Požár zastavil autobus u Litvínovic před Českými Budějovicemi.

Požár zastavil autobus u Litvínovic před Českými Budějovicemi. | foto: HZS Jihočeského kraje

Autobusu, který u Budějovic už dvakrát hořel, netěsnilo olejové chlazení

  • 4
Dopravní podnik města České Budějovice už ví, co stálo za březnovým požárem autobusu u Litvínovic. Hořel tehdy už podruhé a po předchozí opravě ujel v běžném provozu jen necelých 50 kilometrů. Závada byla na okruhu olejového chlazení, které špatně těsnilo. Kapalina pak začala hořet na potrubí výfuku.

Vůz si výrobce společnost Solaris odvezla k opravě a podnik si na něj bude muset zřejmě opět několik měsíců počkat.

„Jednalo se o netěsnost na olejovém chladiči hydrostatického okruhu chlazení. Únik oleje směřoval na výfukové potrubí, které způsobilo zahoření vozu,“ popsal závadu mluvčí dopravního podniku Viktor Lavička.

Autobus na lince 19 hořel v březnu u Litvínovic na hlavním tahu mezi Budějovicemi a Krumlovem. Při nehodě se nikomu z 25 cestujících nic nestalo. Podobné to bylo i loni v srpnu, kdy se obdobný incident stal na tom samém autobusu v Hrdějovicích u Budějovic. Byl tehdy přitom skoro nový.

V prvním případě byla příčinou nehody vada na plastovém krytu v zadní části vozidla u výfuku. Kryt praskl a dovnitř se dostaly nečistoty a pevné částečky, které pak vzplály.

Dopravce si pak kladl otázku, zda je to jen nešťastná shoda okolností, nebo jde o vážnější problém a konstrukční vadu.

„Už po první události jsme začali na všech autobusech tohoto typu provádět každodenní kontroly. Je to skoro rok a nic jiného jsme už nezaznamenali a s ostatními nejsou potíže,“ konstatoval ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš.

Teď čeká, až opravený autobus opět dorazí do Budějovic. „Pokud by se s ním mělo stát něco ještě jednou, tak už bychom museli po výrobci požadovat úplně nové vozidlo,“ pokračoval Dolejš s tím, že výrobce tvrdí, že dvě takto vážné poruchy byly nešťastnou shodou náhod.

Po první opravě přijel autobus jezdící na stlačený zemní plyn CNG po vlastní ose z Polska, v podniku absolvoval dvě prohlídky a pak neujel ani 50 kilometrů. Uhasit oheň nedokázalo ani hasící zařízení, která jsou dnes ve vozidlech nainstalována a už je to prakticky běžný standard. Žár byl pravděpodobně příliš vysoký.

Plynové nádoby by to však nemělo nijak ohrozit, výrobce podle Dolejše garantuje, že je skoro nemožné, aby vybuchly. Mají odolat právě i hoření autobusu. „Odolat mají i silným nárazům,“ dodal ředitel podniku, jehož stoprocentním vlastníkem je město České Budějovice.

Nové autobusy stály 172 milionů korun

Nových autobusů značky Solaris Urbino jezdících na stlačený zemní plyn poslal loni dopravní podnik do provozu hned 24, z toho 19 kratších a pět delších kloubových. 

Za tyto vozy pod označením Solaris Urbino 12 a 18 CNG zaplatil dopravní podnik 172,7 milionu korun, přičemž z 85 procent byla tato obnova vozového parku spolufinancovaná z fondů Evropské unie. Podnik pak ještě navíc ve svém sídle nechal postavit plnicí stanici za 27 milionů korun, kterou hradil z vlastních zdrojů.

Výrobce polská společnost Solaris Bus & Coach spadá pod španělskou skupinu CAF a má své české zastoupení v Ostravě. Poškozený autobus se opět opravuje v Polsku u výrobce.

15. srpna 2018