První vlak na císařské dráze Františka Josefa zahoukal v tehdejší stanici Stupčice v roce 1870. Poslední vagon na této trati pak projel 1. dubna 2022. Od této chvíle zde probíhala výluka, aby bylo možné dostavět traťovou přeložku a postupně tak dráhu napojit na již zmodernizované úseky z Benešova do Votic a ze Sudoměřic do Tábora.
Téměř dvacet kilometrů dlouhý úsek Sudoměřice u Tábora–Votice, tedy pomezí středních a jižních Čech, prochází velmi členitým územím. Dříve jednokolejná trať se nově celá napřimuje díky třem velkým estakádám a dvěma novým tunelům. Navíc bude dvoukolejná. Cestující se podle Českých drah dočkají zkrácení jízdních dob a plynulejší jízdy na trase Praha–Tábor–České Budějovice.
Vlaky naposledy projedou přes Českou Sibiř po staré trati |
Než začaly práce na modernizaci 4. koridoru, urazil vlak tuto vzdálenost za téměř tři hodiny. Až budou všechny úseky hotové, zvládne ji za 1:45 až 1:50. Rychlost vlaků v koridoru se bude postupně zvyšovat až na 160 km/h. Po zavedení výhradního provozu ETCS zde budou moci vlaky s naklápěcí skříní jezdit rychlostí až 200 km/h. Celkové investiční náklady dosáhly částky 6,7 miliardy korun.
S budováním nového koridoru zanikla železniční stanice Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky s legendárním dvouramenným mechanickým vjezdovým návěstidlem. Po ukončení vlakového provozu by například střezimířské nádraží nemělo zůstat bez života. Dobrovolný svazek obcí Mikroregionu Voticko chce opuštěné drážní těleso využít pro železniční muzeum s provozem turistických drezín.