Dělníci opravují Žďákovský most přes Vltavu. | foto: Václav Pancer, ČTK

Na Žďákovský most se za týden vrátí auta. Pro chodce bude dál zavřený

  • 2
Řidiči osobních i nákladních aut od 16. září opět projedou přes Žďákovský most na Písecku. Klíčová stavba na silnici I/19 spojující křižovatku Lety a Tábor je od loňského června v rekonstrukci, která potrvá až do října 2017. Pro chodce zůstává most uzavřen.

Termín otevření se může podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v případě neočekávaných problémů změnit v řádech dnů. ŘSD každopádně počítá se zprovozněním dopravy na mostě nejpozději do 20. září.

„Kompletně jsme vyměnili mostní svršek včetně přechodových oblastí a předpolí mostu. Renovací nátěrových hmot jsme vyřešili protikorozní ochranu a opravili jsme betonové konstrukce spodní části stavby,“ vypočítal Jakub Vodňanský, stavbyvedoucí z firmy Colas CZ, která opravu provádí.

Žďákovský most

Do provozu byl uveden před 48 lety. Ocelový oblouk mostu má rozpětí 330 metrů, což je i ve světovém měřítku ojedinělý údaj. Délka mostu činí 543 metrů, po konstrukci vede dvouproudá silnice ve výšce 50 metrů nad hladinou Orlického jezera a 100 metrů nad dnem řeky Vltavy. Hmotnost oblouku je 3 100 tun, hmotnost veškeré použité oceli pak 4 116 tun.

Stavbaři opravili především mostní závěry, které byly podle expertů v havarijním stavu, a vyměnili také vodotěsnou izolaci.

Opravy, které se dlouho odkládaly, začaly v červnu roku 2015, od prosince do letošního března mohla auta dočasně přes most jezdit.

Podle Vodňanského stavaře během léta brzdil déšť. Doba, kdy mohli bez omezení pracovat, byla téměř poloviční oproti původním plánům.

„Díky neustálému přeorganizovávání prací a nasazení více pracovníků jsme dokázali časovou ztrátu minimalizovat,“ uvedl Vodňanský. Oprava technické památky bude stát 146 milionů korun bez daně.

Celé léto tu měli stavaři problémy se zvědavými turisty. „Od začátku turisté nerespektují zákazy, vstupují na staveniště a ničí opravy,“ uvedl Vodňanský.

Turisté připlouvají i na lodích. „I když je zde vydané dopravní omezení, tak zaparkují pod částí, kde se pracuje, a sledují co se děje nad nimi,“ uvedl Vodňanský.

Most se také zapsal i do dějin tuzemské kriminalistiky. Pachatelé takzvaných orlických vražd v první polovině 90. let právě ze Žďákovského mostu shazovali na dno Vltavy těla svých obětí zavařená v sudech.