Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Stavbu asfaltárny obce u Budějovic odmítly. Kvůli polétavému prachu

  • 5
Plánovaná stavba obalovny živičných směsí za českobudějovickou slévárnou narazila na silný odpor obcí, obyvatel i institucí. Jihočeský kraj v těchto dnech rozhodl, že projekt musí projít podrobným řízením o vlivu na životní prostředí EIA. To v nejlepším případě zbrzdí záměr o rok až o dva.

Stavět v průmyslové zóně chce investor, kterého zastupuje firma Naturchem. Představu byznysu z výrobny asfaltových směsí umocňuje plánovaná stavba dálnice. O vybudování těchto provozů postupně usiluje víc investorů.

„Podobných zařízení je podle mého zjištění na Budějovicku kupodivu málo,“ uvedl koncem loňského roku pro MF DNES zpracovatel záměru František Hezina z Naturchem.

Odpůrci stavby ale namítají, že opak je pravdou. V dojezdové vzdálenosti je nejméně deset menších nebo stejně velkých obaloven. Navíc argumentují, že přímo v lokalitě už jedna stojí a další se připravuje. Provoz všech tří na jednom místě zvýší podle nich zápach a škodlivé imise, hlavně množství polétavého prachu.

„V celé oblasti podél Okružní ulice počínaje Kněžskými Dvory jsou už teď hodnoty benzo(a)pyrenu nadlimitní,“ upozornil Petr Láznička z odboru životního prostředí krajského úřadu.

Stejnou námitku má i budějovický magistrát, na jehož katastru se stavba připravuje. Přestože bude v průmyslové zóně, je zdejší lokalita už imisemi a smogem podle vedoucího odboru životního prostředí Svatopluka Miky zamořena až dost.

Polétavý prach zabíjí

Hodnoty benzo(a)pyrenu, na který se vážou prachové částice, jež podle lékařů způsobují rakovinu, si přitom nechává měřit českobudějovický magistrát čtyřikrát do roka. Loni testoval zdravotní ústav čtyři frekventované lokality v centru města.

Nejhůře dopadla místa před obchodním domem IGY a v Otakarově a Pekárenské ulici na křižovatkách s Rudolfovskou a Nádražní, kde v době dopravní špičky poletovalo až dvojnásobné množství prachu, než je horní hranice jeho přípustného limitu.

„Kromě blízkých asfaltáren nás obtěžují i jiné ekologické zátěže. Už brzy má vést přes naše území dálnice. S tou jsme se sice smířili, ale stavět další provozy, jejichž imise k nám přinášejí západní větry, je už moc,“ posteskl si starosta Vráta Martin Muchka.

Obalovnu odmítá i spolek T. G. M. z budějovické místní části Nové Vráto. Upozorňuje, že obyvatelé jsou v obklíčení jedů. Už roky například žádají kraj i krajské město o vyčištění vycházkové trasy, která je významným krajinným prvkem, od těžkých kovů zejména olova. Pozemky užíval původně kovošrot, jenž ale několikrát změnil majitele, takže viník zamoření půdy i zdejšího rybníka je úředně neznámý.

„Trpíme nejen průmyslovou zónou, ale i dopravou. Všechny škodliviny padají na nás. Další asfaltárnu prostě nechceme. Uvedeme to i ve vyjádření v rámci řízení EIA,“ ujistil Karel Turek ze spolku T. G. M. pojmenovaného podle místní základní školy.