Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za komunistů měli zákaz. Teď má Brázda s Novákovou výstavu v Krumlově

  16:20aktualizováno  16:20
Českokrumlovské Egon Schiele Art Centrum zahájilo hlavní sezonu. Pod společným názvem Osudy a dílo představuje práce předních českých umělců Pavla Brázdy a Věry Novákové a Švýcarů M. S. Bastiana a Isabelle L.

Manželé Věra Nováková a Pavel Brázda mají velkou retrospektivní výstavu v Egon Schiele Art Centru. | foto: Petr Kubát, MF DNES

V roce 1950 byli manželé Pavel Brázda (90 let) a Věra Nováková (89 let) v Krumlově na svatební cestě. Teď se sem vrátili ve velkém stylu. V Egon Schiele Art Centru jim připravili obsáhlé retrospektivní výstavy evropského formátu. Kolekce zahrnuje téměř osmdesát let tvorby umělců, kterým komunistický režim neumožnil vystavovat.

Fotogalerie

Jak vzpomínáte na vaši jihočeskou svatební cestu?
Věra Nováková: Byli jsme ubytovaní na náměstí v Krumlově a odtud vyráželi na výlety po okolí. Navštívili jsme kláštery ve Zlaté Koruně i ve Vyšším Brodě, byla to taková okružní jízda.

Kdyby vám někdo tehdy řekl, že budete mít v Krumlově takhle velké výstavy, věřili byste mu?
Věra Nováková: To tehdy bylo něco naprosto nepředstavitelného.
Pavel Brázda: Já jsem tenkrát myslel, že už se nedožiju toho, abych mohl normálním způsobem vystavovat. Pak jsem si říkal, že se toho dožijou aspoň moje práce. Nakonec se to podařilo. Například obraz Obluda čeká, obluda má čas na to čekal přes čtyřicet let.

Výstavy v Egon Schiele Centru

Tři výstavy ukazují příběhy umělců žijících a tvořících v naprosto odlišných systémech, ale čerpajících z obdobných zdrojů lidské každodennosti, kde hravost, humor a komiksové prvky dokážou i beze slov srozumitelně poukázat na absurditu a krásu 20. století. „Dílo Pavla Brázdy a Věry Novákové předběhlo v 50. letech svou dobu. Paralelně běžící výstava M. S. Bastiana a Isabelle L. zase doplňuje informaci o stavu umění v Evropě 20. století,“ říká ředitelka galerie Hana Jirmusová Lazarowitz. Díla jsou k vidění do konce října. Galerie je otevřená denně od 10 do 18 hodin. Vstupné je 180 korun.

Co vás motivovalo tvořit v marasmu 50. let po vyhození z Akademie výtvarných umění, když jste věděli, že svá díla možná nikdy neukážete veřejnosti?
Pavel Brázda: Konečným smyslem obrazů mimo jiné je, že to člověka nabíjí a nemůže bez toho být. Nikdy jsme nemalovali proto, abychom obrazy prodávali. To může také neblaze ovlivnit tvorbu.
Věra Nováková: Dostali jsme se do izolace, která byla přínosná v tom, že jsme byli svobodní. Nebyli jsme ovlivněni módou, žádnými prodejemi, mělo to své výhody.
Pavel Brázda: Nedělali jsme věci, které by se tehdy daly normálně vystavovat. I když se nabízely kompromisy, tak my jsme je zcela rozhodně odmítli a dělali jsme si vše po svém. Převládající proudy v umění jsme znali, ale měli jsme potřebu zcela nezávislých vyjadřovacích způsobů.

Pane Brázdo, vy máte na této výstavě i jeden ze svých prvních obrazů z roku 1937, kdy jste dostal olejové malby. Vybavíte si tehdejší pocity?
Pavel Brázda: To byla krátká a bezvýznamná epizoda. Namaloval jsem několik obrazů olejovými malbami. K tvorbě jsem se začal pořádně vracet až v roce 1942. O rok později už jsem založil směr nazývaný hominismus (takzvaná zkrocená forma expresionismu, umění o lidech a pro lidi, pozn. red.). Z toho je v Krumlově poměrně reprezentativní výběr. Tehdy jsem začal tvořit zcela po svém a následně jsem na to navazoval.

Zároveň tu máte i dílo, které vám prý kurátorka vzala s nadsázkou přímo z rukou. Jak dnes tvoříte?
Pavel Brázda: Já jsem od poslední souborné výstavy v Národní galerii v Praze v roce 2006 přešel k malování na počítači. Moje práce je kombinovaná. Definitivní kresba vzniká postupně na papíru. Když mám vše do detailů vyřešené, tak to přenáším do počítače. Potom začíná hra s barvou. Má to ohromné výhody oproti věcem, které jsem dělal předtím. Ve výsledku to působí obdobně, je to zcela k nerozeznání. Nemám už potřebu se vracet k rukodělné práci. Nemusím ručně přemalovávat plochy a linie. Ovládání je pro mě snadnější a barvy se dají citlivě míchat.

V galerii jsou také vyšívané práce vaší matky...
Pavel Brázda: V roce 1949 byli moji rodiče vykázáni z Brna a bylo jim povoleno užívat jen jeden pokoj s kuchyní v bývalé venkovské vile. Maminka to těžce snášela. Napadlo mě, že by mohla vyšívat podle mých obrázků. Nakonec to bylo jedno z jejích posledních velkých potěšení.

Jak se vám líbí prostor Egon Schiele Art Centra?
Pavel Brázda: Tahle výstava je naprosto úžasná a rozsáhlá jako žádná dosud. Od první chvíle, kdy jsme přijeli do Českého Krumlova a já uviděl zvětšenou Obludu na jednom domě, tak jsem nevycházel z úžasu. Jsou to krásné prostory a nádherná spolupráce. Výstava je připravená velice citlivým způsobem.
Věra Nováková: Musíme poděkovat paní ředitelce Haně Jirmusové Lazarowitz, s jakou citlivostí a velkým pochopením přijala naše věci.

Autor:



Nejčtenější

V Budějovicích se srazila dvě auta, jedno vjelo do dětí na přechodu

V Českých Budějovicích se střetla dvě osobní auta. Zraněné byly čtyři děti.

V Českých Budějovicích se srazila dvě osobní auta. V tu chvíli poblíž stála skupinka dětí, do kterých byl jeden z vozů...

Chlapec vypadl z lanovky v osmimetrové výšce. Zraněný díky sněhu není

Lanovka na šumavském Zadově.

Sedmiletý chlapec v neděli odpoledne vyklouzl ze sedačkové lanovky Kobyla v Zadově na Prachaticku. V osmimetrové výšce...



Muž neunesl rozchod, opíjí se a spí na chodbě v paneláku, kde žena bydlí

(Ilustrační snímek)

Již podeváté za poslední dva měsíce vyjížděli českobudějovičtí strážníci kvůli šestačtyřicetiletému muži, který...

Policie obvinila pět lidí z dotačního podvodu při stavbě centra v Hluboké

Relaxační a regenerační centrum v Hluboké nad Vltavou zahájilo provoz v roce...

Policisté obvinili pět lidí z dotačního podvodu při stavbě Relaxačního a regeneračního centra v Hluboké nad Vltavou....

Vzácná dlažba na budějovickém náměstí je po odstranění kluziště zvlněná

Zvlněná dlažba na náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích. Hrboly...

Propadlá dlažba a poškozené žulové kameny zůstaly na českobudějovickém hlavním náměstí po odstranění venkovního...

Další z rubriky

Návrat do pěvecké formy mi po rodičovské dovolené trval rok, říká sopranistka

Sopranistka Jihočeského divadla Kateřina Špilauer Hájovská.

Kateřina Špilauer Hájovská se po šestileté rodičovské dovolené vrací do Jihočeského divadla v Českých Budějovicích ve...

Parkovací zóny v Budějovicích pohltí další čtvrť na Pražském předměstí

Odstavné parkoviště v Jírovcově ulici v Českých Budějovicích má nyní kapacitu...

Zavedením parkovacích zón na Pražském předměstí v Českých Budějovicích se problém s nedostatkem míst pro auta přesunul...

Hluchoněmý recidivista dostal za dvě přepadení pětadvacet let vězení

Martin Farbar (vlevo) senátu potvrdil, že v září 2016 udeřil dvakrát cihlou do...

Mimořádně přísné tresty uložil českobudějovický krajský soud dvěma mužům obžalovaným z loupeží. Neslyšícího a němého...

Najdete na iDNES.cz