Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do areálu u Budějovic denně zamíří 376 nákladních aut. Obcím se to nelíbí

  15:59aktualizováno  15:59
Stavbu areálu s devíti obchodními a skladovacími halami připravuje u Českých Budějovic nizozemská společnost Central Trade Park (CTP Invest). Na ploše 16 hektarů vyroste podle oznamovatele zastupujícího investora zóna obchodu a služeb napojená na kruhovou křižovatku na Pražské třídě mezi Nemanicemi a Borkem.

Borek se těšil, že dálnice odlehčí provoz v obci, trasa osobních aut a kamionů mířících do obchodní zóny ale povede tudy. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Kraj k projektu otevřel řízení o vlivu stavby na životní prostředí EIA. Vyjadřovat se budou dotčené obce i město České Budějovice. Některé z nich mají už dnes ke stavbě vážné námitky.

Zóna obchodu a služeb

Celkem devět nájemních hal. Největší dvě na ploše 2,7 a 1,8 hektaru. Parkoviště s kapacitou 450 míst. V halách se plánují prodejny nábytku, elektra a sportovních potřeb. Skladovací a montážní haly budou sloužit pro kompletování dílů do automobilů. K areálu povede chodník a cyklostezka. Rozloha celého areálu bude 15,9 hektaru. Předpokládané dokončení do roku 2020.

„Už při předložení projektové studie jsme poukazovali na to, že komerční park zhorší dopravu na Pražské. Investor měl udělat některé úpravy, k záměru se samozřejmě vyjádříme,“ uvedl náměstek českobudějovického primátora František Konečný (ANO).

Před problémy s dopravou varuje i první náměstek primátora Petr Podhola (ČSSD). Připomněl ale, že město nechce v žádném případě bránit investorům v rozvoji. Proto se sešli se zástupci okolních obcí a společnosti, aby si vyříkali připomínky. Většina obcí ale projekt odmítá.

„Stavět tak velká centra na okraji měst a v místech zatížených dopravou je nehorázné. Investor nás původně informoval, že areál bude zásobovat denně 50 kamionů, pak 250 a teď je v dokumentu už 376 nákladních vozidel jedoucích jen v jednom směru. Těšíme se, že nám dálnice odlehčí provoz, a teď nás čeká tohle,“ namítá starosta Borku Jaroslav Novák.

Borek je přitom roky zatížený dopravou po silnici I. třídy vedoucí na Prahu, která prochází obcí. Po zprovoznění dálničního obchvatu Budějovic se změní podle plánu na méně využívanou silnici II. třídy. Trasa osobních aut a kamionů mířících do obchodní zóny ale povede jedině po ní. Projekt počítá s pohybem celkem 462 dalších vozidel za 24 hodin. Podobně se staví k záměru i obec na trase Úsilné.

Hrdějovicím projekt nevadí

Samotným Hrdějovicím, na jejichž katastru se má stavět, projekt nevadí. Stavební pozemky patří investorovi, který je vykoupil od drobných vlastníků. Převážně jde o zemědělskou půdu. „Bude v zóně, kde s takovými projekty náš územní plán počítá. Nemůžeme to proto odmítnout,“ říká místostarostka Hrdějovic Hana Rehanzlová.

Ačkoliv bude logistické centrum na katastru Hrdějovic, dopravou se ho nedotkne. Ta se odvíjí hlavně východním směrem, kde se staví dálnice. Jediný problém má investor s pozemkem Správy železničních dopravních cest, protože se střetává s koridorem Praha - České Budějovice, který čeká modernizace.

Stavět by proto mohl po etapách podle požadavků železnice. Jak píše oznamovatel v posudku o vlivu na životní prostředí, v zájmové lokalitě nejsou žádné chráněné druhy rostlin a živočichů. Velká část pozemků jsou louky s vegetací pampelišek. Hluk z dopravy se významně nezvýší, zůstane v normě.

Komerční areál má vzniknout v lokalitě, kde ještě před pěti lety plánoval jiný investor stavbu obřího kasina. Proti němu se ale postavili někteří obyvatelé Hrdějovic. Ve stejné zóně je dnes hypermarket Makro a Nákupní centrum Kruh.

Nizozemská developerská společnost CTP v posledních letech expanduje hlavně do států východní Evropy. Logistická centra a obchodní parky už postavila například na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a na Ukrajině, u nás je první areál u Humpolce. Komerční obchodní a montážní haly pronajímá.




Nejčtenější

Čech předčil při prestižní soutěži v USA většinu vojáků Národní gardy

V běhu na tři míle desátník Mrocek suverénně zvítězil.

Dopadl lépe než většina reprezentantů Národní gardy z amerického státu Nebraska. Jen jeden muž byl na tom v prestižní...

Soud zrušil záměr převést vepřín v Letech na stát, kupní smlouva však platí

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...

Rozhodnutí o záměru převodu vepřína v Letech na Písecku na stát není platné. Takový je verdikt Krajského soudu v...



Placené provozování života v Krumlově má ohlas, části místních projekt vadí

Kateřina Šedá v českokrumlovské Široké ulici, kde bude během jejího projektu...

Vlnu kritiky od místních, ale i nadšené ohlasy vyvolal projekt Kateřiny Šedé s názvem UNES-CO. Umělkyně se v něm věnuje...

V Kometě jako doma. Jsme jedna rodina, říká útočník Vincour

Brněnský útočník Tomáš Vincour v akci během třetího finále hokejové extraligy.

Stala se z toho tak trochu fráze, s níž sportovci mnohdy idylicky popisují vztahy uvnitř kolektivu. A obdobná slova...

Když v Červeném Dvoře hráli Schwarzenbergové tenis a biliár na trávníku

Současnou podobu získal Červený Dvůr v polovině 18. století.

Zámek a park Červený Dvůr byl významným venkovským rodovým sídlem Schwarzenbergů, kteří tu pořádali společenské akce na...

Další z rubriky

Soud oslovil v kauze týrání štěněte znalce, má objasnit rozsah zranění

Když se štěně dostalo do péče vimperských veterinářů, mělo otoky hlavy a...

V případu týrání psa Marleyho z Prachatic si okresní soud vyžádal spolupráci soudního znalce. Ten má soudci pomoci...

Budějovickými growshopy se soudy zabývají šest let. Kauza dál pokračuje

Otevření pracoviště pro výzkum léčebného konopí v Meclově na Domažlicku. (23....

Kolem provozu takzvaných growshopů na území krajského města, které nabízely potřeby pro pěstování konopí i dalších...

Máme pět let na to dokázat, že je tuzemák nezávadný, říká šéf likérky

Josef Nejedlý je ředitelem jindřichohradecké likérky Fruko-Schulz. Ta vyrábí...

Likérka Fruko-Schulz z Jindřichova Hradce vyrábí populární tuzemák 150 let. Ještě před pár dny však hrozilo, že bude...

Najdete na iDNES.cz