,” řekl serveru CNBC Paul Hartshorn, mluvčí asociace amerických letušek a stewardů, která zastupuje přes 20 tisíc pracovníků.
Aerolinky se obrátily na ministerstvo
Odborové svazy posádek letadel uvádějí, že jejich členové jsou uráženi, ponižováni a napadáni neukázněnými cestujícími, přičemž v několika případech došlo i na fyzické násilí. Aerolinky zbavily některé neukázněné klienty věrnostních výhod, v pár případech museli piloti dokonce nouzově přistát, aby vykázali vzpurné pasažéry z letadla.
Evropské aerolinky chtějí omezit náhrady za zrušené a zpožděné lety |
Obchodní asociace Airlines for America, která zastřešuje desítku velkých amerických leteckých dopravců se kvůli tomu společně s odboráři v pondělí obrátila na ministra spravedlnosti Merricka Garlanda a šéfa FAA Stephena Dicksona.
„Žádáme, aby FAA postoupila závažné případy ministerstvu spravedlnosti, aby federální vláda mohla rychle a veřejně stíhat trestné činy v plném rozsahu zákona a odradit tak od tohoto nebezpečného chování,” citovala z jejich společného dopisu stanice CNN. Zástupci aerolinek rovněž zdůraznili, že za zastrašování či ohrožování posádek letadel hrozí podle zákona trest až 20 let vězení.
Čeští dopravci se během postupného obnovování letů zatím se zvýšenou mírou konfliktů na palubě nepotýkají. Podle mluvčí Smartwings a ČSA Vladimíry Dufkové je jich zhruba tolik, co před pandemií. „Většina případů, kdy cestující nedodrželi přepravní podmínky k opatření covid-19, jako povinnost mít nasazen respirátor, je vyřešena na palubě bez problémů. Závažnější problémů v této oblasti jsou řádově jednotky,” popisuje Dufková.