Čipovou kartu lidé využijí v MHD i linkových autobusech.

Čipovou kartu lidé využijí v MHD i linkových autobusech. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Konec zbytečných přestupů v Jindřichově Hradci, cestující navíc ušetří

  • 0
Jindřichův Hradec spojuje městskou hromadnou dopravu s linkovými autobusy. MHD nově zajíždí do dalších devíti okolních obcí. Integrovaný dopravní systém chtějí na Českobudějovicku i Táborsku.

Levnější, přehlednější a pohodlnější. Tři velké přednosti má nový systém cestování na Jindřichohradecku.

Město se novinku rozhodlo zavést ve spolupráci s dopravcem ICOM transport a organizátorem dopravy pro Jihočeský kraj.

Jak to funguje v praxi? Doposud musel například běžný cestující z Dolní Radouně při cestě do Jindřichova Hradce zaplatit nejdříve 17 korun za linkový autobus a potom případně dalších osm korun za MHD. Od začátku roku mu stačí jedna jízdenka za pouhých deset korun, která platí 40 minut. Přibližně sedm kilometrů cesty za tu dobu s přehledem urazí.

Integrovaný dopravní systém J. Hradec

Systém zajišťuje autobusovou hromadnou dopravu na území města, jeho místních částí a okolních obcí, mezi které patří Buk, Děbolín, Dolní Radouň, Dolní Skrýchov, Horní Žďár, Matná, Políkno, Radouňka. Do těchto míst nově zajíždí MHD.

Výhody systému:
- cestování z okolních obcí za cenu MHD
- neomezené cestování s roční zvýhodněnou jízdenkou v celé zóně IDS za 1 200 korun
- výhodné jízdné pro rodiče na mateřské dovolené, 30 dní jízdného za 50 korun
- pro občany nad 70 let jízdné zdarma, potřebují pouze čipovou kartu v hodnotě 100 korun

Stejně jako Dolní Radouň spadá do integrovaného dopravního systému ještě dalších osm místních částí a obcí z okolí Jindřichova Hradce. V ceníku jsou navíc i další výhodné tarify. Třeba na nádraží bude díky tomu jezdit mnohem více spojů.

"Cestující si mohou koupit celoroční průkaz za 1 200 korun. Takže výrazně ušetří hlavně ti, kteří jezdí denně do školy nebo do zaměstnání. Jsou to jednoduché počty," řekl místostarosta Jindřichova Hradce Bohumil Komínek, který je propagátorem nového systému.

Nyní bude město, ale i Jihočeský organizátor dopravy (Jikord) jeho fungování zkoumat a v případě úspěchu také dále rozšiřovat.

"Dalším logickým krokem je zapojení železnice. Nejdříve úzkokolejky a později i Českých drah," podotkl Komínek.

Důvodem, proč se tak nestalo hned, jsou chybějící technologie. Na železnici zatím nemají vybavení, které je nutné k zapojení do integrované dopravy. Navíc pak bude nutný vznik takzvaného clearingového centra, které spravedlivě rozpočítá, kolik peněz má za konkrétním dopravcem putovat.

Test na trase České Budějovice - Hluboká nad Vltavou

V Jihočeském kraji není zavedení systému úplnou novinkou. Před lety ho zkoušeli pro trasu České Budějovice - Hluboká nad Vltavou. Nakonec ale ztroskotal právě na přerozdělování dotací na jednotlivé spoje. I dnes jezdí na Hlubokou linka MHD číslo čtyři, ale už neuznává jiné jízdenky než dopravního podniku.

Jikord nyní věří, že se podaří systém opětovně zavést také na Českobudějovicku a možná i dalších částech kraje.

"Když se to zavádělo na Hlubokou, ještě Jikord neexistoval. Pokud budeme chtít integrovat hromadnou dopravu na Budějovicku znovu, tak určitě ne jen takto okrajově, ale v celém regionu," upozornil Ivan Študlar z Jikordu, který je zároveň poradcem hejtmana pro dopravu.

Podle něj jsou dvě možnosti. Buď spojit veřejnou dopravu pouze pro nejbližší okolí, především všech satelitních obcí, nebo vzít celé území bývalého okresu. Pak by cestující jezdili na jeden lístek MHD, ale i běžnou linkou třeba až do Týna nad Vltavou či Trhových Svinů.

Znamenalo by to pak také lepší návaznost jednotlivých spojů, takzvaných modrých autobusů a MHD.

Důležité je, že v Českých Budějovicích jsou mnozí zavedení jednotné přepravy nakloněni.

"Je to věc, po které už léta voláme, a určitě by to bylo dobré. Logicky by hlavní spádovou oblastí měla být krajská metropole, kde jsou potřeby podobného systému největší," domnívá se náměstkyně primátora Ivana Popelová. Také budějovický dopravní podnik je připravený ke spolupráci. Inspirovat se lze například v Libereckém či Plzeňském kraji.

Od začátku roku kvůli rozšíření systému spolupracuje Jikord také s dopravními experty z VŠTE. Společně chtějí v letošním roce vypracovat podrobnou analýzu. Podle ní by mělo být jasné, jestli se vyplatí zavádění integrované dopravy v dalších regionech Jihočeského kraje.