Borek se těšil, že dálnice odlehčí provoz v obci, trasa osobních aut a kamionů mířících do obchodní zóny ale povede tudy.

Borek se těšil, že dálnice odlehčí provoz v obci, trasa osobních aut a kamionů mířících do obchodní zóny ale povede tudy. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Do areálu u Budějovic denně zamíří 376 nákladních aut. Obcím se to nelíbí

  • 10
Stavbu areálu s devíti obchodními a skladovacími halami připravuje u Českých Budějovic nizozemská společnost Central Trade Park (CTP Invest). Na ploše 16 hektarů vyroste podle oznamovatele zastupujícího investora zóna obchodu a služeb napojená na kruhovou křižovatku na Pražské třídě mezi Nemanicemi a Borkem.

Kraj k projektu otevřel řízení o vlivu stavby na životní prostředí EIA. Vyjadřovat se budou dotčené obce i město České Budějovice. Některé z nich mají už dnes ke stavbě vážné námitky.

Zóna obchodu a služeb

Celkem devět nájemních hal. Největší dvě na ploše 2,7 a 1,8 hektaru. Parkoviště s kapacitou 450 míst. V halách se plánují prodejny nábytku, elektra a sportovních potřeb. Skladovací a montážní haly budou sloužit pro kompletování dílů do automobilů. K areálu povede chodník a cyklostezka. Rozloha celého areálu bude 15,9 hektaru. Předpokládané dokončení do roku 2020.

„Už při předložení projektové studie jsme poukazovali na to, že komerční park zhorší dopravu na Pražské. Investor měl udělat některé úpravy, k záměru se samozřejmě vyjádříme,“ uvedl náměstek českobudějovického primátora František Konečný (ANO).

Před problémy s dopravou varuje i první náměstek primátora Petr Podhola (ČSSD). Připomněl ale, že město nechce v žádném případě bránit investorům v rozvoji. Proto se sešli se zástupci okolních obcí a společnosti, aby si vyříkali připomínky. Většina obcí ale projekt odmítá.

„Stavět tak velká centra na okraji měst a v místech zatížených dopravou je nehorázné. Investor nás původně informoval, že areál bude zásobovat denně 50 kamionů, pak 250 a teď je v dokumentu už 376 nákladních vozidel jedoucích jen v jednom směru. Těšíme se, že nám dálnice odlehčí provoz, a teď nás čeká tohle,“ namítá starosta Borku Jaroslav Novák.

Borek je přitom roky zatížený dopravou po silnici I. třídy vedoucí na Prahu, která prochází obcí. Po zprovoznění dálničního obchvatu Budějovic se změní podle plánu na méně využívanou silnici II. třídy. Trasa osobních aut a kamionů mířících do obchodní zóny ale povede jedině po ní. Projekt počítá s pohybem celkem 462 dalších vozidel za 24 hodin. Podobně se staví k záměru i obec na trase Úsilné.

Hrdějovicím projekt nevadí

Samotným Hrdějovicím, na jejichž katastru se má stavět, projekt nevadí. Stavební pozemky patří investorovi, který je vykoupil od drobných vlastníků. Převážně jde o zemědělskou půdu. „Bude v zóně, kde s takovými projekty náš územní plán počítá. Nemůžeme to proto odmítnout,“ říká místostarostka Hrdějovic Hana Rehanzlová.

Ačkoliv bude logistické centrum na katastru Hrdějovic, dopravou se ho nedotkne. Ta se odvíjí hlavně východním směrem, kde se staví dálnice. Jediný problém má investor s pozemkem Správy železničních dopravních cest, protože se střetává s koridorem Praha - České Budějovice, který čeká modernizace.

Stavět by proto mohl po etapách podle požadavků železnice. Jak píše oznamovatel v posudku o vlivu na životní prostředí, v zájmové lokalitě nejsou žádné chráněné druhy rostlin a živočichů. Velká část pozemků jsou louky s vegetací pampelišek. Hluk z dopravy se významně nezvýší, zůstane v normě.

Komerční areál má vzniknout v lokalitě, kde ještě před pěti lety plánoval jiný investor stavbu obřího kasina. Proti němu se ale postavili někteří obyvatelé Hrdějovic. Ve stejné zóně je dnes hypermarket Makro a Nákupní centrum Kruh.

Nizozemská developerská společnost CTP v posledních letech expanduje hlavně do států východní Evropy. Logistická centra a obchodní parky už postavila například na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a na Ukrajině, u nás je první areál u Humpolce. Komerční obchodní a montážní haly pronajímá.