Všichni oslovení jihočeští dopravci se shodují, že se cestující pomalu vracejí. Nicméně doplňují, že není lehké jednoznačně určit, proč tomu tak je. Pravděpodobně to je shoda několika různých faktorů.
„Cestující uvádějí, že jedním z důvodů bylo odložení respirátorů,“ řekl Jiří Kafka, jednatel Jikordu. Velkou část nových cestujících podle něj tvoří také ukrajinští uprchlíci, kteří veřejnou dopravu hojně využívají.
Nárůst cestujících nejde jasně odvodit ani z porovnání tržeb. „Od dubna se sice tržby z jízdenek navýšily, bohužel to ale nic nedokazuje. V té době totiž skončila sleva 75 procent pro studenty a seniory,“ uvedl Karel Coufal, ekonomický ředitel ČSAD Autobusy.
Při pandemii se počet cestujících ve veřejné dopravě snížil o více než 50 procent. Aktuálně odhadují dopravci nárůst maximálně o jedno až dvě procenta. „Doufali jsme, že se lidé po pandemii zase vrátí. Pomoci mohla i vysoká cena pohonných hmot, ale nestalo se tak,“ sdělil Robert Krigar, generální ředitel GW trains.
„Návrat k předcovidovým číslům nečekáme“
O něco znatelněji se zvýšení zájmu o veřejnou dopravu projevuje ve městech. Z údajů Dopravního podniku města České Budějovice (DP) vyplývá, že nyní je prodej jízdenek o dvě třetiny vyšší než v roce 2020, kdy spadl na úplné minimum, pod 100 tisíc jízdenek měsíčně. Stále však ani zdaleka nedosahuje dřívějších hodnot, kdy se jich měsíčně prodalo až 400 tisíc.
Rostoucí cena pohonných hmot je tak v současné době pro dopravce spíše komplikací než přínosem.
„Pozorujeme to ale zatím hlavně v podobě zvyšujících se nákladů na provoz MHD. Oproti plánovaným výdajům, které vycházely z cen platných před koncem roku 2021, vynakládá budějovický dopravní podnik za naftu od března 2022 až o milion korun měsíčně více,“ zmínila mluvčí DP Barbora Smudková.
Jako jednu z možných příčin pozvolného návratu k MHD vidí Krigar v tom, že po dobu pandemie si lidé našli místo veřejné dopravy pohodlnější alternativu, které se teď nechtějí vzdát. „Návrat k předcovidovým číslům ani nečekáme,“ přiznal.
V době různých omezení lidé začali více jezdit osobními automobily a stouplo také využívání spolujízdy. Ve městě pak MHD nahradily služby sdílené dopravy.
To potvrzuje i Daniel Kreslin, koordinátor českobudějovického provozu společnosti Rekola. „Zaznamenali jsme výrazný nárůst zájmu o naši službu. V porovnání s minulými lety je teď poptávka o 30 procent vyšší. Nejvíce klientů přilákala špatná dopravní situace ve městě, na kole dojedou všude rychleji. Kvůli ceně pohonných hmot pak přibylo okolo deseti procent uživatelů,“ spočítal.