Už od roku 1903 funguje 24 kilometrů dlouhá trať mezi Táborem a Bechyní. Stala se první elektrifikovanou železnicí na našem území. Jenže je stále napájená systémem stejnosměrného napětí 1 500 voltů, což je v dnešním provozu neobvyklé. Navíc je trakční vedení hodně opotřebované.
Také proto Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začíná pracovat na přípravě modernizace. Ta bude hodně drahá.
„V první polovině roku jsme nechali zadat zpracování dokumentace záměru rekonstrukce trakčního vedení trati,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Hotový materiál má posoudit a následně vybrat jedno ze dvou možných technických řešení elektrického vedení.
Prvním z nich je, že stejnosměrný proud nahradí střídavé napětí. Toto řešení by umožnilo využít k napájení stávající technologii v nedalekých Chotovinách a ve Veselí nad Lužnicí.
„Druhou možností je zachování současného systému z trakční měnírny Malšice, což by ovšem znamenalo i nutnost částečné rekonstrukce měnírny v Malšicích,“ upozornila Pistoriusová.
Doplnila, že k vybrané variantě se vyjádří i Jihočeský kraj jako objednavatel dopravy. Ten už v roce 2017 avizoval snahu zachovat alespoň v určitém rozsahu provoz historických vozidel pro stejnosměrné napětí.
Podle harmonogramu by měla SŽDC dokumentaci záměru projektu předložit ke schválení na ministerstvo dopravy v roce 2020.
„Hlavním důvodem pro úpravy trati je, že se stávající trakční vedení blíží hranici své životnosti,“ uvedla mluvčí. Ať zvítězí jakákoli varianta, SŽDC odhaduje náklady v řádu stovek milionů korun s tím, že na samotnou rekonstrukci by se mohlo dostat v letech 2023 až 2024.
Zástupci Jihočeského kraje i Českých drah při nedávném podpisu smlouvy na provoz na Bechyňce na dalších deset let potvrdili, že o něj mají zájem a hodlají ho nadále podporovat.
„Také jsme se zavázali prověřit možnost zajištění novějších vlaků. Nejdříve ovšem musíme vědět, jaký bude postup SŽDC,“ dodal Jiří Kafka z Českých drah.
Bechyňka je pravděpodobně jediná trať ve střední Evropě se stejnosměrným napájením 1500 V. Jedna z posledních fungovala do roku 2003 na trati Rybník – Lipno. Na Bechyňce jezdí mimo jiné i historická lokomotiva Bobinka a v letní sezoně rovněž historický motorový vůz Elinka.
Unikátní železniční trať spojuje Tábor a Bechyni.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz