Je zadarmo. A navíc jen pět minut chůze od centra Českých Budějovic. Právě to dělá z parkoviště u sportovní haly jedno z nejatraktivnějších míst pro řidiče. I proto je neustále plné. Radnice tam chce postavit parkovací dům, který má nabídnout 466 míst.
„Oslovili jsme pět společností a komise vybrala studii Atelieru 8000. Ta navrhla budovu vysokou 14 metrů, jejíž plášť má být prorostlý zelení. Důležitá je i cena, náklady jsou odhadnuté kolem 70 milionů korun. Jeden z dalších návrhů přitom počítal s 200 miliony,“ zdůraznil náměstek primátora pro dopravu František Konečný.
Město oslovilo pět společností, nakonec vybíralo ze tří studií. Atelier 8000 by měl nyní svůj návrh dopracovat a následně by měl být i dozorem při projektování územního a stavebního řízení.
Dům nemá zabrat celé současné parkoviště, ale jen jeho část. Pokud by mělo město v budoucnu zájem a peníze, může se dům dostavbou rozrůst o dalších 288 míst, celkem by jich pak bylo 754.
„Při zpracování jsme vycházeli z lokality a budovu navrhovali tak, aby v budoucnu případně nepřekážela nové sportovní hale. Zohlednili jsme i park Stromovka, proto by měla fasádu tvořit živá zeleň, přitom ale objekt zůstane vzdušný,“ vyzdvihl za Atelier 8000 Martin Krupauer.
Parkování v domě bude zpoplatněné
Parkovací dům má být takzvaně amerického stylu, kde nejsou klasické strmé nájezdové rampy, ale vozidla stoupají v délce celého patra a po stranách mohou parkovat.
„U nás to není příliš obvyklé, ale v Evropě už je to celkem běžné. Navíc sloupy budou jen po obvodu, což zpřehlední prostor a působí bezpečněji,“ vysvětlil Krupauer.
Příští rok chce mít radnice stavební povolení a na akci plánuje získat dotaci z evropských fondů. Samotné práce by pak mohly reálně začít v roce 2018. Pokud evropské peníze nezíská, musí hledat v rozpočtu města.
Parkování v domě bude zpoplatněné. Zástupci radnice slibují, že to bude jen minimální částka. „Jen tolik, aby to vystačilo na provoz, nechceme na tom vydělávat. V souvislosti s případnou dotací to ani nebude možné,“ konstatoval Konečný.
Radnice chce pořídit také naváděcí systém
Sporná je však i samotná potřeba parkovacího domu. V centru u zimního stadionu stojí soukromý parkovací dům, kde je pravidelně volno. Za stání se tam přitom platí mnohem méně než na hlavním náměstí. Komu by pak vadilo platit, může využít parkoviště u fotbalového stadionu Dynama, které je zdarma a vždy tam bývá pár míst volných.
Podle zastupitele Ivo Moravce někteří lidé nevědí, kde volná místa hledat. „A pak je kvůli tomu z náměstí Přemysla Otakara II. kruhový objezd, přitom by si zasloužilo něco úplně jiného. Řešit by to měl moderní naváděcí systém a program Dopravy v klidu,“ upozornil.
Právě naváděcí systém hodlá město v následujících čtyřech letech za pomocí dotací pořídit. O zklidnění dopravy v centru se i přes tyto plány na radnici zatím neuvažuje. Neustále k tomu chybí politická odvaha a nikdo neotevřel ani diskusi s tamními podnikateli a veřejností.
„I když by náměstí bez aut bylo hezké, teď na to asi není prostor. Omezení provozu v centru můžeme řešit ve chvíli, kdy bude skutečně fungovat systém záchytných parkovišť,“ dodal Milan Brabec, člen dopravní komise města.