Přechod na konci Lannovy třídy je nejrušnější v Budějovicích.

Přechod na konci Lannovy třídy je nejrušnější v Budějovicích. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Budějovice plánují magistrálu pro pěší. Povede od nádraží až na náměstí

  • 23
Pražané mají magistrálu pro auta, Budějovičtí budou mít magistrálu pro chodce. Její část už funguje. Je to Lannova třída, kudy denně projde 20 tisíc lidí. Radnice chce ovšem tuto zónu prodloužit až na náměstí Přemysla Otakara II. Hodlá autům částečně zavřít Kanovnickou ulici a chodce upřednostnit i kolem katedrály.

„Připravujeme architektonickou studii, jejímž výsledkem by měla být pěší zóna od nádraží až po náměstí,“ potvrdil náměstek primátora František Konečný.

Není to úplně nový plán, na magistrátu už několik let leží dopravní studie, která podobný záměr řešila, ale pouze po Kněžskou ulici. Co se má v dohledné době změnit, aby to pomohlo pěším?

Auta by nadále mohla odbočit ze Sadů do Kanovnické, ale pouze k Mlýnské stoce a nově už by dál nesměla. „Studie uvažovala s tím, že se navíc auta přesunou více směrem k pravé straně a chodcům zůstane širší prostor vlevo,“ nastínil Michal Šram, vedoucí magistrátního útvaru hlavního architekta.

Počet chodců za den

Lannova třída cca 20 tisíc lidí
Kanovnická cca 11 tisíc lidí
Ve špičce
Lannova třída 13 000 / 8hodin
Kanovnická 7 000 / 8hodin

Do Kanovnické, která je mimochodem druhou nejrušnější ulicí a projde tudy asi 11 tisíc lidí za den, by pak mohlo pouze zásobování. Dál je otázkou, co nabídne architektonická studie, ale v každém případě se má výrazněji proměnit i prostor kolem katedrály. Dnes je tam malé parkoviště a také jednosměrný provoz. Obojí je pravděpodobně možné nějakým způsobem omezit.

Celý úsek má ale ještě jednu překážku, kterou je silnice na konci Lannovy třídy u pošty. V minulosti se například dopravní komise města zabývala možností stavby podchodu. To ale rychle zavrhla. Nejenže by ho v místě bylo velmi drahé postavit, navíc po zkušenosti z jiných podchodů by ho možná lidé ani nechtěli využívat.

Schůdné řešení už dříve naznačili architekti ze sdružení CBArchitektura. Ti navrhovali vyhradit chodcům jeden široký přechod místo dvou stávajících. To by s dalšími úpravami výrazně zpřehlednilo situaci pro všechny účastníky provozu - chodce, cyklisty i řidiče.

„Je to nejfrekventovanější přechod v Českých Budějovicích. Mohl by být širší a barevně odlišený od jiných přechodů, protože to není pouze dopravní stavba, ale významný veřejný prostor města,“ míní Mirek Vodák z CBArchitektury.
Proto by ho podle něj měli navrhovat architekti spolu s dopravními inženýry, a spojit tak technické a estetické požadavky.

Otázkou je, jak bude po zavedení pěší zóna fungovat. Ukázkovým negativním příkladem je v tomto ohledu nedaleká Krajinská ulice. I tam je provoz aut omezený. Řidiči však značení příliš nerespektují. Každý všední den dopoledne vypadá ulice jako velké parkoviště.

Například ve středu ráno bylo v místě z celkového počtu přibližně deset procent zásobovacích aut, která mají povolení ke stání. Problémem je podle některých obyvatel benevolentní přístup ze strany radnice.

Městská policie tam přesto provádí kontroly. „I přesto, že strážníci zde za měsíc duben vyřešili 194 přestupků, a od ledna do dubna letošního roku dokonce již 789 přestupků, řidiči stále zákaz vjezdu nerespektují,“ potvrdila mluvčí českobudějovických strážníků Věra Školková.

Podle jejích slov se najde mnoho těch, kteří zkouší štěstí, a vjíždí do Krajinské dokonce i mimo dobu povolenou pro zásobování. „Dále se na toto místo soustředíme,“ doplnila mluvčí.

Výjimka k vjezdu, stání v pěší zóně nebo v zóně zákazu zastavení platí pro zásobování ráno v době od 6 do 10 hodin a večer od 18 do 20 hodin. Do pěší zóny mají povoleno vjet také řidiči, kteří se svými vozidly parkují uvnitř objektů.